Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 11:16

Millgard:
millgard skrev:Exakt så, samt att det vid offentliggörande av bevis skulle bli uppenbart var bevisen kommer ifrån.
Fast vi vet ju att exakt samma sak rapporteras internt direkt till regeringen i december 1987, d.v.s. att man tyvärr inte har några bevis alls på sovjetiska miniubåtar.

Så det fanns inte heller några bevis på sovjetiska ubåtar som vi fått hjälp av från vänskapligt sinnade nationer heller. Annars skulle det i alla fall vara en teoretiskt tänkbar förklaring till att det verkligen existerade kränkande sovjetubåtar men att Marinen inte kan lämna belägg för det.

millgard skrev:Du säger det, men jag måste säga att jag inte tror ett skvatt på att man blandar ihop ljudet av "minkar" (varför just minkar? Det finns många djur som simmar i skärgården) och ubåtsverksamhet... Det är inte idioter som analyserar hydrofonljud.
Nu har ju Wedman trots allt en viss förstahandskunskap om just detta. :)

millgard skrev:Simmande rådjur, älgar, svanar, krickor, roddbåtar osv osv osv - inga nyheter för hydrofonavlyssnare. Tills vidare betraktar jag detta som en utlagd dimridå enligt resonemanget ovan. När alla indicier pekar åt ett håll gäller Ockhams rakkniv helt enkelt.
Bara av intresse, vilka indicier tänker du på och åt vilket håll anser du de pekar?

millgard skrev:.. och den kanske största erfarenheten av både signal- och undervattensspaning skulle blanda ihop minkar med ubåtar, desto mindre som vi har haft tillgång till all tillgänglig analysförmåga i denna fråga, dvs inte enbart svensk...
Inte desto mindre var dessa ljud, tillsammans med taxibåten Amalia, de enda bevis som den svenska sidan kunde visa upp vid de flera år långa samtalen med Ryssland. Och det är Försvaret själva (närmare bestämt nytillträdde ÖB Ove Wiktorin) som offentligt går ut med att det är djur på bandinspelningarna. Vilket tänkbart skäl skulle kunna finnas att skapa en "dimridå" genom att gå ut och erkänna att sina bästa bevis var djur? Dumstrut förvisso, men åtminstone ärligt att utåt erkänna detta.

Även Emil Svensson, som var den som satt med dessa "bevis" i Moskvaförhandlingar, är tydlig i sin bok att det var djur och inga ubåtar. Däremot menar han i sin bok (2005) att 3.47 nog ändå var en ubåt, och det skulle dröja ytterligare ett par år innan det också avslöjades.

Thule:
Thule2 skrev:Och att stora delar är hemligstämlat fortfarande visar ju att man inte offentliggjort allt.
Nej det finns som sagt säkerligen tusentals dokument/rapporter som ännu är hemliga, men poängen är fortfarande att två statliga utredningar har haft regeringstillstånd att ta del av allt material i frågan och deras slutsatser är ju att någon nationalitetsbedömning inte går att göra.

(OBS: detta på det material som de faktiskt fick se från marinen, som själva intygar att så varit fallet, men som uppenbart ej varit så, t ex flygfotografier från Töre.)

Thule2 skrev:Just det Ola skriver att en liten snäv grupp av politiker känt till det som det haft behov av är vad jag poängterat gång på gång.
Det kan vara så att det funnits lagligt (regeringsgodkänt) samarbete med vänskapliga nationer från väst även i ubåtsfrågor, t ex träning av evakuering av nyckelpersoner vid ett krigsutbrott. Men det är ju inte samma sak som att politikerna känt till vilka som åkte runt och visade upp sig i miniubåtar, vilket de uppenbarligen inte känt till.

Thule2 skrev:varför Rickard, tog du inte upp nationalitetsfrågan med B. Gustavsson , den är som sagt en av det viktgaste i hela sakfrågan ?
Jag har inte tyckt det varit intressant att diskutera. Han har tydligt redogjort för sina skäl i böcker och ett flertal debattartiklar och enligt min personliga bedömning håller det inte.

