"Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Skriv svar
Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 24 januari 2006, 05:20

Jaha där ser man.. Det hade jag ingen aning om. Visste överhuvudtaget inte att förlagen ger ut olika versioner.. Blir svårt att veta vilken version som är bäst då.. Tur att jag råkade ha den som jag tror är bättre iaf, för det verkar vara fler noter i min version :)

Jag kan inte låta bli att undra lite över om "faktagranskaren LG", som t.ex. skriver första noten, är Lars Gyllenhaal.. Sannolikheten finns ju :)

Hur kommer den nya versionen att skilja sig från de två andra, förutom att det är nytryck? Blir det ett/flera ytterligare kapitel måste jag nog köpa den..

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

upplagor

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 januari 2006, 07:57

Hej!

Författaren lever och mår bra.

Enda skillnaden mellan de första två upplagorna och den senast utgivna är att två eller tre ord ändrats. Det rör sig i dessa fall inte om fel från författarens sida utan översättningsfel. Översättningsfel förekommer alltid. Andra typer av fel förekommer också i alla böcker, inkl denna. Men de torde vara väldigt få och obetydliga i denna nu - efter att boken har granskats av så många.

Mannen som läste den kompletta originaltexten på tyska (ännu outgiven) var Keith Bonn, f.d. överstelöjtnant vid bl a 82nd Airborne Division US Army och på senare år förläggare. Keith var en god vän till mig. Hans ambitioner var alltid mycket höga. Han var mycket mån om att alla uppgifter skulle checkas och stämma innan saker gick i tryck. Han använde inte sällan motståndares krigsdagböcker, vittnesmål och dokument för att kolla om en skildring stämde. Han avled hastigt i en hjärtattack i december 2005. Hans förlag http://www.aberjonapress.com drivs dock vidare av hans hustru, som är en erfaren förläggare, tillsammans med några av familjen Bonns vänner.

Bonn berättade för mig om hur han gick tillväga när han översatte och redigerade Black Edelweiss, som senare på svenska av det svenska förlaget gavs titeln Soldat i Waffen-SS. Kort sagt har nog inte en enda intressant mening tagits bort utan Bonn tog enbart bort sådant som var upprepningar eller på annat sätt onödigt.

Den kommande kartonnage-utgåvan kommer alltså inte att innehålla någon annan text av bokens författare. Däremot kommer förordet att vara uppdaterat på några punkter.

Och ja: LG är lika med undertecknad. Det står svart på vitt på sidan intill innehållsförteckningen: "Faktagranskning av den svenska utgåvan: Richard Areschoug (RA), Lars Gyllenhaal (LG)".

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 mars 2006, 19:20

Boken finns nu i pocketutgåva, vilket borde tilltala de med begränsad bokbudget. Tyvärr så är fotona dåligt återgivna, och ser suddiga och allmänt gråmurriga ut. Den som har tur kan kanske hitta den inbundna utgåvan på bokrean.

TOPE
Ny medlem

Inlägg av TOPE » 31 mars 2006, 00:56

Hej,

Jag har SMB´s version. Är det ngn skillnad mot de andra??

Jag var över i USA nyligen o köpte hem en hel del intressanta böcker. Ngn som om det finns ngn tråd el dylikt där man kan ta o skriva när man har lite bra "tips"??
(Och även själv kan gå in o få en del....)

Mvh.

//Tobias

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 31 mars 2006, 02:10

TOPE skrev:Hej,

Jag har SMB´s version. Är det ngn skillnad mot de andra??

Jag var över i USA nyligen o köpte hem en hel del intressanta böcker. Ngn som om det finns ngn tråd el dylikt där man kan ta o skriva när man har lite bra "tips"??
(Och även själv kan gå in o få en del....)

Mvh.

//Tobias
Kanske denna sida? viewtopic.php?t=14446

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: "Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Inlägg av Blixten » 12 februari 2008, 13:14

Bumpar en gamal tråd som det refererades till nyligen!

Det var ett tag sedan jag läste boken så ursäkta mig om minnesbilden inte är hundra. Hursomhelst var det en scen som jag...tvivlade lite på på något sätt.

