Kunde eller ville inte de allierade bomba Auschwitz?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 5 juni 2003, 10:10

Jag såg ett program på TV för några år sen, då lägervakterna hade klätt sej i fångkläder för att lura amerikanarna. Det lurade dock inte de andra fångarna som i ett obevakat ögonblick slog ihjäl dem.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juni 2003, 12:01

Perenna skrev:I och för sig, men de som kom hade redan under mycket lång tid levat i skräck och rädsla och sådant gör saker med en människas psyke.
Men nu gjorde de uppror i warsawa getto( :wink: ), men jag tror som Johan att man inte hade lyckats få in vapen till fångarna, det bästa hade varit att bomba upp ut hela skiten.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 5 juni 2003, 12:30

bomba upp hela skiten? med fångarna i? Jätte bra anno :)

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 5 juni 2003, 12:32

:) :?

Kanske har du rätt, Anno...

Kanske hade en välriktad bomb förkortat lidandet för många...?

:|

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juni 2003, 15:07

Joachim skrev:bomba upp hela skiten? med fångarna i? Jätte bra anno :)
Har du inget annat att göra Joachim, kanske du är utsläng från Lunarstorm eller vad det heter? Nej, men saken är den att om 1000 människor dör i en bombattack mot Auschwitz, så kanske 100.000 räddas från förintelse.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 juni 2003, 15:24

Anno skrev:
Har du inget annat att göra Joachim, kanske du är utsläng från Lunarstorm eller vad det heter? Nej, men saken är den att om 1000 människor dör i en bombattack mot Auschwitz, så kanske 100.000 räddas från förintelse.
Hur hade man kunnat veta det då? Och jag tror knappast att de allierade hade blivit särskilt populära om det gjorde något sådant.

Varför klagar ni inte på ryssarna förresten? De kunde också ha bombat koncentrationsläger.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 5 juni 2003, 15:27

Anno skrev:
Vad var det där för låg ynklig attack mot mig? Vilken bra propaganda det hade varit för tyskarna om de visade att fångar hade bombats av US,Brittiska flygplan med mening. Det hade säkerligen påverkat hemma opinionen på ett väldigt negativt sätt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juni 2003, 17:02

Hur hade man kunnat veta det då?
Vad pratar du om nu, eller är det ditt troende och inte vetande som kommer och spökar nu igen!
Och jag tror knappast att de allierade hade blivit särskilt populära om det gjorde något sådant.
Om man kan rädda en massa människor, tror jag ej att man tar något sådant hänsyn. Dessutom var de allierade redan inte så populära bland tyskarna, efter deras Babariska bombanfall mot diverse städer. Förtroendet för de allierade var mycket lågt och hade inte spelat någon roll om de hade bomba kzläger.
Varför klagar ni inte på ryssarna förresten? De kunde också ha bombat koncentrationsläger.
Vad jag har hört från diverse håll här på Skalman hade dessa inget riktigt strategisk bombflyg.
Vad var det där för låg ynklig attack mot mig?
Slänger man ur sig ickegenomtänkta inlägg, får man tillbaka detsamma.
Vilken bra propaganda det hade varit för tyskarna om de visade att fångar hade bombats av US,Brittiska flygplan med mening.
Det hade redan det tyska promi, när de allierade bombade tyska städer och att tyskarna fick reda på att de allierade hade planer på att tyskland skulle befinna sig på medeltiden rent tekniskt och att 20 miljoner tyskar skulle svälta ihjäl pga. det.(Men som tur var övergavs den planen av allierade)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 juni 2003, 17:26

Anno skrev: Vad pratar du om nu, eller är det ditt troende och inte vetande som kommer och spökar nu igen!
Hur man kunde veta
Nej, men saken är den att om 1000 människor dör i en bombattack mot Auschwitz, så kanske 100.000 räddas från förintelse.
Som du uttryckte det.
Om man kan rädda en massa människor, tror jag ej att man tar något sådant hänsyn. Dessutom var de allierade redan inte så populära bland tyskarna, efter deras Babariska bombanfall mot diverse städer. Förtroendet för de allierade var mycket lågt och hade inte spelat någon roll om de hade bomba kzläger.
Man kunde fortfarande inte veta att folk hade blivit räddade genom att bomba kz läger. Snarare sånt man hade kommit på flera år efteråt. Och jag menade inte bara tyskarna utan omvärlden.
Vad jag har hört från diverse håll här på Skalman hade dessa inget riktigt strategisk bombflyg.
Kanske inte men de kunde ha bombat kz-läger ändå även om sisådär 10000 ryska piloter dog för man sparade ju judarnas liv något som man omöjligen kunde ha vetat då.