Thule2 skrev:Fast han påpekar även där att konkreta bevis saknas. Men det gör det ju även för väst ubåtar .
Jo, det stämmer ju att det saknas konkreta bevis på västliga ubåtar, men det saknas ju också uppenbarligen en mängd kritisk dokumentation också, t ex flygbilderna från Töre. Det är ju inte direkt osannolikt att det finns ett starkt samband mellan dessa två faktorer.

Thule2 skrev:Och att det skulle ha kryllat av sovjetiska miniubåtar , det har nog ingen påstått.
Jo, se t ex 1987-rapporten. Man menar dels sig tro att det enbart handlar om sovjetiska miniubåtar och redovisar en större mängd väldigt tydligt ögonvittnesskildringar på ubåtar i skärgårdarna. Det vill säga, man vill direkt till regeringen ge bilden att det mer eller mindre kryllar av sovjetiska miniubåtar utförandes ANFALLSFÖRBEREDELSER! Men att man också tyvärr inte riktigt har några bevis ännu bara.

Noterbart är att när regeringens egna granskningsgrupp kommenterade 87-rapporten så tyckte man förstås det var märkligt att det fanns så lite tekniskt stöd för dessa omfattande kränkningar, men drog ändå slutsatsen att alla ögonvittnesskildringar inte gärna kunde vara fel.

Däremot anmärkte man på analysgruppens resonemang, ungefär: att eftersom denna ubåtsverksamhet hållits dold så är det troligt att det är Sovjetunionen som är ansvarig eftersom de är så bra på att hålla saker dolda, varvid regeringens granskningsgrupp skrev något i stil med: "med tanke på den stora mängden observationer är det tveksamt om man kan kalla denna verksamhet dold"..

Thule2 skrev:Men din slutsats att man ville ha en misstroendeförklaring gentemot marinen , är liktydigt med att sätta dumstrut" enligt min uppfattning.

Nej, jag tror du delvis missförstår ännu vad jag skrev. Jag tror inte man från regeringen "ville" ha en misstroendeförklaring mot Marinen, däremot menar jag att jag tror att anledningen till att man tillsatte utredningen var att man kanske kände misstroende mot Marinens agerande i frågan under 80- och 90-talet och därför ville ha hela frågan genomlyst.

Däremot har jag absolut inget skäl att tro att man skapade utredningen för att den skulle komma fram till något särskilt resultat. Tvärt om, det tillsattes ju fristående svenska vetskapsmän och -kvinnor som fritt skulle gå igenom materialet och göra en utvärdering vad som faktiskt pågått.

Analyschefen Emil Svensson intygar som sagt att denna utredning fick tillgång till allt relevant underrättelsematerial och han skriver att han var "glad" över att det blev en hederlig utredning som inte var politiskt styrd.

Resonemanget att någon ville "sätta dumstrut" på Marinen är vad jag kan se inte giltigt.

Thule2 skrev:För hur kunde man ha den ingången i en utredning innan den var gjord. Men måste väl utreda först, och sedan komma med slutsats. För om man redan från början bestämt att utredningen skall utmynna i kritik och misstroende förklaring då behövs ju inte nämnda utredning heller.
Jag tror som sagt inte att det var bestämt något sådant överhuvudtaget. Utredningen gjordes av fem personer från huvudsakligen forskar-/vetenskapsvärlden.

Av dessa fem lever i dag fyra och jag har tidigare haft kontakt med alla dessa och frågat bland annat om de fick någon form av uttalad eller outtalad önskan från regeringen att komma fram till något särskilt resultat.

På detta har alla väldigt tydligt dementerat detta och intygat att utredningen arbetade helt självständigt.

