Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Kent
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 25 oktober 2016, 12:17

Stighult skrev:
Att Sverige var en "hemlig" medlem av Nato kan vi hitta mycket bevis på. Flygenhet 66 bröt mot våra officiella hållning och även lagar. http://www.militart.nu/artiklar/flygenhet-66.pdf

Stay-behind bröt även den mot vår officiella hållning och även den mot lagar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

I krigsspelen som hölls med våra politiker och utvalda personer typ tjänstemän, journalister, etc. Brukade det ta några dar - en vecka innan hjälpen
brukade behöva dyka upp. Källa hemliga alliansen.

Så att det fanns ett samarbete mellan Nato och Sverige kan vi nog enas om.
Du har 100% rätt givetvis, vi har hela tiden spelat under täcket med NATO men aldrig med Sovjet.

När det då konstant försvinner bevis så anser i alla fall jag det som mer troligt att det är bevis som pekar på NATO som försvinner.
Stighult skrev: I samband med mordet på Olof Palme var vår representant som skulle samordna med Nato beredd att flyga över till London, enligt egen uppgift.
Kommer också ihåg det, han hade packat väskan sa han :)

JHAN skrev:
Det är den ständiga diskussionen om antingen eller, så fort jag skriver lite om Sovjetiska ubåtar går halva forumet igång och så fort jag vill diskutera västs intrång surna andra hälften av forumet till.
Jo jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig men nä du skriver
JHAN skrev: Det som skulle vara kul att får reda på sanningen kring är de sovjetiska ubåtar som släpptes ut men i Horsfjärden hävdar jag fortfarande att man följde gällande tillämpning av IKFN sedan 70-talet.

Återstår för mig att lista ut VAR dom västliga ubåtarna fanns i Horsfjärden och varför, för dom var där, dom tog rygg på den Sovjetiska operationen.
så tolkar jag det som att du VET att det varit en Sovjetiska operation men det du undrar är om det också var västubåtar där.

Mig veterligen finns det inga som helst bevis för någon Sovjetiska operation mer än U137
JHAN skrev: Är inte det mest logiska att både Sovjet och NATO faktiskt var här, samtidigt?
Varför skulle de varit här på samma gång och varför ser du det som logiskt?

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 25 oktober 2016, 12:44

Jag bifogar kartan över Natomotorvägen med ubåtar på svenska vatten från MarinNytt sommaren 1982. Det som är anmärkningsvärt och varför denna karta är intressant är att ungefär samtidigt med att marinledningen och marina analysgruppen inför Ubåtsskyddskommissionen och när det lite senare 1984 i kommissionens betänkande slås fast att det inte finns minsta tecken på västlig ubåtsaktivitet i svenska vatten under 1982, så skrivs det i MarinNytt om motorvägen för Natoubåtar i svenska vatten.
ubåtsmotorväg för Nato i svenska vatten.pdf
(227.67 KiB) Nerladdad 109 gång
Kent tar upp en del frågor kring ubåtar som synts utanför Göteborg under senare tid. En seglande kvinna tog en bild på en ubåt i ytläge utanför Väröhalvön, strax söder om Göteborg. Bilden togs 2010. Bifogar den. Om den är på svensk vatten eller inte vet jag inte. Jag vill fråga Kent om denna händelse har uppmärksammats i media osv.
Ubåt Trafalgar Värö 2010.pdf
(190.67 KiB) Nerladdad 110 gång
Slutligen om transpondern vid Mälsten oktober 1982. I den rapport som Dick Börjesson ansvarade för och som skrevs av Nils-Ove Jansson från Mana och Kent Pejdell från FOI/FMV, ”Resultat av analys av bottenundersökning” från mars 1983, beskrivs i text och teckningar som dykarna gjorde och foton från deras videofilmning hur det fanns två transpondrar ca 1 km sydost om Mälsten, några tiotal meter sydost om hýdrofon nr. 5 i den utlagda linjen om fem norska hydrofoner utanför Mälsten. Det finns också spår på bottnen av en ubåtsköl från en konventionell ubåt och spår från bandgående mindre farkost intill kölspåret. Pejdell lyckades pejla in 24 KHz signalen från transpondern som därigenom kunde lokaliseras. Att transpondrar används för navigation är väl känt, här visar spåren på bottnen hur två miniubåtar möttes invid kölspåret från den konventionella ubåten. Det är helt klart att transpondern inte var en hydrofon, som Sune Thomsson påstod på Newsmill, och inte heller en granathylsa, som Wallén säger i intervjun med lars Borgnäs. Marinchefen Rudberg säger att föremålet, transpondern, plockades upp. Den har sedan dess försvunnit , liksom så mycket annat i den här ubåtshistorien som visat definitivt vem som var här. Vad jag kommer ihåg nämner Jansson inte alls den pejlade och upptagna transpondern i den bok han gav ut genom Örlogsmannasällskapets försorg för några år sedan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 oktober 2016, 13:33

