Hej!
Med anledning av att jag anser att Michael Wittmann redan har diskuterats massor av gånger medan de tre elller fyra personer som slog ut fler vagnar är mindre kända så tänkte jag här starta en tråd om den av dem som jag har lite extra koll på, Otto Carius.
Carius tillhörde tyska arméns pansartrupper och slog under kriget totalt ut drygt 150 fientliga stridsvagnar (Wittmann 138).
Carius föddes i Zweibrücken 27 maj 1922 och lever än idag.
Han började sin pansarkarriär 1940 som menig i en PzKpfw. 38(t) dvs. samma tjeckiska konstruktion som i Sverige tjänstgjorde under beteckningen strv m/41.
"Kändis" i Tyskland blev han pga en rad pansardueller i Lettland, där han var chef för 2. komp inom 502. tunga stridsvagnsbataljonen (utr. med Tiger I). Han fick pga dessa strider eklöv till sitt riddarkors.
Sedan tjänstgjorde han fram till krigsslutet som kompC inom 512. tunga pvkvbat som var utrustad med Jagdtiger.
Efetr kriget blev Carius apotekare. Än idag arbetar han på sitt eget apotek som, tro det eller ej, heter Tiger-apoteket.
Carius egen bok Tigers in the Mud har diskuterars på Skalman tidigare och det tänker jag att denna tråd inte skall göra, använd istället den existerande tråden för detta: viewtopic.php?t=18863
Skälet för mitt särskilda intresse för Carius är att jag medverkat på ett hörn i den senaste bok han figurerar i. Han har skrivit förordet till Sledgehammers av Christopher Wilbeck, som är amerikansk pansarofficer med svenska rötter.
Mvh,
Lars
Otto Carius, pansaresset nr 3
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt: