Majbrasa, vårdkase eller bara kase, brasor

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Majbrasa, vårdkase eller bara kase, brasor

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 april 2026, 18:02

Jag har för mig, inte helt säker att jag har hört valborgsmässeldar också och isåfall är det en del år sedan. Syftet med denna tråd är att diskutera om vilken eller vilka ord känns bäst med de eldar som tänds på kvällen den 30 april. Jag har iallafall både hört och läst om de ord som nämns i rubriken.

Kanske lite utanför ämnet, men kom iallafall på det.

På våren brukar man tända eld på gräs eller låg vegetation i trakten av Lerum utanför Göteborg och har själv sett det. Min far som var uppvuxen i Lerum har sagt att man luntar (om jag kommer ihåg rätt, det är ju 30 år sedan som han gick bort).

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Majbrasa, vårdkase eller bara kase

Inlägg av Markus Holst » 30 april 2026, 18:11

Kan vi inte diskutera andra brasor också? Jag har hört talas om påskbrasa, majbrasa och midsommareld. Det gemensamma dem emellan verkar vara att de skall hålla häxor borta.

Själv har jag närvarat vid påskeldar och majbrasor. Hur har ni?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Majbrasa, vårdkase eller bara kase

Inlägg av Hans » 30 april 2026, 18:22

Vi har vår lite tidigare:

https://luxembourg.public.lu/en/society ... nival.html

Om jag eldar nu kommer väl fyra sheriffer. Men jag tar grillen eller öppna spisen ikväll.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Majbrasa, vårdkase eller bara kase, brasor

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 april 2026, 20:12

Lagt dit ett ytterligare ord i rubriken.

Min farmor fick för sig att samla ihop sly och elda den på sin skogstomt omkring 1980, har för mig att hon gjorde det under en ”valborg” nån gång också. Hon blev ledsen när hennes planterade växter blev förstörda, men uppmuntrade mig o syrran att bryta av grenar o sly i hennes ”skog” (det var en del kojor som byggdes). Hon hade planer på att någonting borde göras med skogstomten, men blev inte av p g a kostnaden. Jag tror inte att hon övervägde att ordna sin egen skogsbrand någon gång.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 30 april 2026, 22:56

Påskeldar är nog vanligare i västra Sverige, och har traditionellt varit det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -tradition

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 maj 2026, 00:13

Min bild är att ordet kase var vanligare förr och att majbrasa är vanligare nu. Jag gissar att det kan vara att media gärna använder ett mer förklarande ord?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 maj 2026, 08:38

koroshiya skrev:
30 april 2026, 22:56
Påskeldar är nog vanligare i västra Sverige, och har traditionellt varit det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -tradition
Min mamma växte upp I Skövde. På den tiden var det påskeldar som gälldedär. Majkasar var okänt och det såg hon inte förrän hon hamnande längre upp i landet. När vi åkte runt i trakterna kring Skövde förra veckan var hon överraskad att det fanns så många anslag om Valborsgfirande med kase i trakterna. Så där har de i alla fall övergett påskeldarna för kase på Valborg. I Göteborg är traditionen med påskeldar uppenbarligen mer seglivad.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2026, 14:25

Stefan Lundgren skrev:
30 april 2026, 18:02
...
På våren brukar man tända eld på gräs eller låg vegetation i trakten av Lerum utanför Göteborg och har själv sett det. Min far som var uppvuxen i Lerum har sagt att man luntar (om jag kommer ihåg rätt, det är ju 30 år sedan som han gick bort).

Stefan
Lunta ja - något som nog många barn i trakten har ägnat sig åt.
LUNTA lun3ta2, v.1 -ade. vbalsbst. -ANDE, -NING; -ARE.
Etymologi
[sv. dial. lunta, tända på; jfr d. lunte, avfyra (en kanon) medelst lunta; avledn. av LUNTA, sbst.1]
(i vissa trakter) göra upp eld, tända eld; särsk. om okynnigt antändande av gräs på rot. Högberg Vred. 3: 250 (1906). NTid(A) 1928, nr 80, s. 10. GHT 1938, nr 93, s. 5 (: luntare).

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 maj 2026, 16:01

Tänker på själv ordet "kase" som jag tycker allt mer har ersatts av "majbrasa". Det är lite på samma sätt som att ordet "främmande" har blivit "besökare" eller "gäster". Jag tror att vi lite undermedvetet rensar bort den här typen av "konstiga" ord som "kase" eller "främmande" för att anpassa språket till de som inte har svenska som modersmål. Vi försöker hitta svenska ord som är mer beskrivande och liksom är direkt översättningsbara till andra språk.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 maj 2026, 21:20

Lunta används som term för att få bort oönskat vegetation och vanlig metod runt Lerum/Floda utanför Göteborg, i synnerhet under våren.

Stefan

Jo, bara tända på någonting ute i terrängen har jag själv gjort i yngre år. En arbetskamrat till mig berättade nyligen om när hans far skulle bränna nånting med lite anlitat folk. Hans far ville bränna bort nånting i terrängen och elden tog fart, alla fick istället försöka att släcka ”all onödig eld”, kan även avslöja att det var lite alkohol med i bilden.

Stefan

Skriv svar