Slaget vid Bråvalla??

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Slaget vid Bråvalla??

Inlägg av Robert Sköld » 10 oktober 2002, 14:30

Någon som besitter någon form av information angående detta aningnen "mytiska" slag i tidig svensk historia? Om jag inte minns fel så fanns det en debatt om vilket bråvalla som åsyftades, antingen nått i uppland eller i Östergötland.
Har det kommit någon teori om detta slag på senare år?

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 14:55

Det enda jag egentligen vet om slaget vid Bråvalla är att Starkodder enligt legenden slogs mot några amasoner där.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 14 oktober 2002, 00:05

Intressant, tackar för svaren.
Frågan kvarstår dock för de som har ytterligare informaion. Har ett svagt minne av att det skulle ha varit absurt mycket folk som var med i slaget, nånstans över hundratusen. Vilket torde vara en omöjlig uppgift.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 11:07

trench skrev:Man har i äldre forskning försökt lokalisera slaget till Skatelövs socken i Småland eller till trakten av Bråviken i Östergötland och daterat det till 700-talet.
Det finns en sträng som heter Var stod slaget vid Bråvalla ? och diskuterar orten och slagets placering.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 maj 2003, 11:20

trench skrev:Bråvallaslaget, enligt sägnen en drabbning som skulle ha utkämpats på "Bråvalla hed" mellan danerna under kung Harald Hildetand och svearna under kung Sigurd Ring, som segrade sedan Oden ingripit och dödat Harald. Slaget omtalas i medeltida källor, bl.a. av Saxo Grammaticus i hans "Gesta Danorum" ("Danernas bedrifter") från ca 1200. Man har i äldre forskning försökt lokalisera slaget till Skatelövs socken i Småland eller till trakten av Bråviken i Östergötland och daterat det till 700-talet. 1900-talets forskare har betraktat B:s existens med stor skepsis, och sägnens eventuella verklighetsbakgrund är omöjlig att fastställa.
Ange gärna när inlägget består av citat från annat håll (i detta fall NE).

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 14 juni 2003, 17:40

Här är strängen som diskuterar slaget vid Bravalla.

Sedan finns det (tyvärr) en sträng som diskuterar platsen för (det eventuella) slaget.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Slaget vid Bråvalla??

Inlägg av UrsusRex » 15 juni 2003, 15:23

Robert_Kropotkin skrev:Någon som besitter någon form av information angående detta aningnen "mytiska" slag i tidig svensk historia? Om jag inte minns fel så fanns det en debatt om vilket bråvalla som åsyftades, antingen nått i uppland eller i Östergötland.
Har det kommit någon teori om detta slag på senare år?
Jag är inte så insatt i Bråvallaslaget men det ska enligt mina källor ha stått vid Bråslätten vid Norrköping ca år750 mellan svear och östgötar. Slaget stod mellan Harald Hildetand och dennes släkting Sigurd Ring.

Harald Hildetand i Lejre var nordens störste kung under 700-talet son till Hrörek Slöngvanbauge (ringslungaren-den givmilde) och Ivar Vidfamnes dotter Aud Djupaudga(Sögubrot) också kallad Alfhild(Hervararsagan). Alfhild födde även Randver av Svitjord som senare blev far till Sigurd Ring.

Vidar dräpte Hrörek och Aud flydde med sonen Harald till Gårdarike. Efter Vidars död återvände Harald till Skåne och lade under sig Danmark, Sverige, Norge och norra Tyskland. På ålderdomens höst gjorde hans systerson/halvbror/kusin (beroende på källa) lydkonungen Sigurd Ring i Uppsala uppror och besegrade med svenska och norska trupper Haralds danska,götiska och frisisk-vendiska här i Bråvallaslaget där Harald stupade. Varpå Östergötaland införlivades i Sveariket.
Senast redigerad av 2 UrsusRex, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 15 juni 2003, 15:34

Robert_Kropotkin skrev:Intressant, tackar för svaren.
Frågan kvarstår dock för de som har ytterligare informaion. Har ett svagt minne av att det skulle ha varit absurt mycket folk som var med i slaget, nånstans över hundratusen. Vilket torde vara en omöjlig uppgift.
Inte särskillt inläst på Bråvalla som sagt men det är ett av våra mest sägenomspunna fältslag så vem vet vilka som var där och hur många???? :wink:

Absurt mycket folk, bärsärkar, slagbjörnar, amasoner, vidunder, valkyrior, Oden him self. Starkad den gamle, Ubbe från Frisland, kung Åle av skåne. ALLA VAR DÄR :P

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2003, 16:02

UrsusRex skrev:
Robert_Kropotkin skrev:Intressant, tackar för svaren.
Frågan kvarstår dock för de som har ytterligare informaion. Har ett svagt minne av att det skulle ha varit absurt mycket folk som var med i slaget, nånstans över hundratusen. Vilket torde vara en omöjlig uppgift.
Inte särskillt inläst på Bråvalla som sagt men det är ett av våra mest sägenomspunna fältslag så vem vet vilka som var där och hur många???? :wink:

Absurt mycket folk, bärsärkar, slagbjörnar, amasoner, vidunder, valkyrior, Oden him self. Starkad den gamle, Ubbe från Frisland, kung Åle av skåne. ALLA VAR DÄR :P
Jodå, enligt sägnen nerskriven av Saxo Grammaticus på 1200-talet så rustade de båda härarna i sju år, och mönstrade härar på 200 000 man [sic]! Mytiska kämpar såsom exempelvis Ubbe av Friesland, Uvle Brede, Are den enögde, Dag den tjocke, Hroi Kindskägg Hödbrodd den obändige samt 300 skölmör anförda av Hed, Visna och Hedborg anslöt sig till den 157 år gamle Harald Hildetand. Sigurd Ring av Svearna kallade in Starkad (Starkotter) Egil den skallige, Grette den onde (från norska Telemark), Blig Stornäsa, Einar den tjockmagade och Erling Snok m.fl. Deltog gjorde också många Norrmän, Saxare, Angler, Friser, Irer, ryssar från Gårdarike, finnar m.fl. Hela skogar höggs ner, för att bygga 3000 skepp som transporterade svearna, och Haralds danskar hade så många flytetyg att de torrskodda kunde vandra över Öresund!
Så möttes de 200 000 kämparna vid Bråvalla (vars omdiskuterade position behandlas i en annan tråd) och efter att bägge kungarna blotat till Oden så gick de lösa på varandra i Svinfylkingsformation. Ubbe lär ha dräp bl.a. tre prinsar, de legendariska kämparna Agnar och Ragvald den rådkloke. Ubbe bröt igenom alla svearnas led, men stupade till sist genomborrad av 144 pilar (enligt Saxo) i envig mot Starkad.
Starkad slogs sedan vilt mot skölmöerna, hans käkben höggs av men genom att bita tag i skägget lyckades han få det på plats. Han högg sedan av armen på Vissna, som höll det danska baneret. Veborg stupade mot kämpen Thorkel den envise, som segrade "efter många sår och mycket munväder". Den 157årige Harald ledde sina danskar och götiska allierade i främsta ledet från en stridsvagn, huggande vilt med svärd i båda händerna. Till slut blev han hämtad upp till Valhall av Oden själv, och slapp därmed dö sotdöden. Kung Sigurd Ring och svearna segrade, och minst 40 000 ska ha stupat.
Avgör själva vad som är sanning, för den kompletta berättelsen rekommenderar jag Herman Lindqvists Historien om Sverige vol.1 - från islossning till kungarike sid. 121-125.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 15 juni 2003, 16:25

Jag gillar Herman skarpt även om han är mer underhållande än korrekt. Mycket underhållande lite fakta. Men som sagt Herman e störtskön!!! Har plockat boken ur hyllan nu och blädrat upp sidorna du nämnde. Men egentligen tycker jag sidorna efter (126-127) är intressantare. De behandlar kortfattat huruvida slaget alls ägt rum eller inte. Och det mest påfallande beviset är väl ändå att riket faktiskt enades som Herman säger?

