Böcker om vikingar

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 30 september 2004, 15:56

Tomas Ibsen skrev:
Kai Robert skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Är det du som är på bilden? :)
Nej, jag sitter vid bordet, skymd av killen, framför mitt tält.

/ Kai
Ok. Vart är bilden tagen?
Medeltidsveckan i Visby, 1997, i Nordmarks medeltida tältläger vid Snäcks camping. Vi bodde där hela veckan, himla skoj.

MVH Kai

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 1 oktober 2004, 00:26

Christer Samuelsson skrev:
elof skrev:Adams tredje bok.
Bosa och Herrauds saga.
[Adams fjärde bok, om visiten till Vinland, förtäljer ju någon sorts underjordisk plundring.]
Dessa är de enda jag vet om.

Kanske mellaneuropeiska myter om att folken badade i guld och silver, samt hade exklusiva pälsverk till vardagsplagg.
Beträffande referenserna till Adams gesta vad står det egentligen, och var står det? Jag har förgäves letat och hittar inget.
Christer Samuelsson.
När han beskriver Wizzer sägs de vara bortskämda med guld. Dessutom nämner han vedergällningsattacker från sueonernas sida, där bl.a. en kyrka i Hamburg jämnas med marken och värdefull literatur går upp i rök. Det kan hända att jag blandar i hop sakerna. Hursomhelst, vidare förtäljer sagorna att man tog tillbaka några kilo guld (eller silver), och återinförde hedendom. Sedan måste jag väl erkänna att jag var kanske allt för snabb i hypoteserna som kanske baserar sig på en önskan att finna liknande föremål som jag redovisar nedan. Och det är väl bara en slump att dessa finns kvar, men orsakerna torde nog kunna hänföras till modern tid...

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 1 oktober 2004, 00:37

Här har vi några mer östliga kronor och tillhör väl de relativt exklusiva huvudbonader som funnits. De hänförs vanligtvis till tiden före vikingatid, d.v.s. 0-800 e.Kr. Men eftersom de (enligt min mening) påminner om de silhuetter som förekommer på mynt, som jag visat i en annan tråd, kan det väl vara intressant att nämna dem.

Eftersom de är i guld blir tolkningen vanligtvis att de är monetärt exklusiva och sannolikt förekom de i en samtid som gör att det är en ren lott att vi lever, men man bör nog inte förbise det andliga och symboliska värdet.

I bevarade gravkammare från Silla i Korea hittar man denna mastodont, där man naturligtvis inte undgått att spara på ädelstenar. Uppskattas till 500-700 e.Kr. och symboliken kommer troligen från Sibirien (vilka i modern tid tillverkas i järn vad man känner till.)

Bild
Tre idegranar (björkkvistar), som
för med sig samma tolkningsproblematik i
Korea som vi har i Sverige om talet "tre",
emellertid slipper de konfronteras men en
kristen tolkning. ;-) Jag tror att man kan säga
att de motsvarar vad vi kallar irminsul,
världsaltet.

Här är en (troligen) mer funktionell utstyrsel, med kombinerade horn och trenighet:

Bild
Två horn och tre björkvistar. Naturligtvis i guld.

Den typiska smaken på visigoterna ser ut som följande:

Bild
Visigotkrona med fransar.

och där passar man på att kombinera runor i guld (för visst var det runor?) med ädelstenar. Jag måste erkänna att jag vet inte om toppen står utav sig själv, eller om det krävs en betjänt för att hålla upp den? Jag tror den skänktes till påven nr X. Jag vet inte vad det står på den...

Man önskar ju att man kunde finna sånt lite oftare och speciellt här i Sverige, men jag får väl stödja mig på Rudbecks teori om att en stor vattenvåg skölde bort Norden en gång. ;-)

Skriv svar