Tänkte ge lite boktips, både kända och mindre kända böcker.
Flyg:
Malta:the hurricane years respktive spitfire years Christopher shores/brian cull
Krigsskådeplatsen Malta, ibland förbisedd men vilken betydelse denna lilla ö hade för krigsutvecklingen i medelhavet, utförlig bok med mycket information och redogörelser för luftstriderna.
The last year of the luftwaffe Alfred price
Bok som handlar om luftwaffe maj 44-maj 45. Många bra bilder, utförliga beskrivningar om luftwaffes nya plan och förband, även en del om tyska robotsystem.
German aircraft of ww2 Jr smith/anthony kay
Köpte denna på margie i sthlm, dyr men vilken pjäs! Här finns ALLT om luftwaffe! Jag blir lyrisk när jag tänker på den, tjock bok med fina bilder men den var attans dyr
The last of the few? Tror jag den hette (var några år sedan jag läste den) skriven av en inte helt okänd ciggarökande luftwaffepilot... Bra bok helt klart, rekomenderas!
The peenemunde raid Martin middlebrook
Beskriver bakgrunden och genomförandet av räden mot peenemunde aug 43. Middlebrook har ett sätt att skriva som tilltalar mig, man får svårt att slita sig, samme författare har även skrivit:
The nuremburg raid som beskriver RAF:s anfall mot nurnberg mars 44, vid detta anfall led RAF sin värsta förlust under hela kriget då 96 av 779 bombplan skjöts ner. Samma stuk som peenemundeboken, riktigt bra!
Laurels for prinz wittgenstein Werner Roell
Handlar om det tyska nattjaktsässet Heinrich wittgenstein, intressant bok och en unik insyn i hur det var inom den tyska nattjakten. Denna bok som finns i min ägo är väldigt rolig för att den är signerad av en rad kändisar såsom: Werner Roell, Hajo Hermann, Wolfgang falck, Gunther rall för att nämna några av de mest kända. Just denna utgåva var en väldigt begränsad sådan, vill minnas att jag betalade en hel del pengar för den, 5-600? för typ 7-8 år sedan, ev samlarvärde ?
The mighty eigth Roger Freeman
Om det amerikanska 8:e flygvapnet som ifrån sina baser i england bedrev den strategiska bombningen av europa. Tjock, faktaspäckad, härliga bilder och en klassiker enligt mig inom genren. Kan även rekomendera Fighters of the might eight av samme författare.
Nu orkar jag inte skriva mer... Återkommer gärna med fler tips om intresse finns?