Jag behöver hjälp med detta...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Jag behöver hjälp med detta...

Inlägg av Marcus Svernvik » 14 juni 2003, 21:43

I sommar ska jag till Öland och undrar om ni vet om det finns något med ww2 anknytnig där. T ex bunkrar, artilleripjäser, museum (minnen helt enkeklt)

Tackam för svar. Tar gärna emot hemsidor också :D

Mvh Model

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 14 juni 2003, 22:17

Under kriget försökte den svenska militären dela Öland i två delar i händelse av en invasion. Strax norr om Borgholm grävdes ett dike, och en pump installerades ochså. Men sedan, när pumpen gick igång, visade det sig att det kom inget vatten. Tiden gick, men till sist gav militären upp.
Har själv aldrig varit norr om Borgholm, så jag vet inte var man skall titta i så fall.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 15 juni 2003, 17:22

Aha! Den gamla Föra-linjen! :lol: En mycket festlig historia som berättas i boken "Har du hört talas om Föra-linjen?" av Gunnar Syrén.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 15 juni 2003, 17:45

Låter ju helt sjukt att dela ön rent geografiskt. Någon som har lite mer info?

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 16 juni 2003, 01:57

Föra-linjen var inte så mycket officiellt militärt projekt som det var en överentusiastisk reservkaptens (tror jag han var) egna påhitt. Tanken bakom var att Bödabukten (fin sandstrand, rekommenderas) uppe på norra Öland skulle utgöra ett utmärkt landstigningsområde för lede fi. För att sinka dennes vidare framfart söderut fick man alltså för sig att gräva ett stort dike rakt över Öland i höjd med Föra. Man kunde tycka att Kalmarsund utgör ett tillräckligt stort hinder, men ölänningar är ett knepigt folk. :wink:

Skriv svar