Jag tror också man behöver ha mycket på fötterna för att få till att svenska vetenskapsmän skulle sätta sina namn på en öppen statlig utredning vars resultat baserar sig på lögner.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 10 oktober 2014, 11:23

Visst har ni sett denna?

http://www.ur.se/Produkter/176470-UR-Sa ... ch-spioner

Men vad jag menar är att det åtminstone för mig är uppenbart att det fortfarande aktivt pågår verksamhet för att sprida dimridåer i denna fråga.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 10 oktober 2014, 11:51

Angående loggboken så skriver Öb i sin bok sid 182 att någon sådan kunde inte visas upp när det gällde Bla Tv programmet.
Jag håller isär 3,47 bandet och loggen. En seriös skeppare skriver inte en logg som ser ut så där, hafsigt slarvigt nedtecknat på ett papper. Loggen skall vara snygg, klar och redigt utförd . Det kan man knappast beskylla det du visade upp för att vara.Därför tror jag att den där papperslappen" är nedkladdad i efterhand. Och var befann den sig då den borde visats upp?
MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 12:06

Thule2 skrev:Angående loggboken så skriver Öb i sin bok sid 182 att någon sådan kunde inte visas upp när det gällde Bla Tv programmet.
Bengt Gustafsson skriver alltså:

De inspelade ljuden har bekräftats av andra professionella ubåtsjägare under förutsättningen: "Att ytan var fri". Det har nu betvivlats vid Mälsten. "Var det inte Amalia som var där?" Journalisten Lars Ramnäs (sic!) har i Uppdrag Granskning påstått det, men det finns inga bevis för det. Någon loggbok kan enligt uppgift ej visas upp.

Det är alltså så att Bengt Gustafsson verkar ha hört från någon att det inte finns någon loggbok, men det gjorde det ju.

Thule2 skrev:En seriös skeppare skriver inte en logg som ser ut så där, hafsigt slarvigt nedtecknat på ett papper. Loggen skall vara snygg, klar och redigt utförd . Det kan man knappast beskylla det du visade upp för att vara.
Jag har själv inte kunskap över i vilken form och med vilken noggrannhet som loggböcker bör föras för den typ av taxibåtsverksamhet som saken gäller, men det skulle säkert kunna skrivas på ett mer prydligt sätt.

Thule2 skrev:Därför tror jag att den där papperslappen" är nedkladdad i efterhand.

Du tror att Ulf Busch har förfalskat detta? I vilket syfte kan det vara?

Thule2 skrev:Och var befann den sig då den borde visats upp?
Fast vilka belägg finns för att den inte har kunnat visats upp när den "borde" det? Amalia-historien blev ju klarlagd år 2009 genom FOI:s ljudanalys och den svenska marinens "bästa bevis" på sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden försvann.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 10 oktober 2014, 12:14

millgard skrev:Du säger det, men jag måste säga att jag inte tror ett skvatt på att man blandar ihop ljudet av "minkar" (varför just minkar? Det finns många djur som simmar i skärgården) och ubåtsverksamhet... Det är inte idioter som analyserar hydrofonljud.

Simmande rådjur, älgar, svanar, krickor, roddbåtar osv osv osv - inga nyheter för hydrofonavlyssnare. Tills vidare betraktar jag detta som en utlagd dimridå enligt resonemanget ovan. När alla indicier pekar åt ett håll gäller Ockhams rakkniv helt enkelt.
Kanske vi inte når längre, men det borde inte vara helt omöjligt att få ut inspelningar på ubåtsljudet ("p-ljudet", kkav) och sedan få ut de videoinspelningar vi gjorde sommaren/hösten 1994 av isläppta minkar med inlagt ljud från hydrofonbojen; det är samma ljud!
millgard skrev:Det är helt enkelt inte rimligt att Sverige med världens kanske mest intressanta kust för undervattensverksamhet (pga det geografiska och politiska läget) och den kanske största erfarenheten av både signal- och undervattensspaning skulle blanda ihop minkar med ubåtar, desto mindre som vi har haft tillgång till all tillgänglig analysförmåga i denna fråga, dvs inte enbart svensk...
Nej, det är inte rimligt och därav den stora dumstruten.

Jag tror att Sverige var ledande inom hydrofonspaning inomskärs och att inga andra länder spelat in simmande mink. Dels har Sverige en ganska unik skärgård (med ett stort minkbestånd) och dels hade vi nya mycket känsliga hydrofoner. (Det är inte så mycket energi i en minks simtag och ändå hördes de på upp mot 100 meters avstånd (gissning).

Återigen, för den som är intresserad är detta ett mycket bra dokument:
Minkar eller ubåtar i den svenska ubåtsjakten

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 13:24

millgard skrev:http://www.ur.se/Produkter/176470-UR-Sa ... ch-spioner

Men vad jag menar är att det åtminstone för mig är uppenbart att det fortfarande aktivt pågår verksamhet för att sprida dimridåer i denna fråga.
Kan du förklara lite närmare hur du menar? Det är väl bara ett kort inslag om ubåtar som nämns i det föredraget och inget närmare kontroversiellt i vad som sägs där? Vad är det som du tänker är dimridåer?

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 10 oktober 2014, 13:32

Tycker det är konstigt att någon loggbok ej kunde ej visas upp, det borde ju varit ett scoop för juornalisten som gjorde programmet. Syftet att skriva den i efterhand kan ha varit att han inte var säker på tidpunkten, men fixade den senare :wink:
Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 13:52

Thule2 skrev:Tycker det är konstigt att någon loggbok ej kunde ej visas upp, det borde ju varit ett scoop för juornalisten som gjorde programmet.

Nu pratas det alltså bara ytterst löst om något inslag från Uppdrag Granskning, ej närmare förklarat vilket och Bengt Gustafsson skriver bara att "enligt uppgift" fanns ingen loggbok, men utan närmare förtydligande vem som givit denna "uppgift". Jag kan för övrigt inte själv minnas något Uppdrag Granskning som handlat om just Amalia, de UG-avsnitt som finns är gjorda innan detta avslöjades, men var kanske i viss mån drivande för att ljudavsnittet skulle offentliggöras, vilket i sin tur ledde till att det kunde identifieras som Amalia.

Hela denna Amalia-historia har vi ju diskuterat omfattande redan och det finns en mängd källor på att Amalia körde journalister från DN den aktuella dagen och att det är Amalias propellerljud som fastnade på en kort okommenterad inspelning.

Att denna överhuvudtaget diskuteras i dag, och att vissa möjligen försöker plantera in tvivel, är ju att detta var det "bästa beviset" på sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden, trots att man visste att det var inspelad på en okänd tidpunkt med okänt ytläge.

Det är återigen denna "dumstrut" från Marinens sida som antingen kommer sig av antingen: a) inkompetens, b) önsketänkande c) medvetet fifflande.

Thule2 skrev:Syftet att skriva den i efterhand kan ha varit att han inte var säker på tidpunkten, men fixade den senare :wink:
Men varför skulle ägaren till en taxibåt förfalska sin loggbok? I vilket syfte skulle detta ske?

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 10 oktober 2014, 15:00

Har inte en susning, tycker bara det hela är märkligt att den inte kom fram vid det tillfället.
Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 15:11

Thule2 skrev:Har inte en susning, tycker bara det hela är märkligt att den inte kom fram vid det tillfället.
Jag tror detta bara är någon form av missförstånd. Loggboken finns, vittnesmål från journalister finns, analys från FOI finns. Att sedan det är väldigt genant att detta var huvudbeviset vid mellanstatliga förhandlingar är ju en annan sak.

BOPE-RJ
Medlem

Inlägg av BOPE-RJ » 10 oktober 2014, 15:39

Sjölag (1994:1009)
18 kap. Om dagböcker, bevarande av bevis, sjöförklaring, annan undersökning av sjöolyckor och besiktning
Dagböcker

1 § På ett handelsfartyg med en bruttodräktighet av minst 20 ska, när fartyget hålls i drift, en skeppsdagbok föras och, om fartyget är maskindrivet eller försett med hjälpmaskin, en maskindagbok. Detta gäller också i fråga om fiskefartyg med en bruttodräktighet av minst 80.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Transportstyrelsen får i enskilda fall medge undantag från skyldigheten att föra dagbok och meddela föreskrifter om avgifter för prövning av en ansökan om undantag.
Särskilda bestämmelser gäller om annan dagbok på vissa fartyg. Lag (2010:1551).

