Timur lenk

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: tatarer eller tartarer?

Inlägg av Djinghis Khan » 31 mars 2004, 10:03

Gråvarg skrev:Vad är den korrekta definitonen? Ibland förekommer uttryck såsom tatarer alternativt tartarer...mig veterligen så är det korrekta namnet tartarer...eftersom det kommer från grekiskans tartaros, vilket betyder "från helvetet", eftersom grekerna ansåg att turkisktalande folk härstammade därifrån...nån som kan något om detta?
Att säga tartar till en tatar upplevs ofta som en förolämpning... :wink:

/DK M

Gråvarg
Medlem

Inlägg av Gråvarg » 31 mars 2004, 15:45

det visste jag inte...vari ligger förolämpningen?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 31 mars 2004, 16:03

Gråvarg skrev:det visste jag inte...vari ligger förolämpningen?
Ja alltså att man säger tartar - det betyder ju rent etymologiskt "tartaros-varelse", så det är kanske inte så kul...

/DK M

Gråvarg
Medlem

Inlägg av Gråvarg » 1 april 2004, 08:33

På så sätt.. =)

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 2 april 2004, 22:25

Jag blir riktigt irriterad när folk säger Tattare till mig bara för att jag är Tatar det låter kanske likt men det ahr inte alls samma innebörd.
Om ni vill höra hur Tatarisk låter så http://www.tatar.ru/index.php?DNSID=8ba ... de_id=1454

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 april 2004, 10:45

Nico skrev:Jag blir riktigt irriterad när folk säger Tattare till mig bara för att jag är Tatar det låter kanske likt men det ahr inte alls samma innebörd.
Om ni vill höra hur Tatarisk låter så http://www.tatar.ru/index.php?DNSID=8ba ... de_id=1454
Intressant, det är ju väldigt likt den turkiska som de talar i Turkiet. Angående tattare så kommer ju ordet från tatar, fast det är ju överfört på de s.k. resandefolket (man trodde att de var tatarer förr i tiden)

/DK M

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 5 april 2004, 00:30

Djinghis Khan skrev:
Nico skrev:Jag blir riktigt irriterad när folk säger Tattare till mig bara för att jag är Tatar det låter kanske likt men det ahr inte alls samma innebörd.
Intressant, det är ju väldigt likt den turkiska som de talar i Turkiet. Angående tattare så kommer ju ordet från tatar, fast det är ju överfört på de s.k. resandefolket (man trodde att de var tatarer förr i tiden)

/DK M
Det är ju sant men jag blir ju ändå upprörd eftersom Tatar och Tattare inte har nått men varandra att göra förutom det där med missförståndet.
Ja det är väldigt likt Turkiet Turkiskan om man inte vet att dem pratar Tatariska så kanske man tror att dem pratar Turkiska.
På Turkiska betyder ett kött medans på Tatariska betyder det hund i Turkiet kanske äter dem hundar :lol:

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 26 maj 2004, 23:54

En tattare är, så vitt jag vet, (ursäkta uttrycket) en "blandning" mellan zigenare och vilket som helst annat folkslag och har således inget med tatarer at göra förutom själva ordet.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 27 juni 2004, 21:38

Djinghis Khan skrev:Det ska förresten tillägas att Tîmür själv aldrig kallade sig "Lenk" eller "Lang", utan uppfattade det som skällsord. Själv föredrog han Tîmür Beg - "Herren Timür"
/DK M
Hehe! :P Jag kan inte hjälpa det, trodde alltid Ghengis hade rätt...

"Beg" är turkiska för den persiska titeln Amir. Svenskans emir.

Detta betyder alltså att Timur Lenk ville bli kallad, inte "Herren Timur", utan "Emir Timur".

"Timur lenk" hedras vanligtvis av Babur med att växelvis bli kallad "Timur Amir" och "Timur Beg". I den engelska översättningen av hans "dagbok" Baburnama.

mvh Johan Rapping

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 27 juni 2004, 22:04

Habsburg skrev:Om jag minns rätt så var det väll ur Timurid-imperiets aska som Babûr och hans Moghuler uppstod, eller hur?
Det beror hur man vill tolka det. Egentligen är Moghuler och Mongoler samma ord. Timurs ättlingar var en typ av turkar.
Men om jag inte missförstått saker och ting så var mongoler ur Chagataikhanatet inkorpererade i "Timuridimperiet" under slutet av 1400-talet. Då kallades detta område Moghulistan. Det låg en bit nordöst om Samarkand.

Eftersom Uzbekerna invaderade Moghulistan, Fergana, Transioxa. Slöt sig moghulerna till Babur den Timurättlingen (sk. Mirza) som befann sig på tryggast avstånd. Allra längst bort från Uzbekerna, i sin stad Kabul dit Uzbekerna ändå inte hade något att tjäna, då Kabul och dess omnejd var otroligt fattig.

