Landskapslagar som historiekällor.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Landskapslagar som historiekällor.
I åtmistone en landskapslag, omtalas vissa historiska händelser. Jag tycker nog man kan fråga sig, varför dessa händelser omtalas i en lagtext. Detta förekommer i så vitt vi vet endast , i vår tidigast nedtecknade lag, nämligen Västgötalagen. Jag har inte sett detta fenomen, i någon annan äldre lag.
Någon annan här som vet bättre?
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Någon annan här som vet bättre?
Hälsningar
Christer Samuelsson.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Ett bihang till en lag är knappast en lag. Däremot i Västgötalagen kan man läsa följande i konungabalken:Örjan skrev:Gutasagan ingår som ett bihang till Gotlandslagen och i den beskrivs Gotlands historia samt vilka skyldigheter gotlänningarna har till sveakungen och Linköpings biskop.
http://hem.passagen.se/peter9/lag/vgcong.html
Vad har det i en lag attt göra?
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Bihang är det ord som historikerna använder för att beskriva det och "Gutasagan" är ett namn som man hittade på under 1800-talet. I själva verket är Gutasagan åtta sidor i slutet av gotlandslagen som i berättande text skildrar Gotlands historia samtidigt som den (i andra halvan) noggrannt redogör vilka skyldigheter gotlänningarna har till kungen och biskopen.Christer Samuelsson skrev:Ett bihang till en lag är knappast en lag.
Längst ner på den här sidan finns en länk till gutasagan:
http://www.foteviken.se/sweden/vik2_got.htm
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Jodå Örjan, det är självfallet riktigt att detta finns och existerar! Jag förnekar inte detta på minsta vis.Örjan skrev:Bihang är det ord som historikerna använder för att beskriva det och "Gutasagan" är ett namn som man hittade på under 1800-talet. I själva verket är Gutasagan åtta sidor i slutet av gotlandslagen som i berättande text skildrar Gotlands historia samtidigt som den (i andra halvan) noggrannt redogör vilka skyldigheter gotlänningarna har till kungen och biskopen.Christer Samuelsson skrev:Ett bihang till en lag är knappast en lag.
Längst ner på den här sidan finns en länk till gutasagan:
http://www.foteviken.se/sweden/vik2_got.htm
Men gotlänningarna håller sig inte med en kungabalk, som våra kära västgötar gör. Härstädes blir historieskrivning upphöjd till lag, det är just detta som jag finner märkligt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Jag håller med om att västgötalagens kungabalk är märklig eftersom den bara beskriver gränsläggningen mellan Sverige och Danmark och inte innehåller någon information om kungens rättigheter och skyldigheter. Jämfört med detta skulle det vara mer berättigat att kalla Gotlandslagens sista åtta sidor för en kungabalk istället för "Gutasagan".
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Då är vi överens om den saken. Vidare finns en västgötsk biskopslängd, i just västgötalagen som rimmar illa med andra samtida historiska dokument. Man blir faktiskt ganska så förvirrad. Jag kan av praktiska skäl inte föredra denna just nu, men det är faktiskt så. Låt oss säja att jag är skyldig den f.n.Örjan skrev:Jag håller med om att västgötalagens kungabalk är märklig eftersom den bara beskriver gränsläggningen mellan Sverige och Danmark och inte innehåller någon information om kungens rättigheter och skyldigheter. Jämfört med detta skulle det vara mer berättigat att kalla Gotlandslagens sista åtta sidor för en kungabalk istället för "Gutasagan".
Jag tycker m.a.o. att man kan fråga sig om våra landskapslagar omvittnar verkliga historiska händelser.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Samma sak gäller dess kungalängd som jag har för mig placerar Håkan den röde före Emund den gamle. Landskapslagarna ska väl underkastas samma källkritik som andra källor och det som skrevs ner på 1200-talet behöver inte överensstämma med vad som faktiskt hände på 1000-talet.Christer Samuelsson skrev:Vidare finns en västgötsk biskopslängd, i just västgötalagen som rimmar illa med andra samtida historiska dokument.
Jag får ofta höra att Upplandslagens kungalängd ska vara mer tillförlitlig än västgötalagens, trots det har jag aldrig hört någon hänvisa till den i en historiebok. Det skulle vara intressant att se hur den ser ut ifall någon har den tillgänglig. Jag förmodar att västgötalagens popularitet beror på att kungarna också kommenteras i den.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Du menar att det finns en förteckning över kungar i Upplandslagen?Örjan skrev:Samma sak gäller dess kungalängd som jag har för mig placerar Håkan den röde före Emund den gamle. Landskapslagarna ska väl underkastas samma källkritik som andra källor och det som skrevs ner på 1200-talet behöver inte överensstämma med vad som faktiskt hände på 1000-talet.Christer Samuelsson skrev:Vidare finns en västgötsk biskopslängd, i just västgötalagen som rimmar illa med andra samtida historiska dokument.
Jag får ofta höra att Upplandslagens kungalängd ska vara mer tillförlitlig än västgötalagens, trots det har jag aldrig hört någon hänvisa till den i en historiebok. Det skulle vara intressant att se hur den ser ut ifall någon har den tillgänglig. Jag förmodar att västgötalagens popularitet beror på att kungarna också kommenteras i den.
Är det en lag eller ett bihang?
En något förbryllad
Christer Samuelsson
Den kallas egentligen Uppsalalängden så jag kan ha fel som antog att den hörde ihop med Upplandslagen. Jag vet överhuvudtaget väldigt lite om den, men detta är vad som står i Nationalencyklopedin om kungalängder:
Nationalencyklopedin skrev:Som bihang till Äldre Västgötalagen finner man en längd över Sveriges kristna kungar som är så utförlig att den på goda grunder blivit kallad en svensk kungakrönika. Den har haft stor historiografisk betydelse och har bl.a. lagts till grund för den kungalängd som traditionsenligt lärts ut i svenska skolor. Mindre utförlig är den s.k. Uppsalalängden, som har en annan, troligen mera korrekt ordningsföljd mellan kungarna än Västgötalagen.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Eeh...? Vad är det som är strunt?Christer Samuelsson skrev:Jag tycker nog du pratar strunt.
ÖrjanVem informerar dej om dylikt.Jag får ofta höra att Upplandslagens kungalängd ska vara mer tillförlitlig än västgötalagens, trots det har jag aldrig hört någon hänvisa till den i en historiebok
Hälsningar
Christer Samuelsson
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Rubriken är "Landskapslagar som historiekällor" jag insisterar på att få diskutera saken under denna rubrik . Vem marknadsför Upplandslagens kungalängd.Örjan skrev:Eeh...? Vad är det som är strunt?Christer Samuelsson skrev:Jag tycker nog du pratar strunt.
ÖrjanVem informerar dej om dylikt.Jag får ofta höra att Upplandslagens kungalängd ska vara mer tillförlitlig än västgötalagens, trots det har jag aldrig hört någon hänvisa till den i en historiebok
Hälsningar
Christer SamuelssonOfta är kanske ett starkt ord men jag har flera gånger stött på den kommentaren att uppsalalängden har en mer tillförlitlig ordningsföljd. Trots det har jag aldrig läst någonstans att man har hänvisat till den i någon historisk analys. Detta gör mig nyfiken och intresserad av att veta mer om den där mystiska uppsalalängden.
Såvitt jag förstår existerar den inte.
Sen har du alldeles rätt i att det är dumt av mej att orera om strunt. Jag hoppas du kan lämna saken därhän och så kan vi söka diskutera "Landskapslagar som historiekällor" i stället.
Hälsningar
Christer Samuelsson.