Orcher?
Orcher?
En fråga hur skall en orch se ut , samt om nån har bilder.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
OK, lite seriöst då... Så som Tolkien beskriver dem, så verkar de vara övervägande svartmuskiga, med sneda ögon och apliknande hållning. Beskrivningarna är något vaga, vilket resulterat i att folk uppfattar dem som grisliknande bestar (liknande vakterna i "Jedins återkomst", som i sin tur verkar vara baserade på rollspelet AD&D:s version), eller som Games Workshops gröna underbettskrigare, eller Tolkienbestiariets vagt kattliknande odjur, eller gorillaliknande humanoider, eller... Kort sagt, det finns nästan lika många uppfattnigar om hur en orch ser ut som det finns läsare av SoR...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Nä, tycker att orcherna i PJs film är för slemmiga. Fast i jämförelse med Uruk-haierna... PJs Uruks är verkligen helt absurt fula och totalt fel, och speciellt då de "föds", dom scenerna är för jävliga.
Orcherna enligt mig ska vara mer aplika, ganska små (och Uruk-haierna stora), med rustning (inte nåt slem) osv.
Orcherna enligt mig ska vara mer aplika, ganska små (och Uruk-haierna stora), med rustning (inte nåt slem) osv.
läs lite om hur tolkins orcher är på den här adressen http://www.skalman.nu/tolkien/orcher.htm
- birger_kung
- Medlem
egentligen så står det inte i boken:sarumans orcher var "riesengrossa" och hette uruk-ahaier . det finns bara ett kapittel som heter uruk-hai i TT.
orcherna säger bara låt isengårdarna göra jobbet.vilket inte tyder på att de var så mycket annorlunda än gruvornas orcher(minas morguls). jag kan tro att det är lite av filmens ihopkok. gimli säger ju även i filmen:this are not simple orchs this are figthing uruk-hais. men inga orcher är ju olika. aragorn säger ju i första boken jag kan inte mycket om orcher men det här är en stam jag aldrig sett förut det tyder på att inga orch stammar såg lika dana ut /robinsko
orcherna säger bara låt isengårdarna göra jobbet.vilket inte tyder på att de var så mycket annorlunda än gruvornas orcher(minas morguls). jag kan tro att det är lite av filmens ihopkok. gimli säger ju även i filmen:this are not simple orchs this are figthing uruk-hais. men inga orcher är ju olika. aragorn säger ju i första boken jag kan inte mycket om orcher men det här är en stam jag aldrig sett förut det tyder på att inga orch stammar såg lika dana ut /robinsko