Duveds Skans och Ground Penetrating Radar

Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem

Duveds Skans och Ground Penetrating Radar

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 7 september 2026, 13:08

Jag såg detta klipp om Duveds Skans väster om nuvarande Duved. Det var där karolinernas dödsmarsch utgick ifrån när man misslyckades med invasionen av Norge och många dog på fjället på återkomsten.

Under udden i Indalsälven så finns Duveds Skans, och det finns även rykten om att en äldre skans ska finnas under nuvarande Karolinermonumentet.
Hade man kunnat göra en Ground Penetrating Radar för att tränga igenom jorden och se resterna?
Jag har hört att GPR har använts för att hitta rester av städer i Amazonas, hade det fungerat här med?
Vad kostar en sådan?

https://www.youtube.com/watch?v=ZQhDZ13rsEE&t
Senast redigerad av 1 Gen. Jack Ripper, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Duveds Skans och Lidarscanning?

Inlägg av Hans » 7 september 2026, 13:52

Jag kan inte tekniken men för mig låter Ground-penetrating radar (GPR) mer lämplig.

MVH

Hans

Gen. Jack Ripper
Medlem

Re: Duveds Skans och Lidarscanning?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 7 september 2026, 14:59

Hans skrev: ↑
7 september 2026, 13:52
Jag kan inte tekniken men för mig låter Ground-penetrating radar (GPR) mer lämplig.

MVH

Hans
Just ja, det var den jag tänkte på. Tack! Redigerade inlägget.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Duveds Skans och Ground Penetrating Radar

Inlägg av koroshiya » 7 september 2026, 15:30

Det finns flera olika instrument för geofysikerna, eller det är väl arkeologer som lärt sig använda dem. Ett av de vanligaste är magnetometern, som läser av små små skillnader i jordens magnetfält. Den kan detektera objekt ganska långt under jorden, men då måste de vara stora. Du kan hitta din bil även om ungarna har grävt ned den till mellan 5-10 meters djup, en ugn kan upptäckas på ca. 2 meters djup, och forna diken och sådant går också att hitta.

Man kan bli lurad av tekniken, I Time Team hittade de en fantastisk gammal byggnad av väldiga mått. Den var ca. 100 meter lång och 65 m på bredden, och hade flera, vad som verkade vara inre gårdar.

Efter ett bra tag förstod man att man hade hittat en gammal fotbollsplan från skolan bredvid, och hade gått och mätt planens kalkade linjer :)

Skriv svar