Hans K
Quiz: Militär utrustning
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12411
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Det kalligrafiska betyder "Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken Aktien-Gesellschaft"...men kunskap om patroner och liknande - nada
...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Ah - nu ligger vi nära Bullseye! DWM är vad det handlar om - men varför Parabellum?sveahk skrev:Det kalligrafiska betyder "Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken Aktien-Gesellschaft"...men kunskap om patroner och liknande - nada...
Hans K
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Para bellum, pro pacem
Också DWM:s telegramadress tror jag
Också DWM:s telegramadress tror jag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Latinsk sentens som i sin helhet lyder:varjag skrev: - men varför Parabellum?, Varjag
"Si vis pacem, para bellum."
Detta brukar översättas:
"Om du vill ha fred, förbered dig för kriget."
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Och vinnaren är - fanfarer....spett!spett skrev:Para bellum, pro pacem
Också DWM:s telegramadress tror jag
DWM's telegramaddress var parabellum och namnet häftades vid bägge patronerna OCH pistolen för dem.
7,65mm Parabellum kom 1898 och 9mm Parabellum 1902. Den sista lever och frodas som bekant än idag men det är få som vet att dagens term - 9 Para - härstammar från en 112-årig telegramaddress i Berlin
spett har frågan, Varjag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Prototyp till Schwimmwagen.
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Njä, ingen prototyp
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12411
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Bugatti 166...?
Hans K
Hans K
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Bugatti har litet att göra med den
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
...hmm - fälgarnas perforering och allmän hopfogning verkar tysk DKW - en Trippel SG6?, Varjag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Trippel SG6 är det.
De flesta byggda i Bugatti-fabriken.
Frågan till Varjag
De flesta byggda i Bugatti-fabriken.
Frågan till Varjag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Tack spett....av båtmafososkäl vågar inte ngn båt denna gången - så ett flygetyg. Vilket?, Varjag
- Bilagor
-
- flaffflaff.jpg (34.39 KiB) Visad 725 gånger
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
ser ut som en Caudron
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
En fransk Caudron är rätt....vi kanske kan få typbeteckningen också innan vi släpper frågan.....Varjagspett skrev:ser ut som en Caudron