Men för en målande beskrivning av Bråvallaslaget måste jag säga att du slagit huvudet på spiken. Så gott folk kolla sidorna som ovanstående rekomenderat!!!!!!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2003, 16:33

UrsusRex skrev:Jag gillar Herman skarpt även om han är mer underhållande än korrekt. Mycket underhållande lite fakta. Men som sagt Herman e störtskön!!! Har plockat boken ur hyllan nu och blädrat upp sidorna du nämnde. Men egentligen tycker jag sidorna efter (126-127) är intressantare. De behandlar kortfattat huruvida slaget alls ägt rum eller inte. Och det mest påfallande beviset är väl ändå att riket faktiskt enades som Herman säger?
Jovisst, men det är ju hans intention också.
Och det mest påfallande beviset är väl ändå att riket faktiskt enades som Herman säger?[/
Nja, rikets enande var ju en lång och komplicerad process, som i sådana fall började på 700-talet och pågick till ca 1350.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 15 juni 2003, 17:29

Du har rätt Djiinghis. Jag menar sveariket och Östergötalands enande och förmodar att det är just det Herman menar också.?

Men som sagt jag kan inte nåt om Bråvallaslaget, undrar mest bara om man kan bevisa att det ägt rum överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2003, 19:40

UrsusRex skrev:Du har rätt Djiinghis. Jag menar sveariket och Östergötalands enande och förmodar att det är just det Herman menar också.?

Men som sagt jag kan inte nåt om Bråvallaslaget, undrar mest bara om man kan bevisa att det ägt rum överhuvudtaget?
Som jag tidigare citerat från NE:
"1900-talets forskare har betraktat B:s existens med stor skepsis, och sägnens eventuella verklighetsbakgrund är omöjlig att fastställa."

Personligen antar jag att slaget ägt rum på ett eller annat sätt, se mina svar i tråden "Var stod slaget vid Bråvalla"

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

När stod slaget om Bråvalla?

