Jag har skrivit om det i ett par trådar och jag bor bara några hundra meter ifrån hästhagar och brukar höra hästarnas gnäggande ibland).
En gång fick jag se tre hästar som rev av barken på flera träd och den avslitna barken var ibland en meter/även längre stycken. Denna hage används inte längre och själv kommer jag inte ihåg den exakta tidpunkten av hästarnas framfart. Men jag tror att det var någon gång mellan 1995-2005.
En morgon märkte jag att en häst hade kommit på utsidan av hagen en bit därifrån och eftersom det var tidigt på morgonen så ringde jag till polisen. Efter en kort stund så kom jag och polisen överens om att låta den vara hästen vara, de andra hästarna i hagen stod på andra sidan stängslet. På det viset var den häst som var utanför någorlunda lugn av sina ”kamrater”. Jag körde inte på någon trafikerat väg heller.
Inom exempelvis travsporten så blir hästarna strukna p g a dåliga blodvärden, karledsinflammation, feber och t o m kraftig brunst. Örebrotravet hade en gång en banvertinär som en del kuskar tyckte att han strök hästarna för allra minsta. Enligt en artikel i Travronden toppade han klart bland Sveriges banvertinärer när det gäller strukningar.
Stefan
Skador av hästar eller hästarnas skador/sjukdomar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Skador av hästar eller hästarnas skador/sjukdomar
Själva tidsperioden går nog inte att ange exakt men fr o m omkring 1973 och tio år framåt i tiden så dog några travhästar av en sjukdom. Dessa individer gick ifrån att vara friska till döden bara på ett par timmar och det var inga skador utan en ”expressgående” sjukdom. Ego Boy som bl a vann Elitloppet 1973 råkade ut för året efter och ligger begravd i vinnarcirkeln på Rättviktravet.
Kusken Ingemar Olofsson omkom själv i en trafikolycka.
Stefan
Kusken Ingemar Olofsson omkom själv i en trafikolycka.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Den sjukdom du syftar på är nog Baron Gruff-sjukan. Jag vet inte om man kom fram till vad som orsakade den.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det kallats nog för Baron Gruff-sjukan, men förloppet var ifrån friskt tillstånd till döden inom bara ett par timmar (Ego Boy var ett sådant exempel).
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ego Boy dog på djursjukhuset Strömsholm efter att ha brutit 7e halskotan. Det troligaste är att han skadat sig själv i boxen. Det gick mängder med rykten km hans död, bland annat att det var tarmvred. Obduktionen visade emellertid inget tarmvred men väl en bruten halskota.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Rykten kring Ego Boys död tyckts att prägla en eller ett par av skribenterna bakom boken Stjärntravare som kom ut på mitten av 1990-talet. Det var därifrån som jag läste att han dog tarmvred eller sjukdom som har gått bara på ett par timmar. Samtidigt kom det inte någon större överraskning för mig när du skrev att det var brusten ryggkota.
Stefan
Stefan