Olof Palmes baneman

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 22 april 2026, 09:05

Sedan sköts han på mycket nära håll, 10-20 cm säger AI. Då kan i princip vem som helst skjuta snabbt (sekunden) och träffa, rättare sagt, det är svårare att missa.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 23 april 2026, 08:24

Hans skrev:
22 april 2026, 09:05
Sedan sköts han på mycket nära håll, 10-20 cm säger AI. Då kan i princip vem som helst skjuta snabbt (sekunden) och träffa, rättare sagt, det är svårare att missa.

MVH

Hans
Det stämmer. Enligt Ormstad var skottet garanterat omedelbart dödande även om det träffat 10 cm vänster eller 10 cm höger om ingångshålet. Och alltså inte heller påsittande vilket inneburit viss risk för att tygrester fastnat i loppet.

3 sek mellan skotten torde vara ett absolut max. Vittnen beskrev det som den tid det tar att säga "ett två". Några tyckte sig höra blott en smäll.

Det här är omständigheter som fick Lindström att tvivla på pundaren från Rotebro som gm. CP var känd som en ohändig typ.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 april 2026, 11:19

På det avståndet kan näst intill vem som helst sätta två snabba i målet, pundare, mormor, eller en 12-åring. Håll upp revolvern tryck på avtryckaren och tryck en gång till, en sekund är inte speciellt svårt. Är man hyfsat stark kan man t.o.m. skjuta höftskott.

Här i.o.f.s. en van skytt men man ser hur snabbt man kan skjuta, en ovan skytt kan skjuta lika snabbt och på det avståndet fortfarande träffa.
https://www.youtube.com/watch?v=y8au0X6j0_w&t=43s

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 23 april 2026, 12:09

Hans skrev:
23 april 2026, 11:19
På det avståndet kan näst intill vem som helst sätta två snabba i målet, pundare, mormor, eller en 12-åring. Håll upp revolvern tryck på avtryckaren och tryck en gång till, en sekund är inte speciellt svårt. Är man hyfsat stark kan man t.o.m. skjuta höftskott.

Här i.o.f.s. en van skytt men man ser hur snabbt man kan skjuta, en ovan skytt kan skjuta lika snabbt och på det avståndet fortfarande träffa.
https://www.youtube.com/watch?v=y8au0X6j0_w&t=43s

MVH

Hans
Tack för länken! Den vane skytten använde båda händerna. Olof Ps gm höll enligt vittnen den andra handen på dennes axel. Några vittnen tyckte sig se att han därefter hölstrade vapnet.

Du kanske ska skriva till Tommy L och diskutera saken? Såvitt jag vet numera pensionerad polis (Skrev memoarerna Mitt liv som snut). Säkert uppskattar han att bli uppvaktad igen. :)

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 23 april 2026, 13:24

Man tävlade i sånt här på 70 talet i USA. Det fanns en gammal cowboy som sköt på ballonger. Han drog en revolver och stoppade tillbaks den i hölstret så snabbt att man inte såg det. Ballongerna var bara borta.

/South EndCourt

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 april 2026, 13:52

Jag personligen använder alltid bägge händerna när jag skjuter allt mellan luftpistol och .357. Han i filmen skjuter bevisligen på något en bra bit (5-25m?) längre bort. Jag har ingen erfarenhet att bekämpa mål på så korta avstånd som 10-20cm men nog räcker det där med en hand och höftskott, handen på axel skulle kunna vara helt enkelt att målet inte skall just då böja sig ner för att knyta skorna eller vända sig om för att säga något till hustrun. Inget konstigt med det tycker jag men jag har ingen erfarenhet av att mörda någon.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 april 2026, 13:56

South EndCourt,

Finns fortfarande folk som är snabba, och låter som en kulspruta.
https://www.youtube.com/watch?v=WzHG-ibZaKM

MVH

Hans

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 24 april 2026, 01:27

Extremt. Jag hittade en ballongskjutare.
https://www.youtube.com/watch?v=lTyQ4jDb3f4

