Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 11 juli 2016, 23:09

Magnus L skrev:

Vad är oseriöst i att påminna om Kielkanalens existens?
Nä men det sätt som du ställer motfrågor som inte har ett samband med vad jag har sagt så undrar jag vad du försöker få ut ur diskussionen.
Magnus L skrev:
Var det aldrig mörkt på 80-talet?
Skulle det vara en seriös fråga?

Jag har inget problem att lämna frågan om Kielkanalen
/John

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2016, 05:45

1983 så övade amerikanska Seal (Team 2 ) i Östersjön tillsammans med sin Västtyska motsvarighet . Det var fyra från vardera land, den gången blev man nedsläopt från en Talon för att senare ta sig till den egna ubåten. Hoppet gjordes natte tid i mörker .Vad som glöms bort i diskussionen är just att Seal förbanden ofta nyttjar flyg transporter för att nå operations området, och hämtas sedan upp av ubåt på bestämd plats efter uppdrag. Sovjet och även Ryssland använder sig av samma metod. Så man behöver inte nödvändigtvis transportera sig med fartyg/ubåt . Det finns även bilder och uppgifter på specialinredda tradare där ryssarna via en ramp inne i trailern sjösätter Sirena och andra typer av farkoster . Bilarna var ofta TIR märkta, och pakerade upp vid någon lämplig plats nära havs vikar, eller i avsides delar av hamnanläggningar.
1991 ankrade en sovjetisk atlant" trålare upp alldeles utan för Öxelesunds hamn. En personn stod i flera timmar och svetsade på en och samma plåt
ute på däck. Samtidigt som trålaren ankrade upp , parkerade två TIR märkta bilar någon kilometer från platsen. Både trålaren och bilarna lämnade platsen samtidigt morgonen därpå.//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 juli 2016, 09:20

Ok men innanför spärrarna i Horsfjärden så var längden 40m. Den enda kandidat som hade behövt ta sig via danmark eller Kiel kanalen var väl Maritalias ubåt?

Går det att mha. Nuvarande diskussion som JohnT och MagnusL för att exkludera den och då återstår västtysk eller sovjetisk :D

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2016, 10:55

Frågan är ju om det fanns en prototyp/föregångare till X ray. Det Västtyska var väl dryga 50 meter? Men var det inte en ubåt på 25 30 meter som det gällde i Hårsfjärden 1982. Ett vittne såg väl en ubåt som uppskattades till ca 25 meter ?//Thule

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 12 juli 2016, 11:24

Miniubåtar kan ha tagits till Östersjön ombord på handelsfartyg. Tankern Mormanscy var utanför Stockholm den 9 oktober, det framgår av en anteckning i örlogsbasens krigsdagbok. Mormanscy omnämns i en lista på sex handelsfartyg. De amerikanska handelsfartygen var oftast utlandsregistrerade, som i så många andra länder där handelsflottan flaggats ut i stora delar till bekvämlighetsflagg. Men så inte Mormanscy. NR1 får plats i den. 1977 byggdes Mormanscy om tillsammans med två systerfartyg, allt finansierat över US Navys budget. I Kiel låg veckan innan Hårsfjärden i oktober 1982 tre fartyg tillhörande US Navy; LSD Plymoth Rock, LSD Raleigh och LSD Trenton. Huchtahusen och Sheldon-Duplaix menar att dessa ”Dock-landing ships had been previously used to transport the deep submersible NR-1 for some of its own classified missions. A coat of black paint was used to cover usually bright-red sail. Any one of these dock-landing ships could have accommodated the small NR1, … Dock-landing ships could also carry any other kind of special delivery vehicles or midgets. Kiel var också Västtysklands bas för specialförband inom de sk ”Kampenschwimmers”. Senare i texten skriver de "Its (NR-1) dimensions closely match the Swedish description of a 35-40 meter-long submarine standing on the sea bottom and seen on the sonar screen". De skriver också att ”In fact, no large midget submarines corresponding to the general description given by Sweden were known to be in service in the Soviet Baltic Fleet during the period 1980- 1988 when the intrusions were intense.”

