Bil/flyg/motor-tillverkare under 2vk

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 3 mars 2003, 19:25

Anno skrev:Johan försvann inte Krupp på 70-talet? 8O
Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 mars 2003, 19:40

Anno skrev:Johan försvann inte Krupp på 70-talet? 8O
Per Andersson skrev:Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.
Ah, glömde påpeka att de numera heter ThyssenKrupp AG.
Battler skrev:Jag ställer mig frågande till tillägget Ronald, måste vara något dotterföretag.
MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg)
http://www.man.de/index_flash.html
Stämmer. För dålig research från min sida. De heter bara MAN.

Vi kan ju lika gärna fortsätta med att förklara förkortningarna när Battler började med MAN, Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg.

BMW: Bayerische Motoren Werke (om nån inte visste :) )
Büssing-NAG: Büssing-Nutzkraftwagenwerke AG
CKD: Českomoravská, Kolben, Daněk
DEW: Deutsche-Eisenwerke
DKW: Dampf-Kraftwagen
FAMO: Fahrzeug- und Motorenbau, GmbH
MIAG: Mühlenbau-Industrie AG
MNH: Maschinenfabrik Niedersachsen Hannover

Är dessa Hanomag, Demag och Vomag förkortningar för något? -mag skulle ju t.ex, kunna stå för Maschinenfabrik AG, eller något liknande, någon som vet?

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 3 mars 2003, 19:43

Per Andersson skrev:Anno skrev:
Johan försvann inte Krupp på 70-talet?


Det är möjligt att de numera är den del av någon jättekoncern, men jag har sett namnet Krupp och logotypen med ringarna på ett antal riktigt STORA kranbilar som defintivt var nyare än från 70-talet.
Sammanslagning mellan Thyssen och Krupp.
http://www.thyssenkrupp.com/index.html? ... index.html

MVH

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1741
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Larsson » 3 mars 2003, 19:44

Alla tyska serievagnar med tyskt utsprung hade Maybach-motorer och den firman finns ju kvar.
Maus hade dock MB-motorer, men den gick ju inte i serieproduktion.

Generellt sett så skulle jag vilja hävda att alla dagens tillverkare av motorer/bilar/flygplan var inblandade i krigsproduktion under VkII.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 19:49

Jag tror att det har att göra med var de grundades. Hanomag grundades i Hannover såvitt jag vet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 3 mars 2003, 19:50

Italien: Fiat, både flyg och tanks. Piaggio, då flyg nu vespor, Lancia, pansarbilar.
Japan; Kawasaki, flyg mm, Mitsubishi, flyg.
Holland; Fokker, flyg. DAF, pansarbilar.
England; Rover, pansarbilar, Vickers, tanks, BSA, pansarbilar, Daimler, pansarbilar, Ford, pansarbilar, Bentley, pansarbilar, RR, pansarbilar.
Frankrike; Renault, pansarbilar och tanks.
Polen; Ursus, pansarbilar.
USA; GM, pansarbilar, Ford, pansarbilar, White, pansarbilar.
Det finns säkert mycket mer om man sätter sig och letar.
Magnus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 19:50

Konstigt att ingen har nämnt Boeing ännu, de gjorde bland annat B- 17.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 mars 2003, 19:52

D. Löwenhamn skrev:Jag tror att det har att göra med var de grundades. Hanomag grundades i Hannover såvitt jag vet.

mvh/ Daniel
Så då är det antagligen Hannover Maschinenfabrik (eller Maschinenwerke) AG. De- i Demag kanske står för Deutsche, men med Vomag blir det svårare. Kanske Vorpommern eller något sådant? :)

/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 mars 2003, 19:53

Och så har vi ju den helt underbare Opel Blitz 3t LKW! 8)

/Johan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 20:06

Horch får vi inte glömma, de överlevde kriget men vad som hände sedan vet jag inte, troligtvis köptes de upp.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 3 mars 2003, 20:08

Var har motortillverkaren Maybach tagit vägen, uppköpt, sammanslagning MTU? Diamler-Chrysler?

MVH

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 20:16

De finns väl fortfarande.

http://www.maybachusa.com/

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 3 mars 2003, 20:22

I England finns väl Nuffield och Leyland kvar i någon skepnad. Nuffield tillverkar väl traktorer och Leyland bilar.
Magnus

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 3 mars 2003, 20:29

D. Löwenhamn skrev:De finns väl fortfarande.

http://www.maybachusa.com
Knogade igenom länken, det verkar vara Mercedes (Diamler-Chrysler) multilyxbil Maybach's försäljningsorganisation i USA.
Horch får vi inte glömma, de överlevde kriget men vad som hände sedan vet jag inte, troligtvis köptes de upp.
Audi äger produktnamnet Horch, en multilyxbil liknande Maybach är på gång.

MVH

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 3 mars 2003, 20:38

D. Löwenhamn skrev:Konstigt att ingen har nämnt Boeing ännu, de gjorde bland annat B- 17.

mvh/ Daniel
Jodå, jag nämnde Boeing i mitt fösta inlägg i den här tråden. :)

Har någon däremot nämnt Heckler & Koch?

Skriv svar