Kort sagt Babur var turk och inte moghul (mongol). Frågan är om det inte bara är Europa Universalis II som spökar i bakgrunden. Spelet där man kan gå från Timurid Emipire över till Mughal Empire. I "Eventet" "Unleash the dragon".

Källa Baburnama. Förövrigt, i denna stund min Bibel. (Läs den!)
Boken är skriven för femhundra år sedan och språket är inte vad jag är van vid. Det är kanske en av anledningarna till att ni inte bör lita till hundra procent på det jag skriver.

mvh Johan Rapping

edit: inser sent omsider att jag inte svarade på din fråga.

Följdfrågan till detta: var det verkligen Moghuler som invaderade Indien? Som jag förstår det lutar det mer åt att det var turkar, vissa afghaner och moghulerna endast var i minoritet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 juni 2004, 01:26

Johan Rapping skrev:
Djinghis Khan skrev:Det ska förresten tillägas att Tîmür själv aldrig kallade sig "Lenk" eller "Lang", utan uppfattade det som skällsord. Själv föredrog han Tîmür Beg - "Herren Timür"
/DK M
Hehe! :P Jag kan inte hjälpa det, trodde alltid Ghengis hade rätt...

"Beg" är turkiska för den persiska titeln Amir. Svenskans emir.

Detta betyder alltså att Timur Lenk ville bli kallad, inte "Herren Timur", utan "Emir Timur".

"Timur lenk" hedras vanligtvis av Babur med att växelvis bli kallad "Timur Amir" och "Timur Beg". I den engelska översättningen av hans "dagbok" Baburnama.

mvh Johan Rapping
Djinghis har inte fel. Beg är turkiska för herre, befälhavare, ledare... En högt uppsatt befälsperson alltså, även ledaren för ett område eller statsbildning alltså - en prins eller kung jämförelsevis också.
Amir eller Emir betyder samma sak. Det är alltså fullt utbytbara ord mellan turkiska, persiska och arabiska, som som titel innebär herre, ledare, prins, kung, befälhavare, chefen, the big cheeze på ren svenska.

Och Babur talade Turki, så han var väl närmast att betrakta som turkisktalande, men han räknade sig som timurid och ville nog främst vara herre över Samarkands timuridiska välde, åtminståne ursprungligen, vilket misslyckades så han fick slå sig ner i Indien istället.
Själva kallade sig dessa moghuler inte moghuler, utan timurider. Sedan kallade däremot britterna dem för "Great Moghuls".

-Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2004, 17:49

Jepp, Dûrion sa det. Beg är en turkisk titel som användes före Islam, och som blev Bey på osmansk turkiska. Titeln övertogs även av mongolerna (Bek, Beki) där den kom att betyda ung. "överstepräst"

Ang. Moghul så är det persiska och betyder just mongol, men att kalla moghuldynastin eller ens invånarna i Moghulistan för "mongoler" är som att hävda att dagens amerikaner är vikingar (USA grundades främst av engelska nybyggare, England erövrades ju av normanderna som delvis var ättlingar till vikingar - ni förstår sambandet...)

/Mikael

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 28 juni 2004, 20:44

Djinghis Khan skrev:Ang. Moghul så är det persiska och betyder just mongol, men att kalla moghuldynastin eller ens invånarna i Moghulistan för "mongoler" är som att hävda att dagens amerikaner är vikingar (USA grundades främst av engelska nybyggare, England erövrades ju av normanderna som delvis var ättlingar till vikingar - ni förstår sambandet...)/Mikael
Medger att jag skriver lite slarvigt och flummigt, men läste du verkligen hela inlägget?? Det jag menade var ju att jag inte riktigt fattade varför BaburImperietkallades Moghulimperiet.
Wheeler M Thackston, språkforskare skrev:beg: a high-ranking officer, necessarily Turk, equivalent to amir
Om titlarna haft olika ursprung betyder inte det att de inte betydde samma sak vid en viss tidpunkt. Innebörden av ord förändras..?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 juni 2004, 02:30

Johan Rapping skrev:
Wheeler M Thackston, språkforskare skrev:beg: a high-ranking officer, necessarily Turk, equivalent to amir
Om titlarna haft olika ursprung betyder inte det att de inte betydde samma sak vid en viss tidpunkt. Innebörden av ord förändras..?
Alla språk har ett eller flera ord för "ledare". De är väl därmed utbytbara sinsemellan beroende på vilket språk du för tillfället talar...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juni 2004, 09:45

Medger att jag skriver lite slarvigt och flummigt, men läste du verkligen hela inlägget?? Det jag menade var ju att jag inte riktigt fattade varför BaburImperietkallades Moghulimperiet.
Nej alltså jag syftade inte på ditt inlägg, utan reflekterade bara i största allmänhet

Skriv svar