Onödiga effekter
- Never Spirit
- Medlem
Onödiga effekter
Jag tycker att SODTT-filmen var i överlag ungefär lika bra som SOR, men det var två saker jag störde mig på. Den ena var när Legolas kastar sig upp på en häst och slår typ en volt i luften. Den andra var när Legolas åkte skateboard ner för en trappa på en sköld. De här sakerna tycker säkert den mesta publiken är häftig. Men jag kommer bara på att tänka på en dålig Amerikansk action film. Särskillt volten tycker jag vra dålig efter som den enligt mig inte såg verklig ut över huvud taget p.g.a. den relativt dåliga animationen i jämnförelse med andra saker i filmen. Detta blir inte direkt bättre av att man inte över på något villkor kan gör så när en häst galoperar av alla sina krafter. Det där med skölden är det nog ganska många som skulle klara av.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Kazi Wappa
- Ny medlem
Om du syftar på scenerna med Legolas är jag nog beredd att hålla med, till en viss del i alla fall.Ja precis. Det har inget alls med Tolkiens böcker att göra, det förstör bara andan.
Om du syftar på scenen med Galadriel, så måste jag säga att, trots att själva effekten är makalöst dåligt gjord, är själva scenen som sådan och idén bakom effekten hämtad från Tolkien.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Menade Legolas. Men i boken beskrivs väl inte Galadriel radioaktiv iallafall?
Jag tolkar inte det där som det iallafall.Hon lyfte upp sin hand, och från ringen hon bar utströmmade ett starkt sken, som upplyste henne ensam och lämnade allt annat i mörker. Där hon stod framför Frodo verkade hon på en gång omätligt hög, olidligt skön, skrämmande hemsk och obeskrivligt tillbedjansvärd. Så lät hon handen sjunka, ljuset tonade bort igen, och hon skrattade till.
- Never Spirit
- Medlem
-
Trippad kick
- Medlem
- Never Spirit
- Medlem
Jag tycker det ser lite overkligt ut att han får Gollums utseende ett litet tag, Gollum gick väl knappast omkring och "blinkade" under den tiden innan han blev besatt av ringen eller... Dessutom är det väl inte bara ringen som gjort att Gollum ser ut som han gör, att leva i ständigt mörker och på råa fiskar mm sätter väl sina spår.
-
Trippad kick
- Medlem
Vad gäller Bilbo-incidenten tror jag återigen att tolkningen ligger närmare boken än man tror. Tycker själv att det ser löjligt ut... 
Men man kan (och det föredrar jag) tolka det som att det till viss del är Frodos intryck av Frodo som visas, och egentligen inte någon direkt förvandling.
Visste ni förresten att det inte rör sig om en 100-%-ig dataeffekt? En speciell gummidocka föreställande en Gollumartad Ian Holm skapades och morphades ihop med själva filmsekvensen. Ian Holm älskade tydligen den där dockan så mycket att han fick en bronsavgjutning av den med sig hem...
Men man kan (och det föredrar jag) tolka det som att det till viss del är Frodos intryck av Frodo som visas, och egentligen inte någon direkt förvandling.
Visste ni förresten att det inte rör sig om en 100-%-ig dataeffekt? En speciell gummidocka föreställande en Gollumartad Ian Holm skapades och morphades ihop med själva filmsekvensen. Ian Holm älskade tydligen den där dockan så mycket att han fick en bronsavgjutning av den med sig hem...
- Flikkan
- Medlem