Svordomar...
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Svordomar...
Jag svär kreativt på badmintonplan. Rövsmör, arseltratt, ditt felvaggade katastrofnylle, pittsaftsniff, grötröv m.m.
Annars finner jag det intressant att våra svenska svordomar är så pass mycket baserade i religion. Fan, djävlar, förbannat, helvete, satan, sattyg, fanskap m.m.
Annars finner jag det intressant att våra svenska svordomar är så pass mycket baserade i religion. Fan, djävlar, förbannat, helvete, satan, sattyg, fanskap m.m.
Du borde emigrera till Polen.
Min fetstil.
MVH
Hans
https://culture.pl/en/article/the-secre ... swearwords...
Regarding the extent to which colloquial Polish is saturated with such language, Jan Miodek notes that Poles hold an infamous first place in Europe.
...
Min fetstil.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På tal om polackerHans skrev: ↑28 augusti 2026, 13:10Du borde emigrera till Polen.
https://culture.pl/en/article/the-secre ... swearwords...
Regarding the extent to which colloquial Polish is saturated with such language, Jan Miodek notes that Poles hold an infamous first place in Europe.
...
Min fetstil.
MVH
Hans
Såvitt vad jag vet så används ordet ”hora” även som svordom, enligt en polack som jag hade kontakt under ett par år under 1990-talet. Detta ord är/var vardagligen i polskan.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du menar nog kurva, vilket är polska för lätta gardets representanter.
-
adlercreutz
- Medlem
Här finns en sammanställning över Kapten Haddocks svenska svordomar:
https://www.nissepedia.com/index.php/Ka ... _svordomar
Detta är en klassiker också:
https://www.nissepedia.com/index.php/Ka ... _svordomar
Detta är en klassiker också:
Bra.
Apropå parallella svängar på vägar.
För kanske 15 år sedan var jag ilag med en tjeckisk brallis. Jag tog henne till Sverige och när vi passerade Kungens Kurva slet hon fram kameran och fotade skylten. Hon tyckte namnet var helt otroligt skojigt.
Tydligen är termen gemensam för flera slaviska språk.
MVH
Hans
Apropå parallella svängar på vägar.
För kanske 15 år sedan var jag ilag med en tjeckisk brallis. Jag tog henne till Sverige och när vi passerade Kungens Kurva slet hon fram kameran och fotade skylten. Hon tyckte namnet var helt otroligt skojigt.
Tydligen är termen gemensam för flera slaviska språk.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har tittat på listan som blev länkat tidigare i tråden.
Utifrån listan på Nissepedia, ”lönnmördare”, det var en term som svenska tidningar använde av mycket förr i tiden. En sökning på tidningsarkivet på Kungliga Biblioteket gav 11 485 träffar.
Har själv inte använt långtifrån alla svordomar i listan; däremot en som inte finns med; ”trångpanna”.
På en lokal fotbollsmatch för mer än 30 år sedan så var det några barn som lekte nedanför mig när jag plötsligt hörde; ”ditt p-piller”.
Stefan
Stefan
Utifrån listan på Nissepedia, ”lönnmördare”, det var en term som svenska tidningar använde av mycket förr i tiden. En sökning på tidningsarkivet på Kungliga Biblioteket gav 11 485 träffar.
Har själv inte använt långtifrån alla svordomar i listan; däremot en som inte finns med; ”trångpanna”.
På en lokal fotbollsmatch för mer än 30 år sedan så var det några barn som lekte nedanför mig när jag plötsligt hörde; ”ditt p-piller”.
Stefan
Stefan
-
adlercreutz
- Medlem
Jag tror listan inte är helt fullständig, eller så är det någon annan översättning jag läst. Jag saknar nämligen två av mina personliga favoriter "alabasterskalle" samt "ektoplasma".
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Suka
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Påminner det som ryssarna säger när en bilkrock inträffar.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Blyat
Kan du inte ge en liten förklaring istället för att bara slänga in ett ord? Jag har aldrig hört suka och för mig är blyat någonting bensin är.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du menar så. Jag trodde dessa ord var allmänt kända som ryska svordomar.
Suka är hynda, tik, slampa, och blyat har kommit att betyda kvinnor som hoppar i säng för lätt, men det kommer från ett allmänt ord om att göra fel.
Blyat blir förmodligen fel uttal för en ryss. Slutet är inte ett hårt t, liksom de inte säger vottka. Man kan se det på hur ordet stavas, med ett mjuktecken i slutet, блядь. Ordet kurva finns förresten också i ryskan.
Med ursäkt för att jag var helt värdelös i ryskan eftersom det inte räknades in i medelbetyget... I dag ångrar jag att jag struntade i de studierna.
Blyat blir förmodligen fel uttal för en ryss. Slutet är inte ett hårt t, liksom de inte säger vottka. Man kan se det på hur ordet stavas, med ett mjuktecken i slutet, блядь. Ordet kurva finns förresten också i ryskan.
Med ursäkt för att jag var helt värdelös i ryskan eftersom det inte räknades in i medelbetyget... I dag ångrar jag att jag struntade i de studierna.
Den enda ryskan som behövs är "Stoj! Rucki vehr!".
MVH
Hans
MVH
Hans