Stighult skrev:
Solkungen skrev:
millgard skrev:Alltså, att någon idag fortfarande är omedveten om kalla krigets realiteter förvånar mig storligen.
Är det en pik mot mig, så kan jag endast säga att jag aldrig hittils har sett ett enda bevis på vare sig västliga eller östliga nyttjande av svenskt territorium. Om det nu vore sant att väst haft fribiljett på att nyttja svenskt vatten, varför i fridens namn ska det vara så hemligt att ingen rakt ut kan säga att så var fallet, när båtarna tydligen inte ens gömde sig under ytan?
//Från en som hatar konspirationsteorier
Att Sverige var en "hemlig" medlem av Nato kan vi hitta mycket bevis på. Flygenhet 66 bröt mot våra officiella hållning och även lagar. http://www.militart.nu/artiklar/flygenhet-66.pdf

Stay-behind bröt även den mot vår officiella hållning och även den mot lagar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

I krigsspelen som hölls med våra politiker och utvalda personer typ tjänstemän, journalister, etc. Brukade det ta några dar - en vecka innan hjälpen
brukade behöva dyka upp. Källa hemliga alliansen.

Så att det fanns ett samarbete mellan Nato och Sverige kan vi nog enas om. Flottan och Flyget var väl de som hade mest samarbete med Nato. Inget officiellt utan så där lagom hemligt. Och idag så sker det officiella gemensamma övningar eller så hyr hugade spekulanter lite områden i norr för sina övningar. http://newsvoice.se/2015/03/14/varldens ... r-fienden/ ------ http://jmm.nu/vidsel-test-range/
Att sveriges ideologiska vänner fanns västerut är oomtvistat, men inget av ovan belägger att nato skulle ha varit med från början innan kriget, utan visar bara att nato hade flera orsaker att stödja ett sverige som ensamt, eller som en del av redan existerande krig mellan nato och sovjet blivit angripet.
Såvida ingen större konspiration förekommit var dock tanken att stå vid sidan om en sådan konfrontation, vilket framförallt skulle ha skonat sverige men också gjort det lugnare för våra nordiska grannar.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 25 oktober 2016, 13:37

Laddar upp OlaFs bild igen så att Forumet enkelt kan se.

B
Bilagor
Uvag.jpg
Uvag.jpg (60.2 KiB) Visad 774 gånger

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 oktober 2016, 13:45

Alla dessa observationer i halvlägen vissa hänvisar till, skedde de så pass långt ut som kartan visar eller närmare land? Misstänker fler lösa ändar i vårt nystan.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 25 oktober 2016, 14:05

Solkungen skrev: Att sveriges ideologiska vänner fanns västerut är oomtvistat, men inget av ovan belägger att nato skulle ha varit med från början innan kriget, utan visar bara att nato hade flera orsaker att stödja ett sverige som ensamt, eller som en del av redan existerande krig mellan nato och sovjet blivit angripet.
Såvida ingen större konspiration förekommit var dock tanken att stå vid sidan om en sådan konfrontation, vilket framförallt skulle ha skonat sverige men också gjort det lugnare för våra nordiska grannar.
Att Sverige hjälpte Nato med signalspaningen mot öst är vi väl också överens om. Tycker det med kan ses som ett offensivt samarbete som skulle göra oss direkt involverade vid en konflikt. ----- https://sv.wikipedia.org/wiki/Catalinaaff%C3%A4ren ------
Däremot så håller jag med om att den officiella ståndpunkten med oss och Finland som en buffert utanför Nato och Warzavapakten kan ha haft en stabiliserande effekt i regionen.
Sen är jag övertygad om att det var ett förhållandevis fåtal som hade koll på samarbetet mellan Sverige och Nato. Dessutom var vår officiella ståndpunkt att vi var neutrala.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 25 oktober 2016, 14:58

