Sauron

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 15 oktober 2003, 19:07

Melkor built Angband during the Years of the Trees2, originally as an outlying fortress and armoury to his great northern citadel at Utumno. It was commanded from its first construction by Sauron, the chief of Melkor's servants. Angband was built near the northwestern shores of the Great Sea in the range of the Iron Mountains, as a first defence against any attack on Melkor's realm from the Valar in Aman.
Jag menade från första början.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 16 oktober 2003, 15:22

Sauron var väl mer en rådgivare och högra hand åt Melko, medans Gothmog var överbefälhavare över styrkorna. Jag får i alla fall intrycket att Sauron var överställd G. även om han inte deltog i striderna som G. gjorde. Dessutom så var ju Sauron en maia, skapad av den Ende, medans Gothmog skapades av Melko själv, d v s en varelse skapad av Skaparen måste väl vara mäktigare, om inte för annat så för hierarkins skull, än en varelse som skapas av en annan varelse skapad av Skaparen... :?
(vill man uttrycka sig krångligt så går det!)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 oktober 2003, 16:11

Morgoth skapade inte Gothmog. Enligt Tolkien kunde ondskan skapa, bara håna och förvrida.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 16 oktober 2003, 17:23

Gothmog var ju en av de fallna eldandarna som följde med valar ner till Arda, Balrogarna var ju maiar precis som Sauron.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 oktober 2003, 22:45

Som jag förstått det så föll Balrogarna tidigare för Melkor, än vad Sauron gjorde. Jag har till och med för mig att jag sett hans sanna Maia-namn innan han blev Sauron.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 oktober 2003, 09:27

Så Suron är en Maia, som Gandalf och Saruman? Hm... Man lär sig massvis med nyttiga saker varje dag. :D

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 17 oktober 2003, 11:34

Gothmog skrev:Som jag förstått det så föll Balrogarna tidigare för Melkor, än vad Sauron gjorde. Jag har till och med för mig att jag sett hans sanna Maia-namn innan han blev Sauron.
Är det namnet Gorthaur som är hans riktiga namn?

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 20 oktober 2003, 07:54

gjabben skrev:Gothmog var ju en av de fallna eldandarna som följde med valar ner till Arda, Balrogarna var ju maiar precis som Sauron.

Det hade jag faktiskt ingen aning om... Var övertygad om att det var Melko´s verk.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 oktober 2003, 09:28

Peiper skrev:Är det namnet Gorthaur som är hans riktiga namn?
Det kunde ha varit det, men sen kollade jag upp namnet och det är vad Sindar kallade Sauron i första åldern. Letande fortsätter...

tornros,

nja, Melkor hade inte kraft till att skapa, endast förvränga (som visserligen är en form av skapelse i sig) men Tolkien menade att Melkor inte kunde skapat från scratch så att säga. Det nämns ju lite här och var i Silmarillion att Melkor länge innan han steg ner på Arda att han sökte efter den eviga elden som även brann i honom själv, i just det syfte för att själv kunna skapa efter eget behag.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 20 oktober 2003, 09:31

Där ser man....

Skriv svar