D. Andersson skrev:Hävdar du att ett stort antal husbyar i Upplandstrakten och ett par avstickare till Dalarna och Sörmland egentligen har sitt ursprung på Öland då det trots allt återfunnits husbyar i Västergötland och Norge? Eller har jag totalt missuppfattat dig?
Hmm.
Nja jag är nog inte i position att kunna säga att jag "hävdar" varken det ena eller det andra - då bör man ju kunna påvisa talande och övertygande indicier.
* Men däremot vill jag gärna ifrågasätta hur man kommit fram till en gällande ståndpunkt - vilken den nu må vara.
- I denna tråden gäller det husbyarnas betydelse - så då vill jag gärna ställa frågan var de återfinns och på vilken bevekelsegrund man finner det fastslaget att dess ursprung är det ena eller det andra.
- Därav frågan - var ligger månne "centrum" för alla påvisade husbyar etc.?
Och, kan detta vara en vettig infallsvinkel till att söka deras ursprung och funktion?
* Så, till exempel, vet jag att det existerar samma bynamn i Norge som man allmänt förknippar med ett ursprung i Uppland - i den delen av Norge som både till språk och annat - t ex ortsnamn - har stora likheter med västra Sverige; Dalsland/Värmland/och kanske Västergötland - genom den eventuella Northvegr genom Gillbergadalen till Solör (Olav Trätäljas söners väg in i Norge på flykt undan svìarnas hämnd)
- Var hittar vi då dessa ortnamns centrum, och hur letade de sig in i Norge - samt när?
- För en expnsion från 1000-talets Uppland rimmar IMHO dåligt med en namnförflyttning in i Norge som kanske, kanske inte kan kopplas till 600-talets eventuellt verkliga gestalter.
D. Andersson skrev:Angående om Uppsala varit kunglig huvudstad tänker jag inte gå in på, men det kanske är möjligt att skapa en tråd kring detta ämne? Men nej, vid närmare eftertanke vill jag nog behålla livet ett par år till.

Nej snälla ge det en chans...
Se
Ubsola/Birka!
Det är väl en lämplig tråd för ursprunget till husbyar med kopplingen till Ubsola?
D. Andersson skrev:Det måste ju då ha funnits en kung, eller åtminstone en "överlagman" eller befälhavare som fungerade som kung, annars kan inte alla husbyar ha tillhört kronan där? Eller var alla dessa som Sveriges nuvarande posten, sj och liknande, dvs. statsägda och alltså tillhörde själva landskapet och med det lagmannen tills denne dog/avsattes
För mig känns kopplingen till den ursprungliga frågan väldigt naturlig?
/Wilmer T
...här skiner solen...