Orcher?
- birger_kung
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Det här är ett rätt intressant ämne! Vad var det egentligen för skillnad (om någon) mellan Saurons och Sarumans orcher? Den här korsningen mellan människa och orch som Saruman roade sig med, det var väl inte de som var Uruk-Hai? Resultatet av det obehagliga experimentet blev väl snarare "skelögda sydlänningar"? Men vad var då Uruk-Hai? Var det bara Sarumans version av ovanligt storvuxna orcher, sådana som även Sauron hade men (tror jag) inte kallade Uruk-Hai utan bara Uruker?
Frågor, frågor, frågor... Kanske kan man hitta några svar i de här citaten. Men det finns säkert bättre citat, jag orkar inte leta så noga just nu.
Frågor, frågor, frågor... Kanske kan man hitta några svar i de här citaten. Men det finns säkert bättre citat, jag orkar inte leta så noga just nu.
Appendix F:
Orc is the form of the name that other races had for this foul people as it was in the language of Rohan. In Sindarin it was orch. Related, no doubt, was the word uruk of the Black Speech, though this was applied as a rule only to the great soldier-orcs that at this time issued from Mordor and Isengard. The lesser kinds were called, especially by the Uruk-hai, snaga 'slave'.
Book II, Ch 5 - The Bridge of Khazad-dûm:
'There are Orcs, very many of them,' he said. `And some are large and evil: black Uruks of Mordor. For the moment they are hanging back, but there is something else there. A great cave-troll, I think, or more than one. There is no hope of escape that way.'
Book III, Ch 3 - The Uruk-Hai:
'Aye, we must stick together,' growled Uglúk. 'I don't trust you little swine. You've no guts outside your own sties. But for us you'd all have run away. We are the fighting Uruk-hai! We slew the great warrior. We took the prisoners. We are the servants of Saruman the Wise, the White Hand: the Hand that gives us man's-flesh to eat. We came out of Isengard, and led you here, and we shall lead you back by the way we choose. I am Uglúk. I have spoken.'
Book III, Ch 7 - Helm's Deep:
'What of the dawn?' they jeered. 'We are the Uruk-hai: we do not stop the fight for night or day, for fair weather or for storm. We come to kill, by sun or moon. What of the dawn?'
- birger_kung
- Medlem
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Nej, han lät "vildmännen", vilka var människor som Eorl's folk hade pressat ut till skogen och bergen, så det var inte konstigt att de var arga på Rohans folk. Tror inte de var speciellt många, nämns ju mig veterligen inte ens i triologin.birger_kung skrev:de flesta av sarumans orcher var väl orcher och vildmänn från dunnland`?
Nu blandar ni ihop en hel massa begrepp.
Vildmännen från Dúnland är de som i boken kallas dúnlänningar (logiskt nog), ett folk som legat i fejd med rohirrim sedan långt tillbaka, och som gick i sold med Saruman för att få rohirrims mark.
Vildmännen som rohirrim träffar på vägen till Gondor är de som i originalet kallas för "woses", och är ett helt annat folk.
Vildmännen från Dúnland är de som i boken kallas dúnlänningar (logiskt nog), ett folk som legat i fejd med rohirrim sedan långt tillbaka, och som gick i sold med Saruman för att få rohirrims mark.
Vildmännen som rohirrim träffar på vägen till Gondor är de som i originalet kallas för "woses", och är ett helt annat folk.
- birger_kung
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
För att återgå till Uruk-Hai: Vilka var de egentligen? Var det bara Saruman som hade Uruk-Hai, medan Saurons motsvarande kritter bara kallades Uruker? Var det i så fall någon skillnad mellan dessa två orchgrupper? Var det Sauron eller Saruman som "förädlade fram" Uruk-Hai?
Och vad betyder ändelsen "Hai" till att börja med? Det fanns väl om jag har rätt för mig också en särskild sorts troll som kallades Olog-Hai?
Och vad betyder ändelsen "Hai" till att börja med? Det fanns väl om jag har rätt för mig också en särskild sorts troll som kallades Olog-Hai?