När blev Sverige en nation?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 maj 2003, 07:51

Ser själv Magnus Eriksson som en viktig riksbyggare genom att han skapade en lag som gällde i hela riket. Därmed suddades gränserna ut mellan de olika landskapen, och i och med detta kan man börja prata om ett land, ett rike. Söndringen inom riket uppstod pga av rika jordägares krav på självbestämmande och det högre frälsets uppror mot Magnus och deras inblandning av främmande furstar, läs hertigen av Mecklenburg.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:19

Sure koehl, men Danskarna var ju forfarande på oss, ända fram till Gustaf Wasa..
Jag tror inte sverige vart ett land förens Gustav II Adolf, jag menar ett accepterat land. Men Gustav Vasa byggde upp landet. Ekonomin är ju en av dom viktigaste faktorerna för en blivande stormakt, och vad var han genialisk på då? Ekonomin, aldrig har sveriges ekonomi varit så bra, dock möjligen KarlXI's ekonomi varit något bättre. hur kom det säg? jo, Lubeck startade krig mot Sverige, deras allierade var några danskvänliga bondar, men sverige hade ju självklart den danske regering på våran sida danmark var kungalöst för tillfälet. Sverige-Danmark vann, freden vart att Danmarks slapp Krisitan II plus lite pengar till danmark. Sveriges vart att skulden sedan var befrielsekriget var betald. OCh lite fickpengar till Gustav Vasa :wink: Plus att han tjäna massa pengar på klockorna han smällte ner, eftersom han inte betalade med dom.

Ekonomin måde bra, men måde folket bra?
/Fredde

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 12:41

På oss och på oss...Under Magnus Erikssons tid ökade vi ju våra territorier i och med införlivandet av Skåne, även om danske kungen mycket oärligt tog tillbaka det.

Och om man utgår från att det fanns danskar som kunde vara på oss, alltså medlemmar ur landet Danmark, borde väl Sverige rimligen nått samma status vid denna tid, att vara ett land? (Fast kanske inte en nation...)

Ibland sägs att Sverige blev ett rike först med Gustav Vasa, och att vi blev självständiga först efter unionen var över.

Tycker inte detta stämmer riktigt, men jag kan ju ha fel i denna åsikt, för till skillnad från Danmark sorterade vi som jag uppfattar det, innan unionen, inte under kejsaren, vilken väl Danmark gjorde?

Vi var alltså innan unionen mer självständiga än Danmark?

Jag tycker därmed att vi möjligen återvärvade vår självständighet med Gustav Vasa, men inte att vi för första gången då uppnådde den.

Uppfattade att det var så Lindir menade också, så jag bör rätta mig till att jag håller med Lindir. (Det gär väl alla? :wink: )
Senast redigerad av 3 Dan Koehl, redigerad totalt 1 gång.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:44

Kanske dåligt exempel, men som tjetjierna, om dom skulle få ett eget land, helt plötsligt då skulle Ryssland/europa svårt och acceptera det. Sverige vart nog en Nation under Gustav Wasa, men ett land under Magnus Ladulås.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 12:49

Carolus XII skrev:Kanske dåligt exempel, men som tjetjierna, om dom skulle få ett eget land, helt plötsligt då skulle Ryssland/europa svårt och acceptera det. SVerige vart nog en Nation under Gustav Wasa, men ett land under Mangus Ladulås.
Säger inte emot dig, för jag fattar hur du menar, men formellt sett, fanns termen och betydelsen nation vid år 1350? Kan vi rimligen ha teoretisk möjlighet att över huvud taget ha varit nation vid denna tid?

Vilka länder och/eller riken i Europa år 1350 kan räknas som nationer?

(Och är det en vedertagen skillnad på utrycken land och nation?)
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 1 gånger.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:52

Ja du, det var svårt att säga, eftersom oftast så var ländernas städer som en nation. Om jag har inte har fel så kan Kina räknas som en nation, men det var ju inte i Europa. Spanien hade problem med morerna men dom hade en kung som styrde 1350, fast det är ju inte mycket och komma med-Men sverige var Nation sent. Senare än andra länder men vi kom i kapp!

//Fredde

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 12:54

Carolus XII skrev:Men sverige var Nation sent. Senare än andra länder men vi kom i kapp!

//Fredde
När blev då Sverige formellt nation?