Ola Frithiofson skrev:
Kent tar upp en del frågor kring ubåtar som synts utanför Göteborg under senare tid. En seglande kvinna tog en bild på en ubåt i ytläge utanför Väröhalvön, strax söder om Göteborg. Bilden togs 2010. Bifogar den. Om den är på svensk vatten eller inte vet jag inte. Jag vill fråga Kent om denna händelse har uppmärksammats i media osv.
Jag hade inte hört talas om denna händelse innan.

Vi ser ju ofta ubåtar i Skagerrak, norska, holländska men framförallt så är det tyska ubåtar som senaste åren varit mycket aktiva tämligen nära vår territorialgräns.

Såg en Typ 212 ubåt för bara ett par veckor sedan som kom upp i mörkret bredvid oss. De hade dock AIS på så de var inte direkt hemliga :)

Bergman skrev:Laddar upp OlaFs bild igen så att Forumet enkelt kan se.

B
Tack!

Ingen som har tillgång till Marin Nytt med original artikeln utav örlogskapten Nils Bruzelius?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 25 oktober 2016, 15:33

OlaF karta, det står BAS norr om Åland tror jag det är, någon som har en ide vad det kan vara :)

Ett sätt at kolla kartans legitimitet vore ju att plotta positioner för observationer av ubåtstorn. Skulle dom råka sammanfalla med motorvägen har vi ett starkt case.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 oktober 2016, 15:43

Dessutom utökades territorialvattengränsen till 12 sjömil i slutet på sjuttiotalet, så stämmer kartan verkar det som att motorvägen gick på internationellt vatten innan det.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 25 oktober 2016, 16:02

Slutsatsen som jag förstår Bruzelius är att Sverige måste stärka marinen med mer och modernare ubåtsskydd, ubåtsjaktskapacitet, för att försvara neutraliteten. Han tror att verkligheten är ungefär så som han beskriver är Sovjetunionens bild, den bild kartan visar. Inget inom den sovjetiska östersjöflottan har kapacitet motsvarande de 18st. klass 206 och antagligen inte heller de ca 6 st. klass 205, de västtyska ubåtarna. Eftersom Sovjet inte kan rå på de västtyska ubåtarna måste Sverige bli bättre på att försvara sin neutralitet när det blir ett storkrig. Sverige skulle stoppa de västtyska ubåtarna från att komma in i de svenska vattnen. De västtyska ubåtarna skulle stoppas vid Bornholmsgattet.

För att få svenskarna att förstå sitt eget bästa och förstärka sitt ubåtsförsvar, visar därför Sovjetiska ubåtar upp sig i svenska vatten. En tvärtomhypotes kan man säga till den som förts fram av bl a Carl Bildt och Bror Stefenson i debattartikel m. fl. ställen.

Nu tror jag inte Bengt Schuback och andra strategiskt ansvariga för det svenska försvaret tänkte så som Bruzelius visade genom sin artikel i MarinNytt, vid den här tiden, att Sverige måste jaga ut de västtyska ubåtarna ur skärgården, tvärtom såg de nog att västtyskland kunde bidra i försvaret av östersjön, från den svenska skärgården.

Det som är intressant och anmärkningsvärt är att MarinNytt och Bruzelius för fram en bild av verkligheten så som de menar att Sovjet ser den, men att det också är den verklighet som i vart fall Bruzelius menar är rätt och som MarinNytts redaktion tillåter publiceras sommaren 1982 bara månader innan Hårsfjärden i oktober samma år, då verklighetsbeskrivningen från marinen är att det inte finns en enda västtysk eller annan ubåt från väst i de svenska vattnen. Från flerfilig motorväg - tror det var sex filer och inte fyra - till inte ens en kostig, på några få månader. Han skriver artikeln för att motivera förstärkningar av svensk ubåtsjaktskapacitet så att vi kan jaga ut västtyskarna och därmed inge trygghet i den Sovjetiska östersjöflottan att de inte har anledning tro västtyska angrepp på dem kommer från svenska vatten och att de då också kan låta bli att visa upp sina periskop i svenska vatten, då 1982. Att vi helt enkelt har kraft att värna en mer absolut neutralitet.

