Var dog Akilles?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Albatross
Medlem

Var dog Akilles?

Inlägg av Albatross » 26 juni 2004, 16:44

Efter att ha sett Troja är jag lite konfunderad. Dog Akilles verkligen efter stormningen av Troja eller dog han strax innan? Jag har hela tiden varit övertygad om att Akilles föll för Paris pilar strax innan, men eftersom min kompis hävdar motsatsen har jag blivit lite osäker.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 26 juni 2004, 17:57

Albatross
Efter att ha sett Troja är jag lite konfunderad. Dog Akilles verkligen efter stormningen av Troja eller dog han strax innan? Jag har hela tiden varit övertygad om att Akilles föll för Paris pilar strax innan, men eftersom min kompis hävdar motsatsen har jag blivit lite osäker.
Han dog innan stormningen , belägringen varade ju lite längre enligt Homeros än i filmen.

Albatross
Medlem

Inlägg av Albatross » 26 juni 2004, 19:42

tack! :)

Ja, enligt Homeros varade ju belägringen av Troja ca 10 år.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 7 juli 2004, 20:55

Enligt Iliaden så skall det ha varit Achilles son som var med i trähästen. Det var dessutom Odyssevs som dödade den Trojanske kungen i templet.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 7 juli 2004, 23:27

Är det inte så att det är först i Odyssen man får veta hur grekerna intog troja?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 juli 2004, 00:23

Iliaden slutar med Hektors tragiska begravning. Ingenting om den senare stormningen alltså eller hästen. Odysséen börjar med gudarnas möte, Telemachos problem hemma på Ithaka, och sedan dyker Odysseus upp som fången hos Kalypso. Troja har fallit för länge sen, och Odysseus försöker alltså ta sig hem redan. Ingenting om stormningen där heller alltså.

Stormningen och trojanska hästen dyker upp i annan klassisk litteratur, som ett populärt ämne genom antiken. Vergilius skriver om detta i Aeneiden har jag för mig.

Skriv svar