Tunneln

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Tunneln

Inlägg av Jonteman » 2 juni 2003, 20:31

SVT 1 sänder idag Tunneln.
SVT skrev: TUNNELN bygger på den sanna historien om simmaren Hasso Herschel som tillsammans med tre vänner grävde en tunnel mellan Öst- och Västberlin 1962. Arbetet tog nio månader och 27 människor lyckades fly SVT1 21.00
Vad det är för nåt får vi se, för känner inte igen denna serie...
Om den gått tidigare vill säga?

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 2 juni 2003, 22:42

Sett första avsnittet nu, den verkar inte så jättedålig.

tänkte skriva något ironiskt om arbetar och bondeparadiset, men jag låter bli :)

tintin
Medlem

Inlägg av tintin » 3 juni 2003, 00:56

gillar första avsnitten , det blir att se det sista i morgon

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 3 juni 2003, 07:12

Jag gillade de den. Egentligen är det inte så mycket skrivet om den här epoken.
Fast sherman stridsvagen kändes lite fel, skulle nog ha varit en Patton i stället. Rätt festligt för i vanliga fall brukar det vara tvärtom. Att man använder M47 Patton i filmer om andravärldskriget, menar jag.

Sonderling

tintin
Medlem

Inlägg av tintin » 4 juni 2003, 01:26

bra serie , håller med att det har gjorts för lite om tiden under det kalla kriget i tyskland .
De få tyska serier som kommer till sverige är bra

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Der Tunnel o Das Boot

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 juni 2003, 19:22

Der Tunnel är för efterkrigsepoken vad Das Boot var för andra världskriget. Kort sagt en rulle av hög kvalitet. Särskilt slutet är gripande. Min enda kritik är att de två delar som sänts på SVT bara ytligt beskrev systemet i DDR. Hur det mer vardagliga förtrycket fungerade. Jag misstänker att det kanske finns en längre version också, som fallet var med Das Boot, om inte annat en längre DVD-version? Detta är en film som klart är värd att köpa på DVD menar jag.

När jag såg Der Tunnel påmindes jag om hur fantastiskt bra och så gott som blodlöst allting slutade, dvs. uppdelningen av Europa och upplösningen av WP. Ett underverk!

Den kommande dramadokumentären om murens fall som skall sändas på måndag 9 juni torde vara sevärd den med.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 4 juni 2003, 19:40

Måste själv instämma i att det var en bra serie, helt klart sevärd.

Sonderling: DDRs beväpning var lite skum, PPSh, AK47:or och sen kommer det ett repeter gevär mitt i allt. Vad geväret gjorde där i fattar jag inte riktigt? (när tjejens man blir skjuten, och Harry sträcker sig över muren för att hjälpa honom men når inte)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 4 juni 2003, 22:25

Jonteman skrev:Måste själv instämma i att det var en bra serie, helt klart sevärd.

Sonderling: DDRs beväpning var lite skum, PPSh, AK47:or och sen kommer det ett repeter gevär mitt i allt. Vad geväret gjorde där i fattar jag inte riktigt? (när tjejens man blir skjuten, och Harry sträcker sig över muren för att hjälpa honom men når inte)

Sluta avslöja vad som händer i filmen!!!! :x

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 juni 2003, 04:15

Jävligt bra serie, dock misstänker jag att de har lagt på väldigt mycket dramatik i slutet av filmen jämfört med verkligheten för att få en mer spännande rulle........
Att det inte har kommit så många filmer om DDR än beror väl på att det inte har gått mer än ca 10 år sedan muren föll (det dröjde ochså ca 20 år efter WW2 innan de första krigsfilmerna kom). Det lär med stor sannolikhet komma många fler filmer om DDR inom de närmsta 10 åren. Hoppas dock på att Hollywood inte gör ännu ett Hollywooddrama i stil med "Borta vid muren" och där alla skådisarna talar engelska. Skall det göras filmer om DDR (eller om förintelsen och annat som har med tysk historia att göra) skall skådisarna tala tyska, annars blir det ett klart minuspoäng! :x

I Tyskland går just nu en film som heter "Goodbye Lenin", som lär vara väldigt bra och handlar om en kille i Östberlin, Alex, som har en mamma som är rödglödad kommunist och partitrogen kamrat. Hans mamma faller i koma strax innan muren faller, och vaknar inte upp förräns efter 10 månader då muren har fallit. Samtidigt har läkarna gett Alex order om att han inte skall göra sin mor alltför upprörd, vilket innebär att han försöker få henne att tro att DDR fortfarande existerar, och det uppstår komiska förvecklingar osv. http://www.good-bye-lenin.de/index2.php
Vad jag har fattat som finns det tyvärr ännu så länge ingen svensk distibutör eller någon annan som tänker ta in filmen i Sverige, så den lär inte dyka upp på svenska biografer. Men kanske har våra österrikiska vänner på forumet sett filmen och kan rekommendera den?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 5 juni 2003, 08:56

Men kanske har våra österrikiska vänner på forumet sett filmen och kan rekommendera den?
"Good Bye Lenin" har jag tyvärr inte hunnit kollat pa ännu, men den har fatt mycket bra kritik...

Tyska filmer rules...Synd att ni inte far ta del av dem sa mycket i Sverige...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juni 2003, 07:57

Andreas Wien skrev:
Men kanske har våra österrikiska vänner på forumet sett filmen och kan rekommendera den?
"Good Bye Lenin" har jag tyvärr inte hunnit kollat pa ännu, men den har fatt mycket bra kritik...

Tyska filmer rules...Synd att ni inte far ta del av dem sa mycket i Sverige...

Mvh Andreas Wien
Ja, de här senaste måndags och tisdags kvällarna har det varit trevligt att se på TV. Drama dokumentären om berlin murensfall har varit oerhört intressant. Jag var i USA då och deras nyheter måste jag erkänna handlar mest om USA.

Man får väl ringa TV och berömma dem.

De kanske bara har fått för sig att "den låga hopen" vill se dåliga Amerikanska serier och Svenska dokusåpor.

Sonderling

PS Se jag kan också kritisera USA ibland :wink: :lol: .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 juni 2003, 10:47

Halleluja! :P

Skriv svar