Valars skepnad (?)
Jo, The Peoples of Middle-earth har jag faktiskt. Mycket intressant läsning. Jag gillar The Appendix on Languages väldigt mycket.Danne skrev:Bok 6-8 behandlar Ringen, samt början av bok 9. Ett tips är en box (som jag fick i julklapp för nåt år sedan) som har samlat dessa böcker, men bara början av bok 9, om man bara är intresserad av Ringens tillblivelse.
Sedan finns även bok 12 (den sista delen) som till stor del tar hand om tilkomsten av de olika "appendixen" till Ringen (som i Sverige ju givits ut i Ringens Värld). Den boken innehåller också de två oavslutade berättelser om Midgård som Tolkien gav sig på efter Ringen, mycket fascinerande. Den första The New Shadow handlar om nya hemskheter i Gondor under Fjärde Åldern, medan Tar-Elmar beskriver Númenoranernas räder i Midgård sedda genom Midgårdsbornas ögon. Fascinernade, men, som sagt, oavslutade (eller påbörjade vore kanske rättare...)
12 stycken, allt som allt.
Men jag tycker inte du ska köpa dem om du inte är intresserad att dyka mycket djupt ned i Tolkiens författarhjärna.
Har du läst Silmarillion? Börja med den i sådana fall. Sedan kan du fortsätta med Unfinished Tales, som på svenska givits ut under namnet Sagor från Midgård. Om du sedan fortfarande är intresserad av att fördjupa dig kan du ge dig i kast med The History of Middle-earth, alla 12 delarna!
Fast jag rekommenderar nog ännu hellre The Letters of J.R.R. Tolkien.
Men jag tycker inte du ska köpa dem om du inte är intresserad att dyka mycket djupt ned i Tolkiens författarhjärna.
Har du läst Silmarillion? Börja med den i sådana fall. Sedan kan du fortsätta med Unfinished Tales, som på svenska givits ut under namnet Sagor från Midgård. Om du sedan fortfarande är intresserad av att fördjupa dig kan du ge dig i kast med The History of Middle-earth, alla 12 delarna!
Fast jag rekommenderar nog ännu hellre The Letters of J.R.R. Tolkien.
Tja det är ju rätt rimligt att det finns brev där ute någonstans, som inte kom med i boken. Humphrey Carpenter ("författaren", eller vad vi ska kalla honom, sammanställaren kanske är ett bättre ord) skriver följande:Gothmog II skrev:Angående Letters: Har dom några opublicerade brev kvar tro om Midgård att publicera?
Despite the length of this volume, and the great number of letters we have collected, there can be no doubt that much of Tolkien's correspondence still remains untraced. Any reader knowing of further letters which might deserve publication is encouraged to contact the publishers of this book, in the hope that it may be possible to add them to a second edition.
Följande sida är ett komplementerande register, typ FAQ, till The Letters som jag haft en del nytta av, även om jag också har plöjt igenom hela
Den kräver dock att man har boken tillgänglig.
Den kräver dock att man har boken tillgänglig.
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem
-
Trippad kick
- Medlem
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem