Vietnam
-
Nguyen Sinh Cung
- Ny medlem
Vietnam
Tänkte börja läsa lite om Vietnamkriget!
Det mesta jag hittar på internet är värdelöst och på engelska, föredrar svenska eftersom jag inte är alltför bra på engelskan.
Dessutom är jag inte värst suverän på sökmotorer!
Så nu undrar jag om ni har några tips på böcker om Vietnamkriget och vart man kan hitta/beställa dom?
Gärna om kriget i sin helhet. Tänkte gå in djupare efter att man fått en bild av allt först.
Tacksam för svar!
Det mesta jag hittar på internet är värdelöst och på engelska, föredrar svenska eftersom jag inte är alltför bra på engelskan.
Så nu undrar jag om ni har några tips på böcker om Vietnamkriget och vart man kan hitta/beställa dom?
Gärna om kriget i sin helhet. Tänkte gå in djupare efter att man fått en bild av allt först.
Tacksam för svar!
Re: Vietnam
Nguyen
I dagens tider är ofta biblioteken en glömd källa. Men de finns, och är en väldigt bra källa för att kunna hitta rätt böcker i dagsläget, speciellt om man är verkligt intresserad av ngt ämne. Nu menar jag inte att du skall leta i hyllorna själv.
Är du dålig på sökmotorer så gå och prata med en bibliotikare på ditt lokala bibliotek om vad du vill hitta i ämnet.
De har inte bara sina lokalt utlåningsbara böcker, utan kan söka och beställa böcker från alla svenska bibliotek inkl universitetsbiblioteken(?), dessutom alla äldre böcker som ligger magasinerade i källarna på våra bibliotek runt om i Sverige.
Bibliotekarierna är dessutom intresserade av att hjälpa ngn som du, med specialintresse för ett ämne.
(Det går ju iofs att söka själv på biblioteksdatabasen, men det var väl inte riktigt det du ville. )
Mitt första råd är att du tar ett besök och ett samtal på ditt lojala lokala bibliotek.
Jag lovar dig, den vägen brukar funkar bättre än vad man tror.
I dagens tider är ofta biblioteken en glömd källa. Men de finns, och är en väldigt bra källa för att kunna hitta rätt böcker i dagsläget, speciellt om man är verkligt intresserad av ngt ämne. Nu menar jag inte att du skall leta i hyllorna själv.
Är du dålig på sökmotorer så gå och prata med en bibliotikare på ditt lokala bibliotek om vad du vill hitta i ämnet.
De har inte bara sina lokalt utlåningsbara böcker, utan kan söka och beställa böcker från alla svenska bibliotek inkl universitetsbiblioteken(?), dessutom alla äldre böcker som ligger magasinerade i källarna på våra bibliotek runt om i Sverige.
Bibliotekarierna är dessutom intresserade av att hjälpa ngn som du, med specialintresse för ett ämne.
(Det går ju iofs att söka själv på biblioteksdatabasen, men det var väl inte riktigt det du ville. )
Mitt första råd är att du tar ett besök och ett samtal på ditt lojala lokala bibliotek.
Jag lovar dig, den vägen brukar funkar bättre än vad man tror.
Välkommen Ho,
http://www.peterenglund.com/textarkiv/skrotletarna.htm är ett bra komplement till de som har sagts tidigare.
MVH
Hans
Edit - namn och schtavninq
http://www.peterenglund.com/textarkiv/skrotletarna.htm är ett bra komplement till de som har sagts tidigare.
MVH
Hans
Edit - namn och schtavninq
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 18 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Liksom http://www.peterenglund.com/textarkiv/vietnambrev.htm när man ändå är på den sidan och läser.Hans skrev:Välommen Nguyen,
MVH
Hans
Mvh Petter
-
Nguyen Sinh Cung
- Ny medlem
-
Mats Ranland
- Medlem
Hmmm, någon som vet ifall man kan få tag på ryska vietnamfilmer?
Jag har ställt frågan på forumet förut... men jag vill verkligen veta. Min morsa såg en i Finland en gång (hennes bror var aktiv kommunist) och den var mycket, mycket grymmare än de amerikanska filmerna.