När jag talade med Alexandre Sheldon Duplaix nämnde han just det faktum att Mormanscy registrerats I närheten av Hårsfjärden som en omständighet som talade för att det var västliga miniubåtar som befann sig I Hårsfjärden. Han nämnde också bilderna på HMS Porpoise från 1985, strax innan ubåten sänktes, som ett skäl att peka ut västliga länder. Sheldon-Duplaix är expert på den sovjetiska flottan, han arbetar för den franska regeringen och marinen. Huchthausen var USAs expert på sovjetiska ubåtar fram till att han hittades hängd i sitt hem strax innan den text jag citerar ovan publicerades, han var en tid marinattaché vid USAs ambassad i Moskva.

Som jag tidigare skrev kan inte bilden på den svarta ubåten i Portsmouth 1982 tas till intäkt för att Porpoise inte kunde ha varit i Östersjön i oktober 1982. Både före och efter att fotografiet togs var Porpoise utan sonar vid fören och hade vaggor monterade samt rör utanför skrovet på fotografier som tagits av ubåten. Bilden från Portsmouth visar någon annan ubåt.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2016, 11:43

Mormascky byggdes 1977 , men har aldrig byggts om. Enligt Ralf Lillbacka fanns inga förändringar på fartyget då hon 2003 skrotades i Indien.
Källa Lloyds fartygsregister London. Och om HMS Porpoise var utan sonar, då var hon blind" med andra ord , mycket effektivt för special operationer "//Thule

http://cargo-vessels-international.at/M ... 390557.pdf

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 12 juli 2016, 12:03

Det är omöjligt att veta om man fann något särskilt när fartyget skrotades. Det finns olika uppgifter om var fartyget skrotades, en visade att det skrotades i Haifa, Israel. Fartygets byggdes om tillsammans med två systerfartyg 1977, ombyggnationen finansierades över US Navys budget.

http://www.moore-mccormack.com/Cargo-Li ... macsky.htm; Statement of James R. Barker (Vice Chairman Mormac Marine Group), In support of America’s Jones Act Fleet. Before The Commerce, Science and Transportation Committee, US Senate, Washington, September 15, 1998; CÖrlBO WD; Statement of James R. Barker (Vice Chairman Mormac Marine Group) before The Commerce, Science and Transportation Committee, US Senate, Washington, September 15, 1998; http://216.239.59.104/search?q=cache:D3 ... 830205.pdf; During the Cold War, mini-subs were transported to the area of operations by the use of merchant ships or conventional submarines; Richard Compton-Hall, ‘Re-emergence of the Midgets’, Military Technology 10 (1987) pp. 39–46; Gino di Birindelli, ‘The Occult Component of Naval Warfare’, Defense Today, July 1980, pp. 289–93. Also former chiefs of military intelligence within NATO have confirmed to me about the use of rebuilt merchant ships for the transport of mini-subs.

Eftersom Thule inte nämnde Porpoise och de tre ”dock-landing” fartygen inom US Navy som veckan innan Hårsfjärden låg i Kiel och som Huchthausen och Sheldon-Duplaix skriver tidigare använts för att transportera NR-1 på hemliga operationer antar jag att inga invändingar finns mot min beskrivning i de fallen. Med de referenser jag lämnat på Mormanscy här bör detsamma gälla. Slutsatsen är också att Ralf Lillbacka fört fram felaktiga uppgifter.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 juli 2016, 12:27

Thule3 skrev:Frågan är ju om det fanns en prototyp/föregångare till X ray. Det Västtyska var väl dryga 50 meter? Men var det inte en ubåt på 25 30 meter som det gällde i Hårsfjärden 1982. Ett vittne såg väl en ubåt som uppskattades till ca 25 meter ?//Thule
40m mätte dom upp till tror jag, Bergman har koll på vad det skrevs, jag inkluderade det citatet i ett tidigare inlägg.

Tysken var 45m, Matjuska också 45m så dom passar in rätt bra.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 juli 2016, 12:30

Ok, ja dold fartygstransport kan ju såklart inte uteslutas som transportmetod så då är Maritalia med i matchen

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 juli 2016, 12:36

Ett karaktärsdrag för den ubåt på runt 40m som befann sig innanför spärrarna i Horsfjärden är sannolikt transport av våta dykfarkoster, typ torpeder, pga. Ljusen under vattnet inne vid dockorna.

Den bör väl möjligen också ha kunna fungerat som transport för den/de torra 10m farkosten/farkosterna som för övrigt verkade ha haft längre uthållighet än kända ryska kandidater eftersom den jagades ett antal dygn och dom ryska är batteridrivna.

