Teodric skrev:Att ge sig in och studera något som manikéerna är - enl min mening - horribelt jobbigt, litteraturen är tung och trist och mestadels centrerad omkring diverse gnosticistiska galenskaper.
Desto mer lovvärt att du tagit dig för det, Teodric!
* Jag hittar några möjligen intressant referenser från nancke-Kroghs
Stenbilleder i danske kirker:
- Iversen, Lise; Kætterkirken i Bosnia. Studier fra Sprog- og oldtidsforskning, Nr. 234. København 1957
- Lexikon der christlichen Ikonographie 1-4. Ved Engelbert Kirschbaum. Freiburg 1968-72
- Lexikon für Theologie und Kirche. Herder 1957 -
- Obolensky, Dimitri: The Bogomils. A study in Balkan Neo-manichaeism. Cambridge 1948
- Wenzel, M: Bosnian and Herzegovinian Tombstones. München 1962.
- Sedan har Nancke-Krogh själv skrivit en del om iconografi, på 1970-talet.
Överlag kan man säga att han huvudsakligen sysslat med kyrkor och bilder i dessa kyrkor (nåja, föga oväntat med tanke på titeln). En viktig källa är då
dopfunter, som i många fall kan påvisas (eller anses) vara äldre än de tidigmedeltida kyrkor där de bevarats. På dessa hittar han en mängd tecken som kan tydas till kättar-kristendom - inte enbart manikeer alltså.
* Om vi ska diskutera detta vidare bör vi väl dra upp en ny tråd.

jag ska försöka återkomma med mer data från nancke-kroghs slutsatser.
Boken jag nämnt är populärvetenskaplig och saknar därmed exakta referenser till angivna fakta - så det blir till att leta på egen hand för att verifiera, förstås.
* Som svar på frågan om han nämner symboler som är speciella för kättarkristna är svaret
ja.
- I princip hela boken handlar om just detta - tecken på att kyrkobilder långt in i 1200-talet bör tolkas just som kättarkristna, snarare än katolskt kristna.
- Mycket av analogierna har han, vad jag förstått, funnit i Bosnien där denna form av kristendom levt kvar än i våra dagar.
Förunderligt - liksom en levande oförfalskad sägenbildning ska ha gjort om Homeros och Troja-myten. Måste vara nåt visst med de där bergen där nere.
Månne inte att en del nordiska sägner kunde tilldömmas samma trovärdighet - allt i källkomplementets tecken.
/Wilmer T
... här skiner solen...