Matroser som vill mönstra av.

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Bjernevik
Medlem

Re: Matroser som vill mönstra av.

Inlägg av Bjernevik » 18 augusti 2026, 17:50

koroshiya skrev:
17 augusti 2026, 14:02
Ubåtar måste också ha ganska enahanda mat, men kanske blir det annorlunda om de vet från början att de inte kommer att kunna bunkra eller hoppa i land några dagar. Ubåten tar väl med sig andra varor från början.
När det gäller strategiska ubåtar har USN tagit hänsyn till sådant i systemdesignen. Dels genom att patrullerna normalt är 70-90 dagar, dels genom att man har dubbla besättningar. Det gör att den besättning som varit under ytan (bokstavligen) i upp till tre månader sedan har minst tre månader (ubåtens underhåll samt nästkommande patrull) i land för annan verksamhet.

Sedan torde förrådsutrymmen ombord vara anpassade för att ha med sig allt som behövs för en standardpatrull. Men det är klart, färsk grönsallad ska man nog inte räkna med dag 60 så att säga.

RN har haft problem på sistone eftersom bristande tillgänglighet på deras SSBN gjort att de har tvingats öka längden på patrullerna. Något som sliter på både på personal och materiel.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 augusti 2026, 19:42

Mm, säkert har de god kunskap om vad som kan vara. Jag vet ju inte, men äpplen, kål och potatis kan väl klara sig länge. En hel del beror det väl på temperatur i båten där saker förvaras. Det lilla jag har läst är att ubåtar kan vara ganska packade med färsk mat. Jag vet ju inte riktigt vad det betyder, men tänker mig att matroserna accepterar lådor med frukt och grönsaker, även där mat vanligen inte skall lagras. Sedan tror jag väl kanske inte att de på skeppet sitter och skalar potatis i dag - det låter inte effektivt.

Något jag kan tänka mig är vattenbad med kanske något kemiskt medel för att grejerna i badet ska hålla sig. För den som inte har hört talas om det är det kanske konstigt, men mängder av enkla kvartersställen får vissa varor i stora vattenpåsar. En central firma har redan fixat skalning och annat. Det betyder inte att den lokala krogen eller pizzerian är kass, men de kommer inte att anställa någon för att skala och hacka potatis i lämplig storlek.

Något jag har sett ytfartyg göra är att erbjuda baddagar, alltså att de ombord får hoppa i plurret en stund. Jag antar att det finns skeppsbåtar bredvid och att de även fixat lätta sätt för folk att ta sig ur vattnet och upp på båten igen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2026, 21:10

En flicka i släkten är ubåtsmekaniker. Hon har badat från ubåten, mitt ute i havet någonstans.

Skriv svar