Vi bör kunna sålla fram ett par kanidater med hjälp av ovan?

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 12 juli 2016, 15:28

JohnT skrev:
Magnus L skrev:

Vad är oseriöst i att påminna om Kielkanalens existens?
Nä men det sätt som du ställer motfrågor som inte har ett samband med vad jag har sagt så undrar jag vad du försöker få ut ur diskussionen.
Magnus L skrev:
Var det aldrig mörkt på 80-talet?
Skulle det vara en seriös fråga?

Jag har inget problem att lämna frågan om Kielkanalen
/John
Du avfärdade Kielkanalen för att den är dålig för ubåtar och att det ger uppmärksamhet och protester speciellt vid icketyska ubåtar. Men bevisligen går det ubåtar genom den och inte bara tyska. Och det utan uppmärksamhet och protester. Hur var det före interneteran tror du, typ på 80-talet? Lika oupmärksammat som idag eller ännu mer hemligt? Och mörker ja, det är ju fint om man vill gömma sig för allmänheten.

Jag pekar bara på en möjlighet.

Samma här, jag kan också lämna den diskussionen nu. Bara ni inte åter igen påstår att Sverige absolut vet vad som kommer in i Östersjön.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2016, 19:28

Tunander har nog mixat ihop tankfartyget med de äldre container fartyget med samma namn. Problemet blir bara att hon aldrig var i Stockholm.
Och HMS Porpise låg på redden i Portsmouth sista September 1982 , även om det känns fel Ola. //Thule
http://www.moore-mccormack.com/Cargo-Li ... macsky.htm

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 12 juli 2016, 20:31

Som vanligt är det rörigt. :) Onekligen skriver Thunader tanker? Men hur var det med fartyget som tidigare hette Mormacksky någon som vet om
det var i Östersjön vid tidpunkten. Ett allt i allo fartyg som klarade av mycket?
Frågan är vilken Mormacksky som skulle varit utanför Hårsfjärden?
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Curtiss_(T-AVB-4)
http://navysite.de/avb/avb4.htm
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=2350778
http://www.shipspotting.com/ships/ship.php?imo=6905288

edit får inte länken till SS Curtiss att funka helt men via länken så går det att länka vidare. :(

http://www.theshipslist.com/ships/lines/mormac.shtml

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 12 juli 2016, 22:56

Magnus L skrev: Dessutom är det väldigt tydligt vad som är Tunanders egna spekulationer. Men det är väl bara jag...
Är det tydligt om man bara läser Tunanders bok o inte borrar sig ned i detaljerna?

Om vi håller oss kvar vid den gröna fläcken den 5e Oktober,..... Efter att ha läst Tunanders mail till OlaF vet jag inte hur jag skall förhålla mig till Tunander,.. Vad har han för hårda fakta angående det han påstår om den gröna fläcken? Varför backar han i mailet till Ola?

- Vet vi att fläcken bestod av en kemisk substans?
- Togs det prover?
- Finns det bilder?
- Är det bara EN person som sett denna gröna fläck?

I samma stycke som Tunander beskriver fläcken, skriver han också.

"It seems to have been a green dye, a chemical substance sent up as a signal from the submarine to communicate its condition and position, a practice employed at the time by both US and British submarines, or possibly by any Western submarine in a US-commanded
operation."

Ovanstående är vad jag kan förstå inte fakta utan Tunanders spekulation.

Jag frågar därför att jag inte vet,..

"Får" en FORSKARE blanda hårda data med egna spekulationer?

JHAN skrev: Den gröna markeringen verkade ha kommit efter en insats och är inte dom automatiska (jag vet inte). Nu förtydligade väl Tunander det till OlaF och vad jag förstod så kanske man inte skulle dra så stora växlar på just den fläcken?
Jag är inte bara intresserad av fläcken som sådan utan även av Tunanders metoder,.. gör han på liknande sätt med de andra händelserna som han beskriver i sin bok. Det är därför jag vill att vi skall studera den här dagen i detalj,.. steg för steg,..

Bill.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 juli 2016, 05:30

Finns en del här Bergman . Och jag undrar just varför ubåten var villig att röja sig, och för vem ?
Thule
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search

Tankfartyget Mormancsky var på resa till Finland .

Skriv svar