Lite flygböcker jag rekomenderar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Lite flygböcker jag rekomenderar

Inlägg av Thomas Johansson » 9 maj 2003, 03:29

Antar att de flesta här inne liksom jag uppskattar en bra bok?
Tänkte ge lite boktips, både kända och mindre kända böcker.

Flyg:

Malta:the hurricane years respktive spitfire years Christopher shores/brian cull

Krigsskådeplatsen Malta, ibland förbisedd men vilken betydelse denna lilla ö hade för krigsutvecklingen i medelhavet, utförlig bok med mycket information och redogörelser för luftstriderna.

The last year of the luftwaffe Alfred price

Bok som handlar om luftwaffe maj 44-maj 45. Många bra bilder, utförliga beskrivningar om luftwaffes nya plan och förband, även en del om tyska robotsystem.

German aircraft of ww2 Jr smith/anthony kay

Köpte denna på margie i sthlm, dyr men vilken pjäs! Här finns ALLT om luftwaffe! Jag blir lyrisk när jag tänker på den, tjock bok med fina bilder men den var attans dyr :?

The last of the few? Tror jag den hette (var några år sedan jag läste den) skriven av en inte helt okänd ciggarökande luftwaffepilot... Bra bok helt klart, rekomenderas!

The peenemunde raid Martin middlebrook

Beskriver bakgrunden och genomförandet av räden mot peenemunde aug 43. Middlebrook har ett sätt att skriva som tilltalar mig, man får svårt att slita sig, samme författare har även skrivit:

The nuremburg raid som beskriver RAF:s anfall mot nurnberg mars 44, vid detta anfall led RAF sin värsta förlust under hela kriget då 96 av 779 bombplan skjöts ner. Samma stuk som peenemundeboken, riktigt bra!

Laurels for prinz wittgenstein Werner Roell

Handlar om det tyska nattjaktsässet Heinrich wittgenstein, intressant bok och en unik insyn i hur det var inom den tyska nattjakten. Denna bok som finns i min ägo är väldigt rolig för att den är signerad av en rad kändisar såsom: Werner Roell, Hajo Hermann, Wolfgang falck, Gunther rall för att nämna några av de mest kända. Just denna utgåva var en väldigt begränsad sådan, vill minnas att jag betalade en hel del pengar för den, 5-600? för typ 7-8 år sedan, ev samlarvärde ?

The mighty eigth Roger Freeman

Om det amerikanska 8:e flygvapnet som ifrån sina baser i england bedrev den strategiska bombningen av europa. Tjock, faktaspäckad, härliga bilder och en klassiker enligt mig inom genren. Kan även rekomendera Fighters of the might eight av samme författare.

Nu orkar jag inte skriva mer... Återkommer gärna med fler tips om intresse finns?

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 9 maj 2003, 15:48

Skrev inte Joseph "Pips" Priller en bok om sina erfarenheter?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 9 maj 2003, 23:11

Hmm jo det har han nog gjort, du menar han som genomförde uppdrag på d-dagen? Känns som en titel ligger i bakhuvudet...

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 19 maj 2003, 16:05

Thomas Johansson skrev:Hmm jo det har han nog gjort, du menar han som genomförde uppdrag på d-dagen? Känns som en titel ligger i bakhuvudet...
Jag tror att den bok av Josef Priller som ni söker är "Geschichte eines Jagdeschwaders, das JG 26 Schlageter 1937-1945"

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 20 maj 2003, 00:52

Så hette den! Har tom lånat den för en massa år sen, på tyska var den just det ja.

Eisbär
Utsparkad

Inlägg av Eisbär » 26 maj 2003, 13:25

Läs "Jag flög för Hitler" av Heinrich Knoke.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juni 2003, 13:14

Pierre Clostermann; Den Stora Cirkusen. Sjalvupplevt och överlevt 1943-45 i RAF's Spitfires, Typhoons och Tempests - ett standardverk.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juni 2003, 13:19

...och kom plotsligt ihaag; Martin Caidin; 'The Ragged Rugged Warriors' som bara finns paa engelska - men ar ovarderlig daa den centreras till 'de okanda' kämparna i Spanien, Kina fore Pearl Harbour och de tidiga men ofta 'glömda' amerikanska flyginsatserna under nederlagens dagar 1942. De fortjanar ett eget monument - Martin Caidins bok reser ett.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 13 juni 2003, 20:11

varjag skrev:Pierre Clostermann; Den Stora Cirkusen. Sjalvupplevt och överlevt 1943-45 i RAF's Spitfires, Typhoons och Tempests - ett standardverk.
Trist bara att det är massvis som är klart uppdiktat i den boken...studera t.ex. Clostermanns beskrivning av räderna mot Schweinfurt, där han påstår att det deltog 600 amerikanska bombplan...samt Mustanger...jisses...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 15 juni 2003, 21:03

varjag skrev:...och kom plotsligt ihaag; Martin Caidin; 'The Ragged Rugged Warriors' som bara finns paa engelska - men ar ovarderlig daa den centreras till 'de okanda' kämparna i Spanien, Kina fore Pearl Harbour och de tidiga men ofta 'glömda' amerikanska flyginsatserna under nederlagens dagar 1942. De fortjanar ett eget monument - Martin Caidins bok reser ett.
Står det något om Chalkin Gol konflikten?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 15 juni 2003, 21:16

Charles Lamb. 'War in a Stringbag'.

Självbiografisk bok om författarens upplevelser som Swordfish-pilot under kriget.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 juni 2003, 21:27

Per Andersson skrev:Charles Lamb. 'War in a Stringbag'.

Självbiografisk bok om författarens upplevelser som Swordfish-pilot under kriget.
Har även publicerats på svenska av Bokád bokförlag AB, Krig i en nätkasse ISBN 91 7368 032-X

MVH

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 28 juni 2003, 13:57

Eric M. Bergeruds Fire in the Sky - The Air War in the South Pacific bör inte heller den missas. Fantastiskt välskriven och informativ.

~Henric Edwards

Skriv svar