Militär ID bricka

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Re: Militär ID bricka

Inlägg av predator » 26 januari 2009, 10:05

När jag gjorde lumpen 02 eller nått. Så fråga vi och dom sa att den bara skulle bära under krig. Men jag hade den under skjutövningar än då.

Hade en kille som hade dåligt tumma och vred sitt vapen lite för mycket varje gång han skulle säkra och det inte vidare roligt när man stod bredvig och han hade skarp ammo.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 januari 2009, 20:44

ID-brickan delas såvitt jag vet fortfarande ut till personal i Utlandsstyrkan. Dock präglas den inte längre med blodgrupp - om saker och ting skulle gå på röven är tanken att man får blodplasma i akutskedet.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 27 januari 2009, 20:50

Används ordet dödsbricka fortfarande i det här sammanhanget?

/G:son

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 januari 2009, 21:47

Sarvi skrev:ID-brickan delas såvitt jag vet fortfarande ut till personal i Utlandsstyrkan. Dock präglas den inte längre med blodgrupp - om saker och ting skulle gå på röven är tanken att man får blodplasma i akutskedet.
Det stämmer!
:)

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 28 januari 2009, 12:48

Jurgen Wullenwever skrev:Att den förekom i det militära är rimligt (fast under vilken tidsperiod?), men för vilka årskullar delades den ut till nyfödda, och varför? Används den av dagens militärer?
Min delades ut när jag var barn, född 1970. Syrran hade en hon med, hon är född 1969.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 28 januari 2009, 18:00

MD650 skrev:Har för mig att så sent som 1999 gavs det ut ID-brickor.
Junior som inte är två år fyllda har fått sin. ;)

J.K Nilsson

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 januari 2009, 18:20

J.K Nilsson skrev:
MD650 skrev:Har för mig att så sent som 1999 gavs det ut ID-brickor.
Junior som inte är två år fyllda har fått sin. ;)

J.K Nilsson
När jag läste det där, så frågade jag om mina brorssöner, födda under åren efter 2000, hade fått sådana, och det hade de, ehuru deras fader dittills intet visste därom, men hans fru gjorde det.

Det är märkligt, i en tid när samhället inte har resurser till något alls (låter det som), ägnas ändå medel till att framställa id-brickor som rimligtvis måste hinna försvinna innan de skulle kunna tänkas komma till användning. Delas den ut till flickebarn också?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 29 januari 2009, 16:59

Min dotter född 07 har bricka så det måste ju vara så att alla får

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 januari 2009, 17:23

Barn födda utrikes (med svenska föräldrar) får inte, dessutom får de stackarna lustiga personummer - diskriminering.
Hans skrev:Kan någon förklara logiken bakom min utlandsfödde yngste sons personummer...och nu pratar vi inte om de sista fyra siffrorna utan de första sex.

010784??? Han är född den 24 juli 2001.
viewtopic.php?f=9&t=16426''

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 februari 2009, 12:27

I lumpen fick man ju en sådan där grön bricka som klämdes fast på kläderna, det trodde jag var den svenska versionen av "the dog tag".
Sonderling

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 4 februari 2009, 13:30

Du menar med namn och vilket förband man var på?

I så fall kallas det för just namnbricka

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 4 februari 2009, 15:29

Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 februari 2009, 15:37

Wooster skrev:Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?
Namnbricka - fredstida påfund för att hålla ordning på vad beväringen heter - plast fäst på en metallbricka (samma som reflexbrickan).

ID kort - plastkort (som körkort) för att möjligen identifiera om personen i fråga är den han (eller hon :wink: ) påstår sig vara och låta vedrbörand ha tillträde till något.

ID bricka - ibland kallad dödsbricka, metallbricka att fästas med kedja runt halsen med präglade uppgifter om saker såsom namn, personummer och ibland blodgrupp i syfte bl.a. att identifiera till exempel en sönderbränd kropp.

Så begriper jag terminologin.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 4 februari 2009, 15:49

Den förklaring jag fått till att man inte längre präglar in blodgrupp på identitetsbrickan är att tekniken för blodgruppsbestämning är väldigt enkel nuförtiden och att det utförs regelmässigt (tex på en skadeplats)innan ett transfussionsföretag.

Jag har dock valt att ha kvar blodgruppen samt att jag i ohälsosamma miljöer även burit blodgrupp synligt på skyddsvästen (hängslen och livrem) :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 4 februari 2009, 19:40

Hans skrev:
Wooster skrev:Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?
Namnbricka - fredstida påfund för att hålla ordning på vad beväringen heter - plast fäst på en metallbricka (samma som reflexbrickan).

ID kort - plastkort (som körkort) för att möjligen identifiera om personen i fråga är den han (eller hon :wink: ) påstår sig vara och låta vedrbörand ha tillträde till något.

ID bricka - ibland kallad dödsbricka, metallbricka att fästas med kedja runt halsen med präglade uppgifter om saker såsom namn, personummer och ibland blodgrupp i syfte bl.a. att identifiera till exempel en sönderbränd kropp.
Ja termologin är jag helt överens om. Men ID-brickan (dödsbrickan, dogtag) kom ju till i en tid då ID-handlingar ovanliga och ganska bräckliga. Idag är ID-handlingar i form av plastkort såväl allmänt spridda och beständiga mot såväl väta, värme, yttre stötar etc.. Och därmed bör brickan delvis spelat ut sin roll.

Skriv svar