Sen då?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Yorke
Ny medlem

Sen då?

Inlägg av Yorke » 27 november 2003, 16:19

Jag har läst Bilbo och LoTR två gånger och känner mig nu redo att läsa nån av de andra böckerna. Vilken av dom ska jag börja med? Jag har Silmarillion, Ringens värld och De förlorade sagornas bok 1 & 2, så det skulle ju vara bra om ni föreslog nån av dom :)

Tack på förhand

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Re: Sen då?

Inlägg av D. Andersson » 27 november 2003, 17:08

Silmarillion. Efter det Ringens Värld och sen Sagor från Midgård. Efter det börjar du om med Bilbo, LoTR, Silmarillion, Ringens Värld och sen BOLT 1+2.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 november 2003, 17:55

Jag skulle kanske läsa Ringens Värld innan Silmarillion, eftersom den ju faktiskt är en del av "trilogin".

Och sen finns det ju massor att läsa på engelska, förstås...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 27 november 2003, 19:19

Mjo, men tänk på Tom Bombadills äventyr och Blad av Niggle. Det känns lite dumt att läsa dem före Silmarillion. Men jag vet inte riktigt.

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 27 november 2003, 19:32

Skulle själv läsa Silmarrillion först för den är utan tvekan den bättre av allihop men som sagt är det bra att läsa Ringens värld för att kunna knyta ihop de lösa trådarna från trilogin. Du kan ju alltid läsa på alla dina fria stunder så har du nog kommit genom dem snart....

Har även en till fråga jag har inte kunnat hitta boken om Tom Bombadill och undrar om den finns eller det i Ringens värld är det enda

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 november 2003, 23:43

Börja definitivt med Silmarillion, om det är en god historia du är ute efter med krig, svindlande natur, onda varelser, hjältar, kärlek, svek, och ond bråd död. En bitterljuv bok. De andra böckerna är mer för den som vill leta fakta, ungefär som lexikon, för den inbitne Tolkienfantasten! Men du kanske redan är där... :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 november 2003, 17:18

Mjo, men tänk på Tom Bombadills äventyr och Blad av Niggle. Det känns lite dumt att läsa dem före Silmarillion. Men jag vet inte riktigt.
Jag räknar inte riktigt in dem i Ringens Värld, eftersom de egentligen inte har något där att göra. Om man vill veta vad som hände med medlemmarna i Brödraskapet efter Ringens Krig (och det ville jag), så finns det mycket skoj i Ringens Värld, men man behöver ju inte läsa hela...

Skriv svar