Från quizzen: fråga om svärd

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Från quizzen: fråga om svärd

Inlägg av Olof Ekström » 14 november 2003, 23:16

kopis, det korta enkeleggade huggsvärdet med framåtkurvad klinga eller den andra typen av svärd hopliterna använde, xiphos som hade en "lövformad" klinga (dvs. den blev bredare framtill innan den smalnade av mot spetsen) som var rak, dubbeleggad och (väl?) vanligen lite längre än på kopis-svärden. Fast å andra sidan var väl xiphos mer standardbeväpning och kallas ju även för "hoplitsvärd".
Det kan ju inte ha förbigått någon att jag var i Istanbul nyligen - i museet där fanns bland annat just ett sådant svärd med framåtböjd klinga (kopis), och jag sökte då i minnet efter ett namn, utan att lyckas. Min fråga lyder - under vilka tidsperioder och i vilka områden användes svärd med sådant utseende?

Andra frågan: Ett (endast ett av väldigt många) svärd i samlingarna var väldigt annorlunda (tyvärr blev mitt foto av det helt oanvändbart). Det var (måste ha varit) ett tvåhandsvapen, med lätt böjd men massiv och synbarligen ganska tung klinga, med eggen på den konvexa sidan. Som en stor hugg-sabel. Hur ett sådant vapen rimligen kunde användas tvåhandat förstod jag inte så jag tittade närmare och såg då att även insidans kant hade egg, men bara de yttersta ca 20 centimeterna. Klingan som helhet uppskattar jag till kanske 120 centimeter.

Någon som känner till liknande vapen? Det var ett av "sultan Xxxx's sword", de hade långa rader med såna. Minns inget årtal. De äldsta såna var från 8-900-tal tror jag - med reservation för vilka de exakta titlarna var, det varierade en hel del - och de fanns åtminstone fram i 15-1600-tal.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 18 november 2003, 12:14

Den första modellen av denna typ av svärd jag känner till (och som varit förlaga åt de flesta andra, antingen direkt eller indirekt) hette khopesh och användes under nya kungariket i Egypten, från ca 1500 fKr. Grekerna tog, ungefär i samma veva som Alexander, över idén och modellerade om den (rätt underliga) khopesh till sin kopis. Alexanders arméer gjorde sedan idén känd i Indien där den gav upphov till flera lokala varianter (inga namn i huvudet för tillfället) och i förlängningen spred sig idén till Nepal, där svärds/knivtypen numera kallas khukri och är gurkhas traditionella vapen.

Även västerut spred sig idén. Framför allt i Spanien blev svärdstypen vanlig, och kallades falcata. Den blev även använd över hela romarriket (parallellt med gladius som ett legionärsvapen) under samma namn, ibland även kallad falcata hibernica på grund av sin (för romarna) association med iberiska halvön.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 18 november 2003, 13:02

Tillägg - jag stötte häromdagen också på inåtböjda vapen från helt annat håll: svensk bronsålder. Både knivar och längre klingor gjordes tydligen med konkav egg-sida tämligen regelbundet under bronsåldern.

Just när jag läste det kopplade jag inte till den här tråden, ska se om jag hittar vad det var jag läste.

Illern
Ny medlem
Kontakt:

Re: Från quizzen: fråga om svärd

Inlägg av Illern » 21 mars 2004, 11:36

Teodric skrev: Andra frågan: Ett (endast ett av väldigt många) svärd i samlingarna var väldigt annorlunda (tyvärr blev mitt foto av det helt oanvändbart). Det var (måste ha varit) ett tvåhandsvapen, med lätt böjd men massiv och synbarligen ganska tung klinga, med eggen på den konvexa sidan. Som en stor hugg-sabel. Hur ett sådant vapen rimligen kunde användas tvåhandat förstod jag inte så jag tittade närmare och såg då att även insidans kant hade egg, men bara de yttersta ca 20 centimeterna. Klingan som helhet uppskattar jag till kanske 120 centimeter.

Någon som känner till liknande vapen?
Jag är osäker på din beskrivning men det låter som om det kan påminna om ett vapen som dakierna använde och om jag inte minns fel var det i alla fall i vissa situationer så pass effektivt att det fick romarna att designa om sina axelskydd på rustningarna. Tyvärr vet jag inte vad detta vapen hette men det går nog att ta reda på om du vill.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 mars 2004, 11:48

Dakiernas stridslie kallades för falx men deras klingar var kortare än 120cm. Thrakerna hade ett likande vapen som kallades rhompia.
Det kan också röra sig om ett bödelsvapen.

Vandelay
Ny medlem

Inlägg av Vandelay » 11 april 2004, 16:59

Det första vapnet du nämner kallas på turkiska för yataghan. Varianter av vapnet har även använts av kristna på Balkan och i Kaukasus. Om det finns en reel koppling till antika grekiska svärd låter mindre troligt (tycker jag då jag aldrig har sett Byzantinska svärd av samma form).

Det andra vapnet tror jag är en kilij - en turkisk kavallerisabel som används med en hand. Mig veterligen så använde sig osmanerna inte av tvåhanssvärd. Den dubbeleggade delen av kilij kallas för jelman. En kilij är normalt ca 90-100 cm lång med en klinglängd på ca 80-85cm och en vikt på ca 750 - 100gr.

På Livrustkammaren finns en mängd vapen (bl.a. av ovannämnda typer) som svenska kungar har fått i gåva från osmanska sultaner.

/Vandelay

/Vandelay

Skriv svar