Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.Anno skrev:Johan försvann inte Krupp på 70-talet?
Bil/flyg/motor-tillverkare under 2vk
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Anno skrev:Johan försvann inte Krupp på 70-talet?![]()
Ah, glömde påpeka att de numera heter ThyssenKrupp AG.Per Andersson skrev:Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.
Stämmer. För dålig research från min sida. De heter bara MAN.Battler skrev:Jag ställer mig frågande till tillägget Ronald, måste vara något dotterföretag.
MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg)
http://www.man.de/index_flash.html
Vi kan ju lika gärna fortsätta med att förklara förkortningarna när Battler började med MAN, Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg.
BMW: Bayerische Motoren Werke (om nån inte visste
Büssing-NAG: Büssing-Nutzkraftwagenwerke AG
CKD: Českomoravská, Kolben, Daněk
DEW: Deutsche-Eisenwerke
DKW: Dampf-Kraftwagen
FAMO: Fahrzeug- und Motorenbau, GmbH
MIAG: Mühlenbau-Industrie AG
MNH: Maschinenfabrik Niedersachsen Hannover
Är dessa Hanomag, Demag och Vomag förkortningar för något? -mag skulle ju t.ex, kunna stå för Maschinenfabrik AG, eller något liknande, någon som vet?
/Johan
Sammanslagning mellan Thyssen och Krupp.Per Andersson skrev:Anno skrev:
Johan försvann inte Krupp på 70-talet?
Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.
http://www.thyssenkrupp.com/index.html? ... index.html
MVH
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1741
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Sverige
Italien: Fiat, både flyg och tanks. Piaggio, då flyg nu vespor, Lancia, pansarbilar.
Japan; Kawasaki, flyg mm, Mitsubishi, flyg.
Holland; Fokker, flyg. DAF, pansarbilar.
England; Rover, pansarbilar, Vickers, tanks, BSA, pansarbilar, Daimler, pansarbilar, Ford, pansarbilar, Bentley, pansarbilar, RR, pansarbilar.
Frankrike; Renault, pansarbilar och tanks.
Polen; Ursus, pansarbilar.
USA; GM, pansarbilar, Ford, pansarbilar, White, pansarbilar.
Det finns säkert mycket mer om man sätter sig och letar.
Magnus
Japan; Kawasaki, flyg mm, Mitsubishi, flyg.
Holland; Fokker, flyg. DAF, pansarbilar.
England; Rover, pansarbilar, Vickers, tanks, BSA, pansarbilar, Daimler, pansarbilar, Ford, pansarbilar, Bentley, pansarbilar, RR, pansarbilar.
Frankrike; Renault, pansarbilar och tanks.
Polen; Ursus, pansarbilar.
USA; GM, pansarbilar, Ford, pansarbilar, White, pansarbilar.
Det finns säkert mycket mer om man sätter sig och letar.
Magnus
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Så då är det antagligen Hannover Maschinenfabrik (eller Maschinenwerke) AG. De- i Demag kanske står för Deutsche, men med Vomag blir det svårare. Kanske Vorpommern eller något sådant?D. Löwenhamn skrev:Jag tror att det har att göra med var de grundades. Hanomag grundades i Hannover såvitt jag vet.
mvh/ Daniel
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Knogade igenom länken, det verkar vara Mercedes (Diamler-Chrysler) multilyxbil Maybach's försäljningsorganisation i USA.
Audi äger produktnamnet Horch, en multilyxbil liknande Maybach är på gång.Horch får vi inte glömma, de överlevde kriget men vad som hände sedan vet jag inte, troligtvis köptes de upp.
MVH