Kompaner,brigader,divisioner etc. vad är det?

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad

Kompaner,brigader,divisioner etc. vad är det?

Inlägg av Svenska Björnen » 9 maj 2002, 23:35

Alltså.
Efter att har läst mycket av Tom Clanzy (undertecknads favoritförfattare).
Så har jag börjat undra hur mycket är en brigad, division, kår, regemente division etc. egentligen? :?

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara hur det ligger till och vad som ingår i vad liksom. Jag vill ha det enligt den "amerikanska modellen" om det nu är någon skillnad på begreppen i olika länder. :)
Senast redigerad av 1 Svenska Björnen, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 9 maj 2002, 23:48

Division är omkring 17 000 man, det var det i alla fall i Tyska armén under 2:a VK. Antar att det är ungefär så många i dom flesta länder också... det är allt jag vet :oops:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Kompaner,brigader,divisioner etc. vad är det?

Inlägg av MD650 » 10 maj 2002, 00:00

Svenska Björnen skrev:Alltså.
Efter att har läst mycket av Tom Clanzy (undertecknads favoritförfattare)
så har jag börjat undra hur mycket är en brigad, division, kår, regemente division etc. egentligen? :?

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara hur det ligger till och vad som ingår i vad liksom. Jag vill ha det enligt den "amerikanska modellen" om det nu är någon skillnad på begreppen i olika länder. :)
Grupp (6-12 man)
Tropp (ca 15, 2 grp)
Pluton (3 till5 grupper,20-50 man)
Kompani (3-5 plutoner, 100-250 man)
Bataljon (4-6 kompanier,500- 1000 man)
Regemente (3-4 bataljoner)
Brigad (ca 3 regementen, ca 5000 man)
Division (Tre till fem brigader, 10000- 20000 man)
Kår ( två till fyra divisioner)

Sedan är det skillnad mellan infanteriet och kavalleriet (U.S) hur man benämner förbanden. T.ex benämns bataljon inom US Cavalry för squadron (skvadron) som inom svenska kavalleriet är motsvarigheten till kompani....

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 10 maj 2002, 00:48

Ja, det är svårt det här med förbandsnamn...

Bland annat så var trupp på en lägre nivå än grupp i Tyskland under WWII. Speciellt svårt blir det ju med flyget då man aldrig kan veta vad som menas. En svensk flygdivision är väl(?) 10-20 plan medans en tysk WWII-formation om ungefär 10-20 flygplan benämndes Staffel, och Division var betydligt högre upp i ordningen. Huvudförbanden i tyska Luftwaffe var Geschwadrarna, motsvarande amerikanska Group (fast en brittisk Wing, och en amerikansk Wing motsvarade en brittisk Group), fast en tysk Gruppe var en del av en Geschwader och motsvarade en amerikansk Squadron... :wink: Usch jag blir nästan yr... :roll:

(Det mesta ovan hämtat från http://www.freeport-tech.com/wwii/index.htm)

/Johan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 10 maj 2002, 11:54

Över kåren/armékåren kan det finnas en armé som består av ett varierande antal kårer. I sällsynta fall organiseras armégrupper bestående av ett antal armér. Under andra världskriget fanns t. ex. på den allierade sidan de 6:e´, 12:e och den 21:a armégrupperna.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 10 maj 2002, 13:29

Alla dessa siffror som används,framförallt under WWII, var dessa i nummerordning? t.ex. 21:a armégruppem, fanns det ytterligare minst 20?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 10 maj 2002, 13:33

Tyskarna hade i alla fall någotsånär ett sådant system när det gällde divisioner och kårer.