2 § Dagbok upprättas enligt formulär som fastställs av Transportstyrelsen. Med beaktande av fartygens art och användning kan olika formulär fastställas.
Anteckningarna i dagboken skall göras i tidsföljd, i hamn för varje dygn och till sjöss för varje vakt. Vad som förekommer under en vakt får antecknas i en kladd. En sådan anteckning skall föras in i dagboken så snart det kan ske.
Dagbok och kladd till dagbok skall föras med ordning och tydlighet. Anteckningar får inte utplånas, strykas över eller på något annat sätt göras oläsliga. Om en felskrivning sker skall rättelse göras genom en särskild anteckning. Lag (2008:1311).

3 § Ett fartygs dagböcker förs under befälhavarens tillsyn.
Om skeppsdagboken inte förs av befälhavaren skall den föras av den främste av styrmännen. I skeppsdagboken skall noggranna uppgifter föras in om vad som inträffar under resan om kännedom om detta kan vara till nytta för redare, lastägare, försäkringsgivare eller någon annan vars rätt kan vara beroende av resans utgång.
Maskindagboken förs av maskinchefen eller, om denne så bestämmer, av den främste av det övriga maskinbefälet. I maskindagboken skall uppges förrådet vid fartygets avgång från hamn av de förnödenheter som behövs för maskineriets drift, förbrukningen av dessa för varje dygn samt allt annat av vikt som rör maskineriets gång och skötsel. När tid anges skall samma ortstid användas som i skeppsdagboken.

4 § Ytterligare föreskrifter om dagböcker meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

5 § En dagbok förd på ett svenskt fartyg eller på ett danskt, finskt eller norskt fartyg som befinner sig i svensk hamn skall hållas tillgänglig för var och en som vill ta del av innehållet, om hans rätt är beroende av detta. I fråga om anteckningar som har samband med en sammanstötning med ett annat fartyg, till vars dagbok motsvarande tillgång inte finns, gäller detta dock inte förrän sjöförklaring eller undersökning enligt 20 § hålls offentligt eller talan väckts på grund av sammanstötningen.
En dagbok skall förvaras av redaren i minst tre år efter dess avslutning. Om talan väcks inom den tiden i anledning av en händelse om vilken en anteckning gjorts i dagboken, skall boken förvaras till dess målet har avgjorts genom lagakraftvunnen dom.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även i fråga om kladd till dagbok samt på teknisk väg gjorda uppteckningar om ett fartygs navigering och gången av dess maskineri.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941009.htm

1 § Amalia har väl en bruttodräktighet på 37 ton och gick då i yrkestrafik eftersom hon var taxibåt. Loggboken (skeppsdagboken) är en juridisk handling det är därför som det finns krav på att man inte får sudda till exempel. Men det går bra att stryka över och lägga till ny/mer text. Sedan är det lite personligt hur ofta man vill skriva i loggboken under färd, en del gör mycket och en del gör väldigt lite.

5 § kan också vara intressant i sammanhanget att den skall kunna visas upp i minst tre år efter avslutning. När restes frågan om det var Amalia som var där? Var det mer än tre år efter att händelsen ägt rum?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 15:41

BOPE-RJ skrev:När restes frågan om det var Amalia som var där? Var det mer än tre år efter att händelsen ägt rum?
Ja, över 25 år.. :)

BOPE-RJ
Medlem

Inlägg av BOPE-RJ » 10 oktober 2014, 16:25

Rickard skrev:
BOPE-RJ skrev:När restes frågan om det var Amalia som var där? Var det mer än tre år efter att händelsen ägt rum?
Ja, över 25 år.. :)
Då får det nog ses som ett under om det kan presenteras någon som helst dokumentation.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 10 oktober 2014, 16:35

BOPE-RJ skrev:Då får det nog ses som ett under om det kan presenteras någon som helst dokumentation.
Jo, men inte helt orimligt då skeppet varit i samma ägo.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 oktober 2014, 18:25

BOPE-RJ skrev:Då får det nog ses som ett under om det kan presenteras någon som helst dokumentation.
Jo, det var nog tur att det fanns kvar efter sådan lång tid. Skepparen kunde ju dock kolla redan 2009 i sina bevarade loggböcker att man varit i området runt Mälsten den aktuella dagen och sedan kunde man på FOI matcha Amalias propellerljud till 3.47-inspelningen.

Tack för info tidigare om lagstiftningen kring detta.

Skriv svar