Spaningsledaren skrev:Du, det var inte jag som började.
Har jag påstått det? Vi är nog lika goda kålsupare.
I det just du skriver tycker jag mig spåra en slags underordning.
Här kommer en nisse som jag och uttalar mig. Din första reaktion verkar liksom vara att testa hur den stämmer med USA:s. som du till bekvämlighets vinnande också ber mig lägga fram. Jag spetsar till det och hoppas du inte tar illa upp.
Nej, min första reaktion handlar (och handlar fortfarande) om vad USA ska vinna på detta spel och vilka som är spelpjäserna.
USA:s president har offentligt, i Ankara, uttalat sig för ett turkiskt EU-medlemskap. USA-företrädare har tidigare p.s.s. antytt lämpligheten av bl.a israeliska och marockanska EU-medlemskap.
Ja men det har ju inget att göra med Ryssland. Ryssland skulle väl inte riskera falla ihop mer om Turkiet kom med i EU.
Jag har ingelunda skrivit att USA har något att vinna på ett försvagat eller destabiliserat Ryssland. Jag ser inte anledning att överhuvudtaget uttala mig om vad jag ev. skulle kunna anse om lämpliga amrikanska utrikespolitiska mål.
Nej, men som jag förstår medger du att USA förstår att robotsförsvaret kan vara skadligt för Ryssland. Vilket återigen väcker frågan om varför man då placerar ut det.
Däremot, vilket är något helt annat, har jag dristat mig att skriva att jag nog för min del anser att ett försvagat Ryssland vore negativt för Sverige och för Europa och att ett stärkt Ryssland vore en motsvarande fördel. jag behöver inte citera mig själv, det är bara att läsa i det f.g.
Vilket jag inte argumenterat emot. Så varför ta upp det?
Jag noterar att du inte ger dig in i den debatten, som ju trots allt är mer näraliggande m.a.p. Curtiss frågor än din USA-fixering. Frågorna gällde ju nämligen inte USA:s motiv så mycket som reaktionerna mot projektet.
Du menar om detta är inledningen till en ny kapprstning och såvidare? Kanske inte, jag har svarat på dem, men vad ska jag göra på ett debattforum när jag inte håller med i allt du säger? Klart det blir en fixering kring USA när det är deras planer. Jag anser att det finns all anledning att fortsätta diskutera USA:s motiv. Kan vi inte förstå motiven kan vi inte heller förstå reaktionerna, både motreaktioner och de fortsatta från USA:s sida.
Det jag syftade pv med min släng om rent sinnelag var ditt avslutande resonemang om, återigen, USA:s avsikter. Du polemiserar mot mig genom att säga att det synsätt jag försökt ge uttryck för ju förutsätter antingen amerikanskt oförstånd ( som du utesluter) eller att USA har andra bevekelsegrunder - vilket i sin tur sedan garanterar att projektet är bra. Och så kan man också se det.
Jaha.
Om vi följer ditt resonemang så utgår jag jag ifrån att USA inte är oförstående för vad planerna medför. Anledningen till detta är helt enkelt att jag inte anser att Bush och hans kompanjoner är dumma och att de inte har något behov av ett svagt Ryssland. Återstår då att de vet vad de gör och då ställer jag ju en befogad fråga om vad man har att vinna på det.
När jag har kritiserat ditt resonemang överhuvudtaget inte uttalat mig om jag tycker projektet är bra eller dåligt. Jag har endast kritiserat dina slutsatser och för det mesta bett om förtydligande.
Är det bra med amerikanska missiler på europeisk mark, rakt av?
Nej, jag tycker inte det. Vilket jag för några inlägg sedan redan har skrivit, jag kan helt enkelt se vitsen med projektet.
Vilket är en anledning till att jag frågar dig. Du verkar utgå ifrån att USA följer en tydlig agenda. Så du borde då åtminstone kunna ge några fingervisningar om varför?
Kan du tänka dig att också Ryssland vill ansluta sig till EU?
Nej, Ryssland har för mycket stormaktsdrömmar kvar för ett sådant projektet. Däremot skulle de säkerligen vara intresserade av fördjupade ekonomiska samarbeten.
Kan du tänka dig att EU stoppar insläppet av nya medlemmar?
Absolut, skepcismen bland EU:s befolkning är redan stor. Turkiet, Albanien och resterna av forna Jugoslavien kan bli medlemmar men sedan är det för lång tid framöver stopp. Möjligtvis med undantag om Norge eller Schweiz skulle tänka efter.
Kan du tänka dig att det scenariot, utestängning av nyligen omställda och d:o "frigjorda" stater, skulle kunna skapa större problem än ett t.v. bibehållande av ung. det ryska block som ändå finns och som det ju hur som helst, därom är väl all eniga, är angeläget att sätta i gott skick?
Ja, men jag skulle också kunna tänka mig att ett insläpp skulle kunna skapa lika stora problem.
Ska jag gissa på varför dessa planer har initierats så skulle jag säga att det hela beror på att det finns resurser och projektet själv har skapat sig ett liv. Ett liv som inte följer logiken utan bara utvecklas.
/Martin