Järnvägskanoner
- Anton Severin
- Medlem
Järnvägskanoner
Enligt min mening bär Hitler i många ansenden skulden till tyskarnas nederlag i 2:a vk och jag tror att det finns många som håller med mig.
Ett av hans mest pinsamma projekt skulle jag säga är de så kallade super tunga järnvägskanonerna. Den ända gången de gjorde någon verklig nytta var under belägringen av Sevastapol, vid svartahavs kusten. Här var förhållanderna idealiska. Man bombaderade en fast position, man hade total kontroll i luftrummet osv. Här visade de sin effektivitet när bla Thor eller Eva (kommer inte ihåg vilken), förstörde en bunker som låg 30m under havs ytan. efter 8st 1,5 till 2 tons granater, var bunkern totalförstörd. Men som sagt, förhållanderna var idealiska. men under resten av kriget var de mest en belastning. Tänk om de istället hade avdelat en del av kanonerna till Leningrad. Efter ett tungt bombardemang där skulle infanteriet lätt kunnat storma staden och vem vet, kanske kriget hade slutat annorlunda. Men det var inte användandet av kanonerna som ver det största slöseriet. det var underhållet.
Tänk er bara den mängd järn som gick åt att bygga kanonerna, järn som Wehrmacht behövde så desperat på andra ställen. Ännu mer järn gick åt när man var tvungna att bygga om spåren nästan överallt, så att vagnarna skulle komma fram. Men det största slöseriet var antagligen betjäningen. 2000 man behövdes för att underhålla de största kanonerna och 500 behövdes till betjäningen. Befälhavaren hade minst Generalmajors rank. En mycket bättre lösning hade varit att bygga flera kanoner med mindre kaliber men med mycket högre eldhastighet. 40 sådana anser jag skulle kunnat göra mycket större skada där de oftast behövdes, på slagfältet.
Ett av hans mest pinsamma projekt skulle jag säga är de så kallade super tunga järnvägskanonerna. Den ända gången de gjorde någon verklig nytta var under belägringen av Sevastapol, vid svartahavs kusten. Här var förhållanderna idealiska. Man bombaderade en fast position, man hade total kontroll i luftrummet osv. Här visade de sin effektivitet när bla Thor eller Eva (kommer inte ihåg vilken), förstörde en bunker som låg 30m under havs ytan. efter 8st 1,5 till 2 tons granater, var bunkern totalförstörd. Men som sagt, förhållanderna var idealiska. men under resten av kriget var de mest en belastning. Tänk om de istället hade avdelat en del av kanonerna till Leningrad. Efter ett tungt bombardemang där skulle infanteriet lätt kunnat storma staden och vem vet, kanske kriget hade slutat annorlunda. Men det var inte användandet av kanonerna som ver det största slöseriet. det var underhållet.
Tänk er bara den mängd järn som gick åt att bygga kanonerna, järn som Wehrmacht behövde så desperat på andra ställen. Ännu mer järn gick åt när man var tvungna att bygga om spåren nästan överallt, så att vagnarna skulle komma fram. Men det största slöseriet var antagligen betjäningen. 2000 man behövdes för att underhålla de största kanonerna och 500 behövdes till betjäningen. Befälhavaren hade minst Generalmajors rank. En mycket bättre lösning hade varit att bygga flera kanoner med mindre kaliber men med mycket högre eldhastighet. 40 sådana anser jag skulle kunnat göra mycket större skada där de oftast behövdes, på slagfältet.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Två trådar i ämnet, kanonen hette förresten varken Thor eller Eva (som inte var järnvägsartilleri, dessa finns dock nämnda i nedanstående trådar) utan (Schwere) Gustav, och tvärt emot vad man ofta läser, så tillverkades det faktiskt en andra kanon (Dora), som man dock inte har några ytterligare fakta om.
» 80cm Gustav Järnvägskanon
» Järnvägsartilleri
/Johan
» 80cm Gustav Järnvägskanon
» Järnvägsartilleri
/Johan
- Anton Severin
- Medlem
- Panzerschreck
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
Man använde kanoner av den kalibern vid Anzio men inte i lika stor utsträckning som vid Sevastapol.Sune skrev:Tyskarnas stora kanoner i Italien var av 28 centimeters kaliber. Granaterna vägde 250 kilo och skottvidden var över 60 km. De gjorde livet surt för amerikanerna vid Anzio.
Vid Anzio använde man betydligt fler pjäser av mindre kaliber. Dessa hade dock en högre eldhastighet, som passade bättre när man skulle beskjuta truppkoncentrationer.
Det var två stycken 283mms K 5 järnvägskanoner som byttes om att bombadera amerikanernas brohuvud. De allierade flyget kunde aldrig hitta kanonernas gömställe i en järnvägstunnel. Vagnarna blev dock avskurna och erövrade efter att de allierade bröt sig ut från Anzio.Johan Elisson skrev:Anzio-Annie, var det inte så "hon" hette?
/Johan
En av kanonerna finns nu i USA (Abeerdeen proving ground) den andra förstördes.
- Anton Severin
- Medlem
Jag tror du har fel där. De blev avskurna innan man brutit sig ut från Anzio. Det var tack vare att de allierade intog Monte Cassino, som man kunde skära av vagnarnas reträtt väg. Man lyckades dock inte omringa de tyska styrkorna, eftersom Mark Clark, befälhavare över amerikanska 3:e armen (tror jag), var så maktlysten att han istället för att utdela ett krypplande slag mot tyskarna, beslöt sig för att fri ta Rom. På så sätt kunde många av Kesselrings trupper undkomma.Solitaire skrev: Vagnarna blev dock avskurna och erövrade efter att de allierade bröt sig ut från Anzio.
@Hartman: du har rätt.
Här: http://www.aopt91.dsl.pipex.com/railgun ... Annie.html står det hur det gick till vid Anzio.
Här: http://www.aopt91.dsl.pipex.com/railgun ... Annie.html står det hur det gick till vid Anzio.
- Anton Severin
- Medlem
Re: Järnvägskanoner
Iofs började 80 cm-kanonerna byggas för att hamra sönder Maginotlinjen. Ingen kunde då veta att Maginotlinjen skulle falla genom att kringränning. Sedan hade man tänkt att använda den till att bombardera Gibraltar men Franco ville inte gå med i kriget som känt.Hartman skrev:Enligt min mening bär Hitler i många ansenden skulden till tyskarnas nederlag i 2:a vk och jag tror att det finns många som håller med mig.
Ett av hans mest pinsamma projekt skulle jag säga är de så kallade super tunga järnvägskanonerna.