Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 2 mars 2003, 21:20

hm Vad är det för fel på Túrin?(okej, behöver kanske inget svar på det då jag förstår vart felet ligger i hans beteende) Men men han är inte så hemsk som ni verkar tycka i mitt tycke, tycker faktiskt riktigt riktigt mycket om honom..

knas

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 mars 2003, 20:33

oh, våran lilla Túrin, honom har vi ju inte alls tracat på :roll:

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 4 mars 2003, 11:29

Gilithil skrev:Jag ogillar Ar-Pharazôn/Tar-Calion starkt.
håller starkt med där, denne kommer högt upp på listan. Men tack vare hans idioti fick alverna lite andrum i midgård, alltid en liten tröst :wink:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 4 mars 2003, 19:03

Jo, men tänk om Númernor hade fått leva kvar som det gjort förr. Nu va väl inte allt bara hans fel om jag kommer ihåg rätt, utan det var även kungar före honom som bidragit till trotset mot gudarna, men det var den här dåren som blev hjärntvättad av fången Sauron (som sedan orsakade massa elände som ni alla vet) och gjorde det slutgiltiga draget som fick gudarna att förstöra Númenor. (Om jag inte minns helt fel - vilket inte skulle vara konstigt då jag inte läst Silmarillion på två år - så lät väl han förstöra ett mycket speciellt träd också? :wink: )

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 4 mars 2003, 20:32

Jo han gjorde inte sig förtjänt av att prisas kan man lugnt påstå :D credits till Isuldur som nöp åt sig ett skott av alvträdet, som kunder föras till midgård

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 4 mars 2003, 20:44

Är det förresten någon som nämnt Legolas kära förfäder Oropher och Thranduil förresten.

Den förste vägrade ställa sig under Gil-galads överkommando vid Dagorlad, ryckte fram för tidigt, och lyckades få både sig själv och större deln av hären från Greenwood/Mörkmården slaktad.

Den senare överföll Bilbo och dvärgarna, och förmodligen många andra vandrare i Mörkmården och fängslade dem. Han stal dessutom Orcrist från Thorin(med vilken Thorin kanske hade överlevt femhärarslaget).

För övrigt har jag aldrig riktigt kunnat förstå varför Elrond, Cirdan & co inte bara hög ner honom och demolerade ringen.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 4 mars 2003, 20:44

Är det förresten någon som nämnt Legolas kära förfäder Oropher och Thranduil förresten.

Den förste vägrade ställa sig under Gil-galads överkommando vid Dagorlad, ryckte fram för tidigt, och lyckades få både sig själv och större deln av hären från Greenwood/Mörkmården slaktad.

Den senare överföll Bilbo och dvärgarna, och förmodligen många andra vandrare i Mörkmården och fängslade dem. Han stal dessutom Orcrist från Thorin(med vilken Thorin kanske hade överlevt femhärarslaget).

För övrigt har jag aldrig riktigt kunnat förstå varför Elrond, Cirdan & co inte bara högg ner honom och demolerade ringen.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 4 mars 2003, 22:18

elaka och stygga pojkar dom där alverna!!! inte bra inte!!!

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 5 mars 2003, 11:29

*P* skrev:
För övrigt har jag aldrig riktigt kunnat förstå varför Elrond, Cirdan & co inte bara högg ner honom och demolerade ringen.
Det kan väl förklaras med att det inte kan komma något gott av att ta ringen med ondska, vem vet vad som hade kunnat inträffa då???? ringen har ju en egen vilja som även dom vise fruktar.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 mars 2003, 18:28

Aldarion skrev:Det kan väl förklaras med att det inte kan komma något gott av att ta ringen med ondska, vem vet vad som hade kunnat inträffa då???? ringen har ju en egen vilja som även dom vise fruktar.
Läste du det där om att demolera?

Jag förstår mig inte heller på det du pratar om Pylades, i filmen känns det ju mycket frustrerande att Elrond inte bara buttar Isildur utför kanten. Jag vet inte exakt hur Tolkien beskriver den här situationen i böckerna, men om det var på det viset så förstår jag mig inte alls på Elrond. Han måste väl klandra sig själv vid tiden för ringens krig att han inte förstörde ringen och gjorde slut på ondskan när han väl hade chansen? (om än metoden skulle ha varit en aning brutal :D )

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 5 mars 2003, 21:35

Bórs och Ulfangs, dessa människor som bedrog Maedhros i Nirnaeth Arnoediad :x

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 mars 2003, 17:23

*P* skrev:Thranduil
Thranduil har jag svårt för, kanske mycket tack vare att han är ond mot Thorin och company, eller kanske beroende på att han är så grymt ful i Rankin/Bass "The Hobbit"-film (Fast där var alla alver fula).

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 11 mars 2003, 11:42

ja gillade i och för sig inte Thorin "den girige" heller så mycke, det var ju först på dödsbädden hans girighet&stolthet släppte greppet om hans förstånd. hade inte orcherna kommit i just rätt ögonblick hade det nog blivit krig mellan alver, människor, mot dvärgarna.

Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem

...

Inlägg av Mirthil » 20 mars 2003, 14:11

Fan va alla klagar på Denethor han var ju inte så dum tänk på Saurman honom kunde ju Sauron snärja men Denethor kunde han inte snärja utan bara förvirra och visa att han var utan hopp om seger......vilket gjorde så att han gjorde som han gjorde med att bränna sig och sin son :( :( :( :( ....ses...//Sword | Sardo

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 20 mars 2003, 17:53

jag tycker inte om Denethor. jag vet att det kanske inte va hans fel men han tittade i Palantiren trots att han visste att det kunde vara farligt. han visste ju att Minas Ithils palantir hade försvunnit därifrån när Sauron tog staden.

Skriv svar