(Jag talar då inte om åsikter, tex, efter Gustav Vasa och så, utan finns detta formellt nerskrivet och stadfäst å något sätt?)

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:57

Men termen Nation fanns ju inte! :wink:

Men isåfall 6 juni 1523, inte sedan den dagen har något annat land ägt sverige. fan det här blev ju bara svårare och svårare.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 13:05

Carolus XII skrev:Men termen Nation fanns ju inte! :wink:

Men isåfall 6 juni 1523, inte sedan den dagen har något annat land ägt sverige. fan det här blev ju bara svårare och svårare.
Det är det jag menar. Strängen heter "När blev Sverige en nation?"

Sedan ges argeument för och emot för olika epoker och datum.

Få av dessa berör tisdepoker när begreppet "nation" användes om något annat land i Europa. Det är då orimligt ett fråga sig om Sverige hade uppnått denna status då? Alltså kan Sverige haft teoretisk möjlighet att räknas som nation först när detta begrepp över huvud taget existerade och användes på andra länder i Europa?

Och då ställer jag mig fortfarande frågan, finns en vedertagen defenition kring ordet nation, och en tidpunkt när det första landet i Europa var en nation? Först då är det mening med att fråga sig om Sverige var en nation eller inte?

Vilket inte hindrar att den här strängen är intressant med alla sina inlägg.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 13:10

Om du menar så, då vet jag inte, när börjades termen nation användas då??
Det är svårt att säga jag tror sverige blev en värdig nation under Kristina, då hade vi både kultur,pengar,och vi var en stormakt.
vad tror du då?

Säg gärna till om mina inlägg blir slappa!

//Fredde

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 13:16

Carolus XII skrev: vad tror du då?
//Fredde
Ingen aning, jag har aldrig lärt mig vad ordet nation egentligen betyder och innefattar, samt vilka preferenser som ställs på ett land för att det skall kunna räknas som nation. Vet heller inte från när detta utryck med väl definierad betydelse ens börjar användas om något land, så jag tror ingenting :oops:

Men jag tror det finns folk på Skalman som egentligen vet, eller har tillgång till skriftligt underlag för en sådan definition, varför jag tycker det vore bra att efter allt som skrivits här avsluta med något som inte representerar subjektiva åsikter utan har mer karaktär av fakta.

Men kanske finns det inte en allmängiltig definition av ordet nation?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 juni 2003, 22:12

nation kan ju även innebära en etnicitet som inte nödvändigtvis behöver ha landområden eller ens något självbestämmande. den romska nationen är ju ett exempel på detta. en etnicitet är väl en etnicitet när en grupp människor har ett gemensamt språk, en gemensam historia och lite annat smått och gott.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 22:25

Jag är inte medlem på NE så tyvärr såg jag bara de första raderna på NE´s förklaring kring ordet Nation, men denna början sa ungefär att det enligt svenskt språkbruk (redan här uppstår viss förvirring om detta då är en vedertagen definition eller inte) är att likställa med ordet stat.

Så frågan på denna sträng är: När blev Sverige en stat?

(också får man börja om från början...vad är en stat?) :roll:

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 1 juni 2003, 23:58

Dan Koehl skrev:Jag är inte medlem på NE så tyvärr såg jag bara de första raderna på NE´s förklaring kring ordet Nation, men denna början sa ungefär att det enligt svenskt språkbruk (redan här uppstår viss förvirring om detta då är en vedertagen definition eller inte) är att likställa med ordet stat.

Så frågan på denna sträng är: När blev Sverige en stat?

(också får man börja om från början...vad är en stat?) :roll:
Min internationella relationer-lärare skulle elda upp Nationalencyklopedin för det där. Nation = ett område där folk känner samhörighet. T.ex. är Kurdistan en nation men inte en stat. Lappland är en nation men inte en stat. Irak, Turkiet och Israel är fina exempel på länder som inte är enade nationer men likväl stater.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 2 juni 2003, 01:19

Haldir skrev:Lappland är en nation men inte en stat. Irak, Turkiet och Israel är fina exempel på länder som inte är enade nationer men likväl stater.
När blev då Lappland en nation?

Förhoppningsvis efter att Sverige blev det? Och en kuslig tanke slår mig, Sverige kanske fortfarande inte är en nation?

Skriv svar