Behöver inte vara just ryska, kan öven vara östtyska, polska m.m. Allt som kommer från den "onda" sidan är av intresse!

Jag har ställt frågan på forumet förut... men jag vill verkligen veta. Min morsa såg en i Finland en gång (hennes bror var aktiv kommunist) och den var mycket, mycket grymmare än de amerikanska filmerna.
Behöver inte vara just ryska, kan öven vara östtyska, polska m.m. Allt som kommer från den "onda" sidan är av intresse!
-
Nguyen Sinh Cung
- Ny medlem
Några frågor bara som gäller Vietnamkriget. Ganska ovesentliga men jag vill gärna veta.
- Brukade amerikanarna överge sina M-16 eller andra vapen för att hellre använda fiendens? (Kalashnikovn)
- Tjänade soldaterna något på att vara i Vietnam? Antar att en del åkte ditt frivilligt för att tjäna sitt land (patrioter?)
- Hur länge var en soldat där, har hört historier om att en del var där i flera år och blev psykiskt sjuka när de kom tillbaka.
- Brukade amerikanarna överge sina M-16 eller andra vapen för att hellre använda fiendens? (Kalashnikovn)
- Tjänade soldaterna något på att vara i Vietnam? Antar att en del åkte ditt frivilligt för att tjäna sitt land (patrioter?)
- Hur länge var en soldat där, har hört historier om att en del var där i flera år och blev psykiskt sjuka när de kom tillbaka.
Den första versionen av M 16 hade vissa problem som sedan försvann när man införde M16A1.Nguyen Sinh Cung skrev:Några frågor bara som gäller Vietnamkriget. Ganska ovesentliga men jag vill gärna veta.
-
Problemet med vapnet var ammunitionen:
*Från början sa man att vapnet inte behövdes vårdas utan att det bara var att använda det. Eftersom det inte behövdes vårdas så fanns det inga verktyg för vård heller.
*Man bytte krutsort i ammunition som hade egenskapen att den smutsade ned vapnet väldigt mycket.
Krutändringen i kombination med utebliven vård och fuktig väderlek gjorde att vapnena "skitade" ihop.
Det finns vissa historier om amerikanska soldater som hittades döda med vapnet isärtaget och träpinnar i vapnet för att få "igång" det.
Ikke et konkret boktips men: forsøk å få tak i en eller to bøker om den franske indokinesiske krigen, som jo var et direkte preludium til amerikanernes involvering i Vietnam. Det vil gi et godt "utgångsläge" for å lese om amerikanernes herjinger i Vietnam.Nguyen Sinh Cung skrev:Tänkte börja läsa lite om Vietnamkriget!
Tacksam för svar!
Det finns två personer, som var centrala i hela skeendet, dvs från långt före andra världskriget och fram till USA:s nederlag 1975.
Jag tänker på Ho Chi Minh - som var den politiske ledaren. Och general Giap - som var den militäre ledaren. Dessa herrar jobbade i tandem under ett helt liv och oavsett vilken politisk åsikt man har så måste de nog sägas vara bland de märkligaste personerna i världen under 1900-talet.
Sök på dem på nätet och i biblioteket så hittar du garanterat mycket intressant.
Jag tänker på Ho Chi Minh - som var den politiske ledaren. Och general Giap - som var den militäre ledaren. Dessa herrar jobbade i tandem under ett helt liv och oavsett vilken politisk åsikt man har så måste de nog sägas vara bland de märkligaste personerna i världen under 1900-talet.
Sök på dem på nätet och i biblioteket så hittar du garanterat mycket intressant.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag tycker denna tråd går igenom rätt många saker angående kriget:
viewtopic.php?t=6572
viewtopic.php?t=6572
Han slogs mot japanerna. Han var nationalist och hade innan kriget med USA, George Washington som stor idol.Tomas Ibsen skrev:Var det inte så att Chi Minh gav japanerna ett helvete när dom ockuperade Vietnam? Eller välkomnade han dom? Har för mig jag läst någonting om att han var lika överdjävlig mot dom som alla andra inkräktande makter.