Järnvägskanoner

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Järnvägskanoner

Inlägg av Anton Severin » 31 oktober 2003, 13:21

Enligt min mening bär Hitler i många ansenden skulden till tyskarnas nederlag i 2:a vk och jag tror att det finns många som håller med mig.
Ett av hans mest pinsamma projekt skulle jag säga är de så kallade super tunga järnvägskanonerna. Den ända gången de gjorde någon verklig nytta var under belägringen av Sevastapol, vid svartahavs kusten. Här var förhållanderna idealiska. Man bombaderade en fast position, man hade total kontroll i luftrummet osv. Här visade de sin effektivitet när bla Thor eller Eva (kommer inte ihåg vilken), förstörde en bunker som låg 30m under havs ytan. efter 8st 1,5 till 2 tons granater, var bunkern totalförstörd. Men som sagt, förhållanderna var idealiska. men under resten av kriget var de mest en belastning. Tänk om de istället hade avdelat en del av kanonerna till Leningrad. Efter ett tungt bombardemang där skulle infanteriet lätt kunnat storma staden och vem vet, kanske kriget hade slutat annorlunda. Men det var inte användandet av kanonerna som ver det största slöseriet. det var underhållet.
Tänk er bara den mängd järn som gick åt att bygga kanonerna, järn som Wehrmacht behövde så desperat på andra ställen. Ännu mer järn gick åt när man var tvungna att bygga om spåren nästan överallt, så att vagnarna skulle komma fram. Men det största slöseriet var antagligen betjäningen. 2000 man behövdes för att underhålla de största kanonerna och 500 behövdes till betjäningen. Befälhavaren hade minst Generalmajors rank. En mycket bättre lösning hade varit att bygga flera kanoner med mindre kaliber men med mycket högre eldhastighet. 40 sådana anser jag skulle kunnat göra mycket större skada där de oftast behövdes, på slagfältet.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 31 oktober 2003, 13:33

Kanonerna hade väl en skrämseleffekt annars var de ganska värdelösa

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 31 oktober 2003, 13:48

Två trådar i ämnet, kanonen hette förresten varken Thor eller Eva (som inte var järnvägsartilleri, dessa finns dock nämnda i nedanstående trådar) utan (Schwere) Gustav, och tvärt emot vad man ofta läser, så tillverkades det faktiskt en andra kanon (Dora), som man dock inte har några ytterligare fakta om.

» 80cm Gustav Järnvägskanon
» Järnvägsartilleri

/Johan

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 31 oktober 2003, 15:09

[quote="Johan Elisson"]Två trådar i ämnet, kanonen hette förresten varken Thor eller Eva (som inte var järnvägsartilleri, dessa finns dock nämnda i nedanstående trådar)

Var det så att Thor och Eva var bandgående mösare?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 31 oktober 2003, 15:12

Hartman skrev:
Johan Elisson skrev:Två trådar i ämnet, kanonen hette förresten varken Thor eller Eva (som inte var järnvägsartilleri, dessa finns dock nämnda i nedanstående trådar)

Var det så att Thor och Eva var bandgående mösare?

karl hette 80cm bandgående mörsaren vet jag.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 31 oktober 2003, 15:17

Som sagt, information om Thor och Eva finns i trådarna jag länkade till, men jag kan väl dra det igen.

"Karl-gerät" kallades de bandgående mörsare som tillverkades i sex exemplar med kaliber 60cm och 54cm, med namnen Thor (Tor), Odin (Oden), Adam, Eva, Loki (Loke) och Ziu (Zeus).

/Johan

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 31 oktober 2003, 17:41

Fanns det inte model större järnvägskanoner i Italien oxså så när de Aliereade landsteg stranderna bombade axel makterna med just järnvägs kanoner?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 31 oktober 2003, 18:05

Anzio-Annie, var det inte så "hon" hette?

/Johan

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 31 oktober 2003, 18:06

Tyskarnas stora kanoner i Italien var av 28 centimeters kaliber. Granaterna vägde 250 kilo och skottvidden var över 60 km. De gjorde livet surt för amerikanerna vid Anzio.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 31 oktober 2003, 18:47

Sune skrev:Tyskarnas stora kanoner i Italien var av 28 centimeters kaliber. Granaterna vägde 250 kilo och skottvidden var över 60 km. De gjorde livet surt för amerikanerna vid Anzio.
Man använde kanoner av den kalibern vid Anzio men inte i lika stor utsträckning som vid Sevastapol.
Vid Anzio använde man betydligt fler pjäser av mindre kaliber. Dessa hade dock en högre eldhastighet, som passade bättre när man skulle beskjuta truppkoncentrationer.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 31 oktober 2003, 21:51

Johan Elisson skrev:Anzio-Annie, var det inte så "hon" hette?

/Johan
Det var två stycken 283mms K 5 järnvägskanoner som byttes om att bombadera amerikanernas brohuvud. De allierade flyget kunde aldrig hitta kanonernas gömställe i en järnvägstunnel. Vagnarna blev dock avskurna och erövrade efter att de allierade bröt sig ut från Anzio.
En av kanonerna finns nu i USA (Abeerdeen proving ground) den andra förstördes.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 31 oktober 2003, 23:15

Solitaire skrev: Vagnarna blev dock avskurna och erövrade efter att de allierade bröt sig ut från Anzio.
Jag tror du har fel där. De blev avskurna innan man brutit sig ut från Anzio. Det var tack vare att de allierade intog Monte Cassino, som man kunde skära av vagnarnas reträtt väg. Man lyckades dock inte omringa de tyska styrkorna, eftersom Mark Clark, befälhavare över amerikanska 3:e armen (tror jag), var så maktlysten att han istället för att utdela ett krypplande slag mot tyskarna, beslöt sig för att fri ta Rom. På så sätt kunde många av Kesselrings trupper undkomma.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 31 oktober 2003, 23:32

@Hartman: du har rätt.
Här: http://www.aopt91.dsl.pipex.com/railgun ... Annie.html står det hur det gick till vid Anzio.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 1 november 2003, 14:38

Bild

Här är en modell av Thor, den bandgående mösaren.

Solitaire
Medlem

Re: Järnvägskanoner

Inlägg av Solitaire » 1 november 2003, 16:48

Hartman skrev:Enligt min mening bär Hitler i många ansenden skulden till tyskarnas nederlag i 2:a vk och jag tror att det finns många som håller med mig.
Ett av hans mest pinsamma projekt skulle jag säga är de så kallade super tunga järnvägskanonerna.
Iofs började 80 cm-kanonerna byggas för att hamra sönder Maginotlinjen. Ingen kunde då veta att Maginotlinjen skulle falla genom att kringränning. Sedan hade man tänkt att använda den till att bombardera Gibraltar men Franco ville inte gå med i kriget som känt.

Skriv svar