Kartan ska ses som en bild av Bruzelius hypotes, baserad på hans egen bild av verkligheten, men inte som en avskrift av var faktiska krigsbaser fanns.

Jag menar också, som Bruzelius, att västtyska ubåtar var här, det visar bland annat den kvalificerat hemliga (70 år) rapporten om en klass 206 ubåt utanför Utö, månader innan Hårsfjärden. Men så här 35 eller så år efteråt och med de nya fakta som finns så menar jag att de var välkomnade av den svenska marinen, de som höll i marin strategi, och att den svenska krigsplaneringen anpassade sig efter de västtyska ubåtarnas kapacitet och behov av skydd i den svenska skärgården.

Jag har läst artikeln, men jag har den tyvärr inte hos mig. Anders Hasselbohm skrev i sin bok "Ubåtshotet..." som kom ut 1984 om Bruzelius artikel. Kan inte scanna in mer än kartan med rubrik, som jag redan sänt forumet.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 25 oktober 2016, 16:32

Ola Frithiofson skrev:
För att få svenskarna att förstå sitt eget bästa och förstärka sitt ubåtsförsvar, visar därför Sovjetiska ubåtar upp sig i svenska vatten. En tvärtomhypotes kan man säga till den som förts fram av bl a Carl Bildt och Bror Stefenson i debattartikel m. fl. ställen.
Den hypotesen har jag missat helt, vore kul att läsa några artiklar om det.

Så blev Sverige en del av Nato
http://popularhistoria.se/artiklar/sa-b ... el-av-nato
När Svenska Dagbladets reporter 1998 avslöjade planen som gjorde att amiral Rudberg alltid hade en väska ”halvpackad” och på morgonen den 1 mars 1986 var klar att resa till USA, möttes detta av misstro från ledande politiker. Lennart Bodström, som varit utrikesminister 1982–85, avfärdade uppgifterna:

"Tanken att vi skulle säga att vi var alliansfria, men föra en annan politik, den är ju omöjlig."

Vad sa ÖB Lennart Ljung då, när Per Rudberg ringde? Det anförtrodde amiralen reportern:

"Vi håller an och ser hur det går."
Daniel Rydén är journalist på Sydsvenskan.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 25 oktober 2016, 17:30

Kent skrev:Ingen som har tillgång till Marin Nytt med original artikeln utav örlogskapten Nils Bruzelius?
Han skrev en liknande artikel senare, 1995, i Koms tidskrift nr. 1 1995. "Ett motiv till ubåtskränkningarna".
http://www.koms.se/tidskrift/arkiv/nr-1-1995/

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 25 oktober 2016, 17:33

Vill rätta ett namn i ett av mina tidigare inlägg. Tore Pentelius från FMV är den som pejlade in 24KHz signalen från transpondern, enligt Rolf Andersson, hydrofonoperatören. Kent Pejdell var chef för dykarna som filmade och tecknade av vad som fanns på botten.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 25 oktober 2016, 18:30

En liten notis som behandlar vår neutralitet.
Svenska officerare besökte 1987 USA:s Keflavikbas på Island. Amiralen hälsade dem välkomna som allierade. Någon invände då att gästerna var från Sverige. Amiralen replikerade:
”Ja, jag vet. Men jag känner mig bekväm med att ni är neutrala på vår sida.”

http://tottestidning.blogspot.se/2013/0 ... doden.html

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 25 oktober 2016, 23:00

Den här lilla rackaren passerade oss för några timmar sedan.

TKMS SUBMARINE Call Sign: DMAG

http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... 0SUBMARINE

https://images.vesseltracker.com/images ... ne-1502969

Skriv svar