Coin

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Coin

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2026, 19:15

Jag läste just en artikel om en soldat som på Aurora 26 fått brigadchefens coin. Vad är det för utmärkelse?

https://www.facebook.com/share/1CRwi2RNex/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Coin

Inlägg av Hans » 21 maj 2026, 19:37

Hade ingen aning men din länk gav:
Hade inte varit fel att informera lite om vad "brigadchefens coin" är.
En brigadchefens coin är ett hederstecken och en samlingssymbol som brigadchefen delar ut till enskilda soldater, officerare eller civila.
Coinet, även kallat utmaningsmynt, ges som ett personligt erkännande för berömliga insatser, god kamratskap, eller prestationer som sticker ut under övningar och tjänstgöring.
Tradition och användning i Försvarsmakten:Syfte: Det används för att stärka enhetskänslan (esprit de corps) och är ett handfast bevis på uppskattning från förbandsledningen.
Design: Myntet är präglat med brigadens heraldiska vapen, förbandets logotyp eller specifika symboler för den militära enheten.
Mottagare: Till skillnad från officiella och bärbara medaljer (som regleras formellt) används coin-utdelningen mer informellt av chefen för att snabbt kunna premiera goda initiativ och insatser
Fanns inte på min tid.

Det närmaste jag kommit var när bataljonschefen spionerade på mig när jag drillade beväringen i vapenhantering med Kulspruta m/58.

'Utmärkt övning men kaptenen röker för mycket'. Jag har slutat nu. Att röka då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2026, 20:04

Sade majoren inget om den i pannan löjligt neddragna gröna mössan?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 maj 2026, 20:09

Bataljonchefen var överstelöjtnant och nej, han gnällde inte om sådana saker. I motsats till andra, inga namn nämnda men vi pratar om snubben som är C Skalman.

Du är bara svartsjuk för att kärestan din tycker jag är stilig.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 21 maj 2026, 21:37

Coins finns lite varsom och statuterna för utdelning kan variera något oerhört. I grunden kan de nog sammanfattas med "den som har betalat för att tillverka det tycker att du ska ha ett".
1000015813.jpg

Skriv svar