När lärde svensken sig att skriva?

Sun Tzu
Ny medlem

Inlägg av Sun Tzu » 4 november 2004, 15:58

O...k...

Är glad att jag inte sett filmen. Vi ser trpja på svenskan i skolan nu eftersom vi pratar om grekiska sagor (INGEN MER J-VLA GRAMMATIK!! Weeee!), och jag såg alla brinnande pilar. Usch.

Fast, som vissa säger: Bättre med en nästan historiskt korrekt film än ingen alls. Sen att jag blev irriterad på bimbon som satt och var övertygad om att Brads muskler i filmen var äkta, det är någonting helt annat och hör inte hit.
Såg troja med min latinklass...
Alla latinare (vår lärobok är delvis basserad på iliaden) skrattade på diverse ställen när hela salongen i övrigt satt tyst... :D

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem

Inlägg av Coitadinha » 5 november 2004, 23:40

Kan man inte tänka sig så här: Det var ovanligt att vanliga människor kunde skriva på 1300-talet, men absolut inte unikt.
Lena Endres rollfigur var kanske lite mer än en vanlig bondhustru; vanliga bönder drog väl inte så ofta ut på korståg (och kom ännu mer sällan hem, deras uppgift var att dö i krigen).
Korsfararmaken kanske lärde henne att läsa och skriva så dom kunde höra av varann.
Eller..?

F.ö. tyckte jag filmen var OK, är väl lite dum.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 5 november 2004, 23:58

Angående Tre solar och skrivande.

Jag får känslan av att Huvudpersonerna (Paret Röde) är ganska välbeställda, dom har hästar som dom kan dra runt hur som helst, dom bor som borgare i stan, han har råd att åka på heligt uppdrag och vara borta från företaget i flera år utan att familjen ser direkt lidande ut.
Jag tycker inte det känns konstigt om dom kan skriva med tanke på att dom verkar tillhöra gräddan folket.

Dessutom, om han nu skulle iväg till det heliga landet så kanske hon lade manken till och lärde sig skriva för att kunna skicka en hälsning då och då. Jag har för mig jag läst att kyrkan försökte ombesörja någon enklare slags postfunktion för de som tjänstgjorde i söder.

Så själva skrivandet hade jag inga problem med, däremot funderade jag på var hon skulle hitta penna och något att skriva på där hon var. Nåja, jämfört med alla andra historiska "glidningar" i Tre Solar så är väl det här bara en liten petitess antar jag. Jag försöker att inte låta detaljer förstöra mitt tittande på "historiska" filmer, jag är så glad när dom väl gör en så jag försöker bita mig i tungan och följa berättelsen. Dessutom var väl Tre Solar skriven för att utspela sig i nutid från början.

Jag såg förövrigt om den i förrgår eller nåt och den är mycket bättre andra gången man ser den.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 juni 2005, 21:17

Det finns många myter i historien, att människor inte skulle kunna ha läst före folkskolans införande 1842 är en sådan. Alla kunde läsa när den infördes. Redan i en kyrkolag från 1686 blev det obligatoriskt att lära sig läsa. När det gäller skrivkunnigheten var det sämre, speciellt bland kvinnor. Min mormors morfars morfar hette Anders Hultman (1783-1839) och var bland annat hemmansägare (bonde). Han skrev, skulle jag vilja påstå, betydligt bättre än de flesta idag. Han hade dock tidigare varit rättare/inspektor (ungefär samma sak som förman/platschef eller något sådant), vilket kanske haft en positiv inverkan på hans skrivkunskaper. Andra myter av samma slag är: "före 1945 hade bara rika människor bil", "på 1800-talet dog de flesta i 40-årsåldern" osv. Som synes är det ett mönster som går igen, nämligen att man svartmålar äldre tider. Jag har själv i en C-uppsats undersökt bilägandet i Uppsala län 1917-1930 och funnit att bilden av bilen som "överklassnöje" är helt fel. I slutet av tidsperioden var bara en liten andel av bilarna ägda av det man skulle kunna kalla överklass. Det korrekta beskrivningen av bilismen under mellankrigstiden är alltså kortfattat: Få människor ägde bil och de rika var överrepresenterade bland dem, men de flesta bilarna ägdes av människor med helt vanliga yrken. Det kanske inte var så förfärligt före 1945. Bilden av ett samhälle med enorma klyftor, såväl ekonomiska som kunskapsmässiga, stämmer inte helt. Det handlar i ganska många fall om överdrifter man tagit till av bland annat politiska skäl. Visst levde många, åtminstone före sekelskiftet 1900, i djup missär, men detta gällde tillgången på mat, pengar och dylikt. Kom ihåg: Det kostar (nästan) ingenting att lära sig läsa och folk var inte dumma bara för att de råkade leva i en annan tid än vår. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 februari 2006, 09:55

Återupplivar den här tråden eftersom jag skulle vilja ha fler belägg...

