Avfyrningsmakanism, granatkastare

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem

Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av Fr33drik » 4 juni 2003, 19:22

Jag har ofta sett på filmer meterhöga rör där man släpper ned nån sorts projektil. Efter bara några sekunder igen skjuter den ut, hur fungerar det? Sitter mekanismen på projektilen eller???

Tacksam för svar!
Fredrik

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 juni 2003, 21:22

Enkelt uttryckt så fungerar en granatkastare på samma sätt som ett gevär, fast istället för att som i geväret ha ett rörligt tändstift som "slår igång" en projektil som ligger stilla, så fungerar granatkastaren tvärt om, ett fast tändstift som "slår igång" en projektil som rör sig ner mot stiftet.

/Johan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 4 juni 2003, 21:22

I botten på granaten sitter en drivpatron med en tändhatt.
Antingen har granatkastaren fast tändspets vilket gör att granaten antänds så fort den kommer ner i botten på röret eller så har man ett avfyringssnöre man drar i för att avfyra granaten.

/Thord

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 22:17

Som en gammal granatkastargruppchef, sa maste jag bara tillägga att i Sverige under övningar, sa är det manuella sättet att skjuta iväg en granat plikt. Skjuter man skarpt, sa maste man förlänga avfyrningssnöret ett antal meter, sa att man kan ta skydd i en bunker som en extra säkerhetsatgärd ifall granaten skulle brisera i röret.

I krig däremot, sa är det bara att hiva i lag efter lag med granater, där det fasta tändstiftet gör jobbet. 2 soldater haller i lavettbenen och de andra tva önskar att de hade sökt en annan tjänst än att lyfta upp och släppa ned 16 kilosgranater i eldröret som befinner sig ca 2 meter upp under en längre tidsperiod. Gruppchefen kollar pa och inväntar nya instuktioner och kordinater genom sin headphone ;)

Mvh Andreas Wien

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 4 juni 2003, 22:20

Glöm inte 8 cm granatkastare. Den har jag skjutit med utan några långa snören! Du talar om 12:an.
--

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 22:26

Glöm inte 8 cm granatkastare. Den har jag skjutit med utan några långa snören! Du talar om 12:an.
Klart jag talar om 12:an. Kejsaren av alla granatkastare ;)

Fick ni skjuta skarpt med 8:an utan nagra extra säkerhetsatgärder och da menar jag med riktiga granater?

Moderatorer: Bitte, flytta denna trad dit där den hör hemma...

Mvh Andreas Wien

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 4 juni 2003, 22:37

Andreas Wien skrev:
Klart jag talar om 12:an. Kejsaren av alla granatkastare ;)

Fick ni skjuta skarpt med 8:an utan nagra extra säkerhetsatgärder och da menar jag med riktiga granater?

Moderatorer: Bitte, flytta denna trad dit där den hör hemma...

Mvh Andreas Wien
Du har rätt! 12:an är en präktig pjäs, men kejsaren vet jag inte ... snarare kungen (?) Jag tror att du har bott i Österrike för länge ... :wink:

När det gäller 8:an så har du faktiskt en poäng. Det var inte övning. Det hela utspelade sig under 80-talet då ubåtskränkningarna var som värst. I samband med dessa incidenter fick vi chansen att skjuta skarpt mot platser där det förmodades ligga ubåtar. Men det var som sagt några år sedan.

--

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 22:47

Ok! Hur manga granater sköt ni i väg? Det är inte ofta man far uppleva skarpa situationer i svenska armén. Eftersom du sköt med 8:an och fick deltaga aktivt i jakten mot U-batar, sa förmodar jag att du antingen var kustjägare eller är yrkesofficer? Har jag rätt?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 juni 2003, 22:52

Andreas Wien skrev:Ok! Hur manga granater sköt ni i väg? Det är inte ofta man far uppleva skarpa situationer i svenska armén. Eftersom du sköt med 8:an och fick deltaga aktivt i jakten mot U-batar, sa förmodar jag att du antingen var kustjägare eller är yrkesofficer? Har jag rätt?

Mvh Andreas Wien
Det får mig att tänka på en sommar under det glada 80-talet då jag gick på semester.
Hade jag väntat en vecka till hade jag fått vara med på en av ubåtsjakterna...... 8)

:)

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 4 juni 2003, 22:59

Andreas Wien skrev:Ok! Hur manga granater sköt ni i väg? Det är inte ofta man far uppleva skarpa situationer i svenska armén. Eftersom du sköt med 8:an och fick deltaga aktivt i jakten mot U-batar, sa förmodar jag att du antingen var kustjägare eller är yrkesofficer? Har jag rätt?

Mvh Andreas Wien
Jag vill minnas att vi fick eldtillstånd med uppgiften "nedkämpa" och jag tror att vi sköt fem eldstötar. Nu minns jag inte hur många granater det var i varje eldstöt på 8:an (skäms!), men det var en jäkla massa granater som gick iväg. Det var rena rama julafton ... Jag vet att det låter barnsligt, men tänk dig själv vilket adrenalinsprut vi hade.

Under 80-talet var det full fart på ubåtsjakten. Alla vapenslag var inblandade och såväl värnpliktiga som yrkesofficerare och aspiranter av alla de slag. Jag fick faktiskt vara med vid flera tillfällen och har några riktigt bra minnen från den tiden. Vi var unga, uppskruvade och övertygade om att vi skulle fånga de ryska ubåtarna. Alla bar skarpladdade vapen och såhär i efterhand är det under att det inte hände fler olyckor.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 juni 2003, 23:01

Kompanichefen skrev: Jag vill minnas att vi fick eldtillstånd med uppgiften "nedkämpa" och jag tror att vi sköt fem eldstötar. Nu minns jag inte hur många granater det var i varje eldstöt på 8:an (skäms!), men det var en jäkla massa granater som gick iväg. Det var rena rama julafton ... Jag vet att det låter barnsligt, men tänk dig själv vilket adrenalinsprut vi hade.

--

7 granater/pjäs dvs 21 granater/eldstöt
Med 12:an så är det tre dvs 9/eldstöt.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 4 juni 2003, 23:08

Hederliga "mortars"

Hur långt avstånd har dessa vapen

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 23:13

Hederliga "mortars"

12:an gar ca 6 kilometer vid högsta laddning...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 juni 2003, 23:14

Joachim skrev:Hederliga "mortars"

Beroende på am:

8 cm ca 3-4 km (viss am upp mot 6)
12 cm 7-9 km.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 23:16

12 cm 7-9 km.
8O Allvar? Jag fick alltig lära mig att den "bara" gar 6 kilometer. Är det inte risk för att röret spricker vid sadana kraftiga laddningar?

Mvh Andreas Wien

Skriv svar