Nä man kan sitta här 60 år efter andra värlskriget med facit i handen, men så var det inte då. [/quote]

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 juni 2003, 17:27

tobbe skrev: Varför klagar ni inte på ryssarna förresten? De kunde också ha bombat koncentrationsläger.
Sovjetunionen borde också ha gjort något. Fast med den männikossyn som fanns i Sovjetunionen så hade jag varit förvånad om ryssarna hade gjort något för att hjälpa några männsikor som inte var från Sovjetunionen. De västallierade var demokratier och kämpade för demokrati och frihet för Europa. Medan Sovjetunionen var egoistisk och kämpade för sin egen frihet och bar den.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juni 2003, 17:37

Hur man kunde veta
Man visste om förintelsen, ja!
Man kunde fortfarande inte veta att folk hade blivit räddade genom att bomba kz läger. Snarare sånt man hade kommit på flera år efteråt.

Eftersom man visst att förintelsen ägde rum och att Auschwitz var enormt och att det transporterades ditt nya människor varje dag, så skulle man nog rädda en hel del genom att slå ut det.(och på så sätt göra det obrukbart)
Och jag menade inte bara tyskarna utan omvärlden.
Vad skulle hända om deras populäritet minskade i omvärlden, krav på att de allierade skulle sluta kriga? :lol:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 juni 2003, 17:43

Att ryssarna brydde sig speciellt mycket om judarna tvivlar jag på, nog för att den enskilde soldaten upprördes något oerhört varje gång man intog ett av de många läger, men när själva staten bokför dessa döda judiska fångar med gul davidsstjärna på bröstet som "sovjetiska, franska och rumänska medborgare" och inte nämner ett ord om deras judiska börd, så förstår man att det enda Stalin brydde sig om var att visa på fosterlandets lidande och inte någon annans (judarnas) lidande.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 juni 2003, 18:15

Anno skrev: Man visste om förintelsen, ja!
Man visste att judarna blev mördade men inte i en sån stor omfattning
Eftersom man visst att förintelsen ägde rum och att Auschwitz var enormt och att det transporterades ditt nya människor varje dag, så skulle man nog rädda en hel del genom att slå ut det.(och på så sätt göra det obrukbart)
Jasså visste men det om Auschwitz? Källa?
Förresten var Auschwitz ett väldigt svårt mål att bomba eftersom det ligger i Polen.
Och jag menade inte bara tyskarna utan omvärlden.
Vad skulle hända om deras populäritet minskade i omvärlden, krav på att de allierade skulle sluta kriga? :lol:[/quote]

Men tänk de såhär: Om USA börjar kriga mot Nordkorea och bombar något av lägrerna Nordkorea har och många fångar där också säger USA att man gjorde det för att rädda liv hur skulle du tyckt om det då? Hela omvärlden skulle blivit förbannade eftersom de skulle tyckt att det fanns andra lösningar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 juni 2003, 19:49

tobbe, har du tänkt på de 200 000 civila som dog bara av de två futtiga atombomberna som USA släppte, plus de lika många civila som dog under brandbombningarna av Tokyo, och de civila som dog i bombräderna mot Dresden, Hamburg, Berlin och andra tyska städer? Allt var för att spara liv, att förkorta kriget. Blev det några massiva proteststormar från omvärlden? Nej, knappast.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 juni 2003, 20:49

Ja men omvärlden(förutom axelmakterna då) kände inte en så står sympati för tyskarna och japanerna men judarna och de andra som led i koncentrationslägrerna är helt en annan sak.

Skriv svar