/Johan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 14:26

Om jag inte minns fel så fördubblade dom antalet pansar divisioner inför operation Barbarossa trots att dom inte hade fler stridsvagnar.
Dom tog helt enkelt och halverade antalet stridsvagnar per division så dom kunde få det att se ut som deras arme var större än vanligt.
Är det någon som vet om det var så?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Numrering

Inlägg av tyskaorden » 10 maj 2002, 14:39

Angående de allierade armégruppernas numrering så fanns det inte 20 st armégrupper. Varifrån siffran 21 kommer vet jag faktiskt inte, möjligen kan det vara en sammanslagning av nummren för brittiska 2:a armén och kanadensiska 1:a armén vilka båda ingick i armégruppen. Detta är dock bara en gissning.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 10 maj 2002, 16:50

tyskaorden,

Din gissning är alldeles korrekt.

~Henric Edwards

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 10 maj 2002, 18:58

I Sverige så användes inte den internationellt gångbara termen division. Istället kallades våra motsvarande förband för fördelning. Nu har även vi gått över till att tala om divisioner. Eller om jag ska vara korrekt, divisionen. Vi har nämligen bara en. Jag vet inte var ordet fördelning har sitt ursprung i denna betydelse men det borde ha något med division att göra. Slår man i en ordbok så ser man att båda mer generellt betyder att dela upp.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 10 maj 2002, 23:02

Wreezig,
wreezig skrev:Om jag inte minns fel så fördubblade dom antalet pansar divisioner inför operation Barbarossa trots att dom inte hade fler stridsvagnar. Dom tog helt enkelt och halverade antalet stridsvagnar per division så dom kunde få det att se ut som deras arme var större än vanligt. Är det någon som vet om det var så?
De bildade några "nya" pansardivisioner på detta sätt, men de tog bara ett fåtal pansarfordon från varje pansardivision, alltså ingen halvering, utan mer en decimering.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 10 maj 2002, 23:09

Englands armé var uppbyggd så här;
Grupp: 8 man
Pluton: 32 man
Kompani: 120 man
Bataljon: 700-800 man
Brigad: 3000-4000 man
Division: 12000-14000 man
Armékår: 30000-50000 man
Armé: 60000-100000 man
Magnus

Stefan
Medlem

Englands ex +fördelning/division

Inlägg av Stefan » 11 maj 2002, 18:45

Cicero skriver "

Englands armé var uppbyggd så här;
Grupp: 8 man
Pluton: 32 man
Kompani: 120 man "

Här ser man att det är en diskrepans mellan pluton och kompaniet, kompaniet innehåller inte 128 man som i fyra plutoner, utan troligen tre plutoner på 96 man + 24 man diverse extrapersonal;
och det är klart, jag kan tänka mig ett par officerare extra, kompanikocken, ett par kompanisjukvårdare, någon skrivare, någon signalist + troligen någon specialvapengrupp typ granatkastare, ett par extra bazookas, extra kulspruta?. osv

Ang frågan divison kontra det svenska uttrycket fördelning.
Ja, jag tror också att ordet betyder samma sak, men man ville använda ett inhemskt ord ist för ett internationellt.
Det är säkert frågan om att dela upp en armé på lämpliga enheter, dvs en fråga om division eller fördelning... *ler*

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 maj 2002, 18:54

Här ser man att det är en diskrepans mellan pluton och kompaniet, kompaniet innehåller inte 128 man som i fyra plutoner, utan troligen tre plutoner på 96 man + 24 man diverse extrapersonal;
och det är klart, jag kan tänka mig ett par officerare extra, kompanikocken, ett par kompanisjukvårdare, någon skrivare, någon signalist + troligen någon specialvapengrupp typ granatkastare, ett par extra bazookas, extra kulspruta?. osv
Hade inte engelsmännen någon sorts Plutonstab? Tyskarna hade ju uppdelat så att varje pluton (Zug) (i en infanteridivision) hade 4 skyttegrupper (Schützengruppe) med 10 man vardera, en plutonledare (Zugführer), en plutontrupp (Zugtrupp) med en underofficer, tre budbärare och en sjukvårdare, en lätt granatkastartrupp på tre man plus en "kusk" till plutonens hästdragna vagn. Allt som allt 50 man.

/Johan

Skriv svar