Onödiga effekter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Onödiga effekter

Inlägg av Never Spirit » 7 januari 2003, 15:23

Jag tycker att SODTT-filmen var i överlag ungefär lika bra som SOR, men det var två saker jag störde mig på. Den ena var när Legolas kastar sig upp på en häst och slår typ en volt i luften. Den andra var när Legolas åkte skateboard ner för en trappa på en sköld. De här sakerna tycker säkert den mesta publiken är häftig. Men jag kommer bara på att tänka på en dålig Amerikansk action film. Särskillt volten tycker jag vra dålig efter som den enligt mig inte såg verklig ut över huvud taget p.g.a. den relativt dåliga animationen i jämnförelse med andra saker i filmen. Detta blir inte direkt bättre av att man inte över på något villkor kan gör så när en häst galoperar av alla sina krafter. Det där med skölden är det nog ganska många som skulle klara av.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 januari 2003, 15:40

Håller med på båda punkter, speciellt då han åker på brädan. Var det nödvändigt att lägga in en sak som motsvarar en modern skateboard i Midgård? Och det med hästen såg inte ens verkligt ut...

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 januari 2003, 16:04

Skölden var bara löjlig men när han hoppade upp på hesten tycker jag det såg coolt ut. PJ ville väl att det skulle se ut som om han med centrifugalkraften (stavning) slungades upp eller nått.

Kazi Wappa
Ny medlem

Inlägg av Kazi Wappa » 7 januari 2003, 18:20

jag håller med fullständigt med. I sagan om ringen så tycker jag att den scenen där Galadriel
blir erbjuden ringen & får nåt konstigt radioaktivt över sej är riktigt fult gjort. :|

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 januari 2003, 18:21

Ja precis. Det har inget alls med Tolkiens böcker att göra, det förstör bara andan.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 januari 2003, 18:54

Ja precis. Det har inget alls med Tolkiens böcker att göra, det förstör bara andan.
Om du syftar på scenerna med Legolas är jag nog beredd att hålla med, till en viss del i alla fall.

Om du syftar på scenen med Galadriel, så måste jag säga att, trots att själva effekten är makalöst dåligt gjord, är själva scenen som sådan och idén bakom effekten hämtad från Tolkien.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 7 januari 2003, 18:59

Menade Legolas. Men i boken beskrivs väl inte Galadriel radioaktiv iallafall?
Hon lyfte upp sin hand, och från ringen hon bar utströmmade ett starkt sken, som upplyste henne ensam och lämnade allt annat i mörker. Där hon stod framför Frodo verkade hon på en gång omätligt hög, olidligt skön, skrämmande hemsk och obeskrivligt tillbedjansvärd. Så lät hon handen sjunka, ljuset tonade bort igen, och hon skrattade till.
Jag tolkar inte det där som det iallafall.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 januari 2003, 19:08

Jag har aldrig tolkat film-Galadriel som "radioaktiv", mer än på skämt... Jag tycker bara att effekten är fruktansvärt dåligt gjord.
upplyste henne ensam och lämnade allt annat i mörker
tycker jag är en ganska bra beskrivning av vad som händer i filmen...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 januari 2003, 20:32

Jag föreställde mej inte det så utan håller med om att både det ("Radio Aktiva Galadriel") och när Bilbo får huggtänder och ser ut som Gollum var relativt dåliga. Typ de enda scenerna som var bättre i den tecknade (enlig mej)

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 7 januari 2003, 20:53

stör mig inte lika mycket på Galadriels anfall längre, tycker att det är ungefär som boken beskriver det(inte helt riktigt, men men..) Bilbos lilla anfall har jag aldrig tyckt illa om utan tycker det känns som om man verkligen får se vilken kraft ringen besitter och kan göra med folk..jaja

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 januari 2003, 21:46

Jag tycker det ser lite overkligt ut att han får Gollums utseende ett litet tag, Gollum gick väl knappast omkring och "blinkade" under den tiden innan han blev besatt av ringen eller... Dessutom är det väl inte bara ringen som gjort att Gollum ser ut som han gör, att leva i ständigt mörker och på råa fiskar mm sätter väl sina spår.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 7 januari 2003, 21:58

jo visst ser det lite overkligt ut men det är snarare handlingen hos Bilbo jag gillar, att vilja ha ringen och att den fortfarande har inverkan på honom..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 januari 2003, 22:12

Vad gäller Bilbo-incidenten tror jag återigen att tolkningen ligger närmare boken än man tror. Tycker själv att det ser löjligt ut... :)

Men man kan (och det föredrar jag) tolka det som att det till viss del är Frodos intryck av Frodo som visas, och egentligen inte någon direkt förvandling.

Visste ni förresten att det inte rör sig om en 100-%-ig dataeffekt? En speciell gummidocka föreställande en Gollumartad Ian Holm skapades och morphades ihop med själva filmsekvensen. Ian Holm älskade tydligen den där dockan så mycket att han fick en bronsavgjutning av den med sig hem...

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 7 januari 2003, 22:13

hmmm jag stör mig oerhört över legolas lilla "snowboardstunttrick" med skölden...annars tycker jag filmen var fin...särskilt enternas entre i isengård...saknade sången från boken dock..

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 7 januari 2003, 23:26

Har aldrig tyckt illa om Ian Holms 'Gollumutbrott', det har för mig vart som en "Oj vilken makt Ringen har"-sak.

Skriv svar