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 april 2026, 08:39

Imponerade. Och slutklämmen rolig.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 24 april 2026, 09:45

Hans skrev:
23 april 2026, 13:52
Jag personligen använder alltid bägge händerna när jag skjuter allt mellan luftpistol och .357. Han i filmen skjuter bevisligen på något en bra bit (5-25m?) längre bort. Jag har ingen erfarenhet att bekämpa mål på så korta avstånd som 10-20cm men nog räcker det där med en hand och höftskott, handen på axel skulle kunna vara helt enkelt att målet inte skall just då böja sig ner för att knyta skorna eller vända sig om för att säga något till hustrun. Inget konstigt med det tycker jag men jag har ingen erfarenhet av att mörda någon.

MVH

Hans
Handen på axeln som sagt för att hindra offret att vrida sig ur läge. Perfekt placerat i betydelsen väl valt mål på kroppen. Och vi ska komma ihåg att detta inte är på någon skjutbana utan bland folk i rörelse och under maximal tidspress. Hanteringen av vapnet måste för gm ha varit automatiserat.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 april 2026, 10:32

Nej. På det avståndet krävs ingen 'automatisering' av vapenhantering. Den mentala stressen kan jag inte uttala mig om men om det nu är en pundare med något i blodet nedgår den.

Jag vet duktiga skyttar som dopade sig med en öl eller två inför en viktig tävling. Lugna nerverna. Inte på den nivån att de genomförde dopingtester. Men då pratar vi 25m och inte 10-20cm.

Och enligt säker källa (Hollywood) så släpper gärningsmannen vapnet, som inte går att spåra, direkt efter uträttat värv. Om gärningsmannen har minsta utbildning i att mörda.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 24 april 2026, 10:58

Hans skrev:
24 april 2026, 10:32
Nej. På det avståndet krävs ingen 'automatisering' av vapenhantering. Den mentala stressen kan jag inte uttala mig om men om det nu är en pundare med något i blodet nedgår den.

Jag vet duktiga skyttar som dopade sig med en öl eller två inför en viktig tävling. Lugna nerverna. Inte på den nivån att de genomförde dopingtester. Men då pratar vi 25m och inte 10-20cm.

Och enligt säker källa (Hollywood) så släpper gärningsmannen vapnet, som inte går att spåra, direkt efter uträttat värv. Om gärningsmannen har minsta utbildning i att mörda.

MVH

Hans
Men det där har väl inget med avstånd att göra utan med handhavande under tidspress och att målet och man själv är i rörelse. Lägg därtill usla ljusförhållanden och 9 minusgrader kall blåst.

Betr släppa vapnet så har det förekommit båda varianterna vid politiska mord. IRAs t ex.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 april 2026, 11:57

Jo, det har väldigt mycket med avstånd att göra. På 10-20cm spelar de absolut ingen roll. Hade det varit 10-20m, ja.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 24 april 2026, 13:14

[Dublett/Hans]

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 24 april 2026, 13:14

Hans skrev:
24 april 2026, 11:57
Jo, det har väldigt mycket med avstånd att göra. På 10-20cm spelar de absolut ingen roll. Hade det varit 10-20m, ja.

MVH

Hans
Stressen för gm handlar om att slå till i precis rätt ögonblick och göra det snabbt. Det tidsfönster då offret är tillgängligt, reträttvägen fri, inga polispatruller synliga, etc. Man har inte råd att ha något fokus på handhavandet av mordvapnet utan det måste vara helt automatiserat. Lägg därtill minusgrader, vilket gör det mer sannolikt att man fumlar.
Inga jämförelser i övrigt, men Anckarström lyckades inte omedelbart ta kål på kungen. Denne var omringad av kappklädda medhjälpare men Anckarström hade inte nerver att ge ett nådaskott eller dito stöt. Han bar extra pistol och dito dolk.

Skriv svar