Inlägg av WilmerT » 17 juli 2003, 21:57

(Meddelandet ligger också i Var stod Bråvalla-slaget)
Sören Lindhe skrev:Vid tiden för Bråvallaslaget styrdes Svealand och Götaland av Harald Hildetand och hans brorson Sigurd Ring. Haralds Morfar var Ifvar Vidfamne som dog 790. Sigurd hade satt sig på Uppsalatronen och Harald styrde det danska riket från danmark. Efter en del bråk dem emellan skickade Harald bud till Sigurd att komma honom till mötes på Bråvalla hed.
[...]
Det skall ha utspelats 812.
Harald Hildetand förlorade slaget och dog och blev höglagd med stor cermoni som anstod en kung.
Sören: (eller den som känner sig manad...)
Var kommer uppgiften om år 812 ifrån, resp Vidfamnes död 790?
Jag har aldrig hört/sett annat än slutet av 700-talet för Bråvallaslaget...?
- Ivar vidfamne ska ha tagit över styret efter Ingjald Illråde, då dennes son Olof Trätälja flydde till Värmland för att undkomma folkets dom efter faderns innebrännande av alla småkungar i Göta- och Svealanden. Halvdan Svarte (född ca 810-830, kung i sydöstra Norge 839-860 (från Heyerdahl, Jakten på Odin) var Harald Hårfagers fader. Halvdan Svartes far hette Gudrød, dennes far Halvdan, dennes far Øystein, dennes far Halvdan Kvitbein och dennes slutligen Olav Trätälja. Med 30 år/generation borde Olav trätälja ha fötts ca 670 e.Kr.
- Visserligen regerade Ivar Vidfamne över ett stort område, men om vi säger att Olav var 30 när hans fader Ingjald brände sig inne för att inte dödas av Ivar(?!) skulle denne skånske föregångsman ha regerat i 90 år och dött vid en ålder, som, får man förmoda, torde ligge mellan 105 och (säg) 130 år, beroende på om han var 15 - 40 år när han tog makten i Swiorice/sueonernas land. ???
- Ivar ska ha fallit i strid när Harald var 15 år, så antagligen blev han inte så gammal, framför allt var det inte så många år efter att han tagit över efter Ingjald som han dog - säg att han dog 50 år gammal, var 20 när han tog makten (han hade som ung härjat från Ryssland till Sutton Hoo i England) - så låt oss säga att han dog 730.
- Harald Hildetand, däremot, ska ha levt väldigt länge (i själva verket enledningen till att han ville dö ärofullt i strid med en massa kämpar - sålunda samlade man folk under sju år och gav Ring på förhand övertag i akt och mening att vinna slaget. När Hildetand brakat runt i striden från sin vagn länge nog för att vinna tillräckligt med ära, slog hans närmste man Brun helt sonika ihjäl honom.
En alternativ tolkning här från Saxo säger att Odin blandat sig i striden, ersatt Brun och gett Ring segern - där anledningen till kriget ska ha varit att harald kommit ihop sig med Ring. men Saxo har båda varianterna för säkerhets skull. Ära, och motsättning.
- Om Ivar dog 730 e.Kr. så föddes Harald 715 e.Kr. - och uppgiften om Bråvalla-slaget ger att harald skulle varit hundra år. Kanske inte så orimligt ?!? Men, ca tjugo år tidigare kanske är rimligare.

* Finns det någon bra referens på de angivna tiderna?

Tillägg: (Ursus, ska jag skriva i rött? eller duger blått? ;-) [OBS privat skämt])
Jag har en annan uppgift om att Olavs fader Ingjald Illråde skulle regerat mellan 640-655 ungefär, och en referens till att slaget skulle stått runt 770 - i bakhuvudet, inte på pränt. Nån som vet besked?


/Wilmer T
... här skiner solen...
Senast redigerad av 2 WilmerT, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

enande av vad?

Inlägg av WilmerT » 17 juli 2003, 22:07

Om Herman...
Det tråkiga med hans ekvilibristiska prosa är, seriöst sett, att han inte gör källhänvisningar. Därmed blir det svårt att veta vad som är hans egna utbroderingar och vad som sgats i "officiella" källor.
UrsusRex skrev:Du har rätt Djiinghis. Jag menar sveariket och Östergötalands enande och förmodar att det är just det Herman menar också.?

Men som sagt jag kan inte nåt om Bråvallaslaget, undrar mest bara om man kan bevisa att det ägt rum överhuvudtaget?
Här infinner sig en liten fråga:
Varifrån kommer intrycket att Bråvalla (om det existerat som slag...) skulle ha enat just östgötarna och sueonerna? Östgötarna nämns ju ingenstans i källorna.

När jag läser tillgängliga källor ser jag tvärtom en logisk förklaring i det att sueonerna utgjordes av östgötar (och inte minst ölänningar samt evetnuellt gotlänningar). Alltså, den härskande folkgruppen bland sueonerna var de som bosatt sig i Östergötland, och som under Bröt-Anunds dagar slagit sig fram genom Kolmårdens mörka skogar och hittat in i västmanland och Närke, samt till sist och slutligen tagit över de alltmer vattenfria odlingsmarkerna i Uppland (för svar på den frågan, strängen Sveariket och Götaland) :-)

Men: Stor-Björn - vad bygger du din åsikt på för källor, om att östgötarna och svearna enades efter Bråvalla-slaget?

/Wilmer T
... här skiner solen...

Skriv svar