Ungoliant=Honmonstret

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Svar

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 27 augusti 2003, 23:38

En sak jag funderat på ett tag är om Morgoth faktikst var rädd för Ungoliant. Detta med tanke på att han tillbringade rätt mycket tid med att (motviligt) mata jättespindeln med sina skatter. Om det var så borde det ju innebära Ungoliant var minst lika mäktiga som Morgoth.
Lika mäktig? Aldrig. När hon sög i sig saften från Telperion så blev hon gigantisk och Morgoth blev rädd på grund av hennes storlek och styrka, kanske handlar om makt med vålt, inte makt i allmänhet.

Melkor styrde ju drakar, balrog:ar och andra maiar han hade övertalat.
Tolkien skrev väl aldrig var Ungoliant egentligen kom ifrån? oM jag minns rätt kom spindeln bara uppklättrande ur en mörk avgrund eller något sådant... Men om spindelmonstret var lika mäktigt som Morgoth borde väl det innebära att den också var någonslags Ainur/Valar
Som föregående talare, hon kom från rummet som omger arda och föddes i mörkret. Visst att man kan spekulera vart Tom bombadill kom ifrån, men jag tycker inte man ska göra det när det gäller Ungoliant.

Att hon skulle gått i Melkors tjänst redan i tidernas begynnelse har jag dock inte läst någonstans. Mig veterligen var första gången de möttes i den mörka södern där hon spann sina nät över de stora bergskedjorna. (Står även i FSBG att hon haffade Melkor i sina nät, men han lovade henne oändligt med ljus och rikedom så hon släppte honom.)

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Re: Svar

Inlägg av Ayrabeth » 30 augusti 2003, 12:59

Eöl mörkalven_ skrev: Att hon skulle gått i Melkors tjänst redan i tidernas begynnelse har jag dock inte läst någonstans. Mig veterligen var första gången de möttes i den mörka södern där hon spann sina nät över de stora bergskedjorna. (Står även i FSBG att hon haffade Melkor i sina nät, men han lovade henne oändligt med ljus och rikedom så hon släppte honom.)
Har du läst Silmarillion har du säkerligen läst raderna där det står att Melkor i begynnelsen lockade Ungoliant i sin tjänst, men att hon ville bli sin egen härskare och därför drog söderut.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 4 september 2003, 16:37

*P* skrev:Min tanke är som sagt att Ungoliant kunde vara en av Ainur, men om det hade varit så borde den ju ha nämnts bland Valar. Är en maia verkligen mäktig nog att skrämma Morgoth?

Kom just på en sak - var det inte så att Morgoth var den ende av Valar som visste vad rädsla ville säga. Är det möjligt att han kunde vara rädd för en Maia?
Hmm.....var inte melkor rädd för Manwës maia?
Eller är jag helt ute och cyklar?? :?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 5 september 2003, 17:20

har för mig att Melkor var lite rädd för Tulkas?! Sen så lyckades ju Ungoliant fånga Morgoth men jag har svårt att tänka mig att hon var mäktkigare.. Kan också tänka mig att hon va en maia.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 5 september 2003, 18:21

gjabben skrev:har för mig att Melkor var lite rädd för Tulkas?!
Melkor var väldigt rädd för Tulkas, speciellt i närstrid.
Han var även rädd för Oromë och han jägarlag.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 5 september 2003, 19:40

ja... så var det ja

Skriv svar