Under ett uppehåll i en tågresa med förbandet ser Voss hur ett väldigt ädelmodigt SS-befäl drar pistol för att skydda några judar som blir illa behandlade. Finns det någon annan källa?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 februari 2008, 20:13

Det är väl den enda delen i boken som man kan sätta ett frågetecken vid, men jag vill minnas att det främst var fråga om tvångsarbetare som råkade vara judar. Även om man inte tror en SS-officer om att äga sådan anständighet, så är det ingen omöjlig situation. Man kan mycket väl tänka sig en frontofficers avsky visavi befäl och soldater som plågar fångar i säkerhet bakom fronten.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 februari 2008, 13:11

B Hellqvist skrev:Det är väl den enda delen i boken som man kan sätta ett frågetecken vid
Kanske när det gäller fakta som går att kontrollera. Men som när det gäller all memoarliknande litteratur så kan man som läsare sätta frågetecken runt författarens intentioner och uppriktighet. Inte minst när det gäller ett så infekterat ämne som frivilligt medlemskap i ett nazistpartis armé.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 15 februari 2008, 19:10

B Hellqvist skrev:Man kan mycket väl tänka sig en frontofficers avsky visavi befäl och soldater som plågar fångar i säkerhet bakom fronten.
Kan man?

Det underlättar nog isåfall om man har de tappra och ädla frontsoldaterna som sina stora idoler. Eller finns det något mer påtagligt skäl varför jag inte skulle förbli skeptisk?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 februari 2008, 20:45

Blixten skrev:
B Hellqvist skrev:Man kan mycket väl tänka sig en frontofficers avsky visavi befäl och soldater som plågar fångar i säkerhet bakom fronten.
Kan man?

Det underlättar nog isåfall om man har de tappra och ädla frontsoldaterna som sina stora idoler. Eller finns det något mer påtagligt skäl varför jag inte skulle förbli skeptisk?
Antydningar om att jag skulle hålla mig mindre kritisk till Waffen-SS p.g.a. dolda sympatier betackar jag mig för. Jag framkastade en hypotes, som inte sällan styrks i flera skildringar av frontsoldater av olika nationaliteter, och som möjligen även skulle kunna gälla i fallet Voss.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 15 februari 2008, 21:33

Jag har inte på något sätt menat att anyda att du skulle ha nasse-sympatier om det var det du menar. Voss tar väl genom berättelsen vi diskuterar på sitt sätt avstånd från nazimens grymheter eller hur?

Ok, till ämnet. "Inte sällan" skriver du. Har du exempel, helst mer än "anecdotal evidence" (vad det nu heter på svenska), som kan få mig på andra tankar?

(Själv kommer jag bara på han den där helikopterpiloten i Song my/My Lai som fick en medalj av (jag tror) Clinton för att han gjorde vad han kunde för att avbryta en pågående massaker på civila.)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 22 januari 2009, 02:00

Dubbel-bump!

Jag bumpade denna tråd för ett år sedan. Diskussionen jag försökte föra dog ut, kanske som ett resultat av tekniska problem på forumet vid den tiden.

Nu blev jag påmind om trådens existens och hursomhelst: jag fick känslan av att författaren ekonomiserat något med sanningen. Borde jag tycka annorlunda?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 januari 2009, 03:11

Blixten skrev:Nu blev jag påmind om trådens existens och hursomhelst: jag fick känslan av att författaren ekonomiserat något med sanningen. Borde jag tycka annorlunda?
Kan du precisera dig?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 22 januari 2009, 20:54

Så gärna. Ovan skrev jag tex som en fråga till dig:
Blixten skrev:Ok, till ämnet. "Inte sällan" skriver du. Har du exempel, helst mer än "anecdotal evidence" (vad det nu heter på svenska), som kan få mig på andra tankar?

(Själv kommer jag bara på han den där helikopterpiloten i Song my/My Lai som fick en medalj av (jag tror) Clinton för att han gjorde vad han kunde för att avbryta en pågående massaker på civila.)
Kolla några inlägg bakåt för sammanhanget.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 januari 2009, 22:21

Blixten skrev:Så gärna. Ovan skrev jag tex som en fråga till dig:
Blixten skrev:Ok, till ämnet. "Inte sällan" skriver du. Har du exempel, helst mer än "anecdotal evidence" (vad det nu heter på svenska), som kan få mig på andra tankar?

Kolla några inlägg bakåt för sammanhanget.
Om du menar:
Blixten skrev:Under ett uppehåll i en tågresa med förbandet ser Voss hur ett väldigt ädelmodigt SS-befäl drar pistol för att skydda några judar som blir illa behandlade. Finns det någon annan källa?
...så har det inte framkommit något nytt i fallet. Hur skulle man kunna verifiera det? De flesta som var med är 83 år eller äldre (eller döda), episoden kan knappast ha bevittnats av mer än högst ett hundratal personer, och det är ju knappas troligt att det sitter någon gammal jude i Israel och tackar sin lyckliga stjärna - troligare är att något annat SS-befäl gjorde processen kort lite senare. Episoden kan vara sann, den kan vara friserad, den kan vara baserad på en liknande händelse som förbättrats i minnet, och den kan vara påhittad. Den är inte osannolik, men mer än så kan man inte säga, och man har definitivt inte underlag för att kunna hävda att författaren ljuger.

Skriv svar