Statistiken som nämndes är intressant. En ypperlig källa är ju husförhörslängderna; finns något sådant utlagt på nätet?

Saxar Skatteverkets sida om folkbokföringens historia:
l folklängden skulle "mellan parallelle linier finnas antecknat. 1. huru många katekesstycken var och* en kunde läsa, 2. på huru många stycken han kunde Luthers förklaring och 3. om han förstod det upplästa väl, temligt eller något".
http://www.skatteverket.se/folkbokforin ... c800070995

Kan inte låta bli att länka till 1686 års Kyrkolag som den ser ut i stora databasen - inte som en historisk kuriositet på något sätt utan som vilken lag som helst, "Utfärdad: 1686-09-03" och allt. Synd bara att upphävda paragrafer plockas bort... :)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/16860903.htm

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 11 februari 2006, 09:59

Jag hittade en annan intressant länk om läskunnigheten i Sverige. Det verkar alltså vara under 1600-talet som svenskarna lärde sig läsa. På 1700-talet var läskunnigheten i det närmaste total. Länken (artikeln) hänvisar till Hanna Zipernovszkys avhandling vid Umeå universitet 2004. Den borde gå att få tag på om någon vill ha mer information. (Se artikeln på http://www.tidningenspira.com/artikel.php?id=294)

Om man återgår till den första frågan, det vill säga om det förekom att en bondkvinnor på 1300-talet kunde skriva, blir det svårare. Källmaterialet är ganska tunt under hela medeltiden (delvis beroende på branden i slottet Tre kronor 1697). Observera att skrivkunnigheten var lägre än läskunnigheten i Sverige under 1600- och 1700-talen. Hur det var med det på medeltiden vet jag inte...

/a81

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 februari 2006, 16:35

Har ingen tänk på den där tråden? :D
viewtopic.php?t=21904

Där behandlades de historiska dragen kring läskunnigheten i Sverige och lite grann om lagar/förordningar om att alla skulle gå i skolan. Var inte så att under 15- och 1600-talet så övergick bl a kyrkan från latin till svenska, eftersom många präster var involverade i den tidigare skolan i form av kyrkskolan så började fler att kunna läsa under denna tid.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 februari 2006, 10:24

Olaus Magnus skriver pyttelite om runorna (1500-tal), inte fullständigt trovärdigt tyvärr, men det verkar åtminstone inte som om han beskriver något som var förbehållet en elit.

Stöter ideligen på den här sidan, "Communication in the Earlier Middle Ages", ca 400 - 1200:
http://www.let.uu.nl/ogc/PPV/
och i synnerhet Utrecht Studies in Medieval Literacy som ju låter alldeles perfekt. Hittar inga längre texter utlagda tyvärr, men på de många titlarna och beskrivningarna så verkar det framgå att det är det perfekta stället att leta på för den som vill studera ämnet.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re:

Inlägg av Göstring » 10 september 2008, 20:49

Hexmaster skrev:Återupplivar den här tråden eftersom jag skulle vilja ha fler belägg...

Statistiken som nämndes är intressant. En ypperlig källa är ju husförhörslängderna; finns något sådant utlagt på nätet?

Saxar Skatteverkets sida om folkbokföringens historia:
l folklängden skulle "mellan parallelle linier finnas antecknat. 1. huru många katekesstycken var och* en kunde läsa, 2. på huru många stycken han kunde Luthers förklaring och 3. om han förstod det upplästa väl, temligt eller något".
http://www.skatteverket.se/folkbokforin ... c800070995

Kan inte låta bli att länka till 1686 års Kyrkolag som den ser ut i stora databasen - inte som en historisk kuriositet på något sätt utan som vilken lag som helst, "Utfärdad: 1686-09-03" och allt. Synd bara att upphävda paragrafer plockas bort... :)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/16860903.htm
Utgåva från 1856 av Kyrkolagen (SFS-nummer: 1686:0903)
http://books.google.se/books?id=A94KAAA ... ry_r&cad=0

Det finns en del forskningsrapporter från Umeå universitet på:
http://www.foark.umu.se/samlingar/publ_scriptum.htm

Jag har själv skrivit av en del, bl. a. denna från Harderberga och Södra Sandby församlingar i Torna härad, numera i Lunds kommun.
Förutom de vanliga uppgifterna om kristendomskunskaper finns även läs- och skrivkunskaper antecknade.
Katekismlängd Hardeberga Sandby 1705

Skriv svar