Statliga företag
Statliga företag
Statliga företag brukar ju politiskt kopplas ihop med vänstern, men i Sverige är det lite mer komplicerat.
Socialdemokraterna i Sverige har väl aldrig under efterkrigstiden drivit det här med förstatliganden särskilt hårt.
SSU drev länge kravet att man skulle förstaliga bankerna.
Det föranledde följande kärnfulla kommentar från Gunnar Sträng.
" Man behöver ju inte dra ner byxorna och lägga upp rumpan"
De största ingreppen är väl SSAB och svenska varv.
I båda fallen pga strukturkriser, Svenska varv bildades väl i princip för att kunna lägga ner varven under något så när ordnade former.
En annan politiker som däremot drev igenom stora statliga ingrepp var högerledaren Arvid Lindman.
Han bildade först LKAB och sedan fångade han in de olika privata telefonbolagen och bildade televerket.
Det sistnämnda kan man läsa om i senaste numret av "Teknikhistoria".
Så hur är det, är statligt ägande bara en vänsterfråga?
Eller är det så att statlig ägande är ok om man själv har makten?
Socialdemokraterna i Sverige har väl aldrig under efterkrigstiden drivit det här med förstatliganden särskilt hårt.
SSU drev länge kravet att man skulle förstaliga bankerna.
Det föranledde följande kärnfulla kommentar från Gunnar Sträng.
" Man behöver ju inte dra ner byxorna och lägga upp rumpan"
De största ingreppen är väl SSAB och svenska varv.
I båda fallen pga strukturkriser, Svenska varv bildades väl i princip för att kunna lägga ner varven under något så när ordnade former.
En annan politiker som däremot drev igenom stora statliga ingrepp var högerledaren Arvid Lindman.
Han bildade först LKAB och sedan fångade han in de olika privata telefonbolagen och bildade televerket.
Det sistnämnda kan man läsa om i senaste numret av "Teknikhistoria".
Så hur är det, är statligt ägande bara en vänsterfråga?
Eller är det så att statlig ägande är ok om man själv har makten?
Re: Statliga företag
Hur gick det till när SJ bildades?
MVH
Hans
MVH
Hans
Wikipedia är din vän
.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SJSJ AB har sin grund i den tidigare förvaltningen Statens Järnvägar (egentligen Kungliga Järnvägsstyrelsen). Denna myndighet startade sin verksamhet i december 1856. De linjer som då öppnades var de första delarna av de två stora stambanorna, Södra stambanan och Västra stambanan, nämligen Malmö–Lund och Göteborg–Jonsered. Statsbanorna växte ut och de många stora linjerna i Sverige styrdes av Statens Järnvägar. De små och mellanstora ägdes under större delen av 1900-talets första hälft fortfarande av privata aktiebolag.
Tack.
Det var mest 40-50 talet jag tänkte på. Hur gick järnvägsförstatligandet till då?
MVH
Hans
Det var mest 40-50 talet jag tänkte på. Hur gick järnvägsförstatligandet till då?
MVH
Hans
Från samma artikel:
Även det ett exempel på förstatligande för att hantera strukturförändringar.Den andra stora expansionen var från omkring år 1940 när Statens Järnvägar genom ett allmänt järnvägsförstatligande tillfördes många sidolinjer. Anledningen var främst att skydda dessa banor från nedläggning, då den ökande bilismen gjort många av dem olönsamma att driva som privata företag. Vid förstatligandet kunde SJ modernisera, främst den rullande materielen (som till stor del bestod av ångtåg) och rälsbussen Y6 sattes in på de flesta linjer. Detta bidrog kraftigt till billigare drift av järnvägarna. Det var även efter detta förstatligande som verket var som störst, år 1950. Vid denna tid hade Statens Järnvägar totalt 50 000 anställda och var den största arbetsgivaren i Sverige.[2] De åtgärder som staten genomförde för att rädda de mindre järnvägarna var dock inte hållbara på lång sikt och vid 1960-talets början hade nästan hälften av alla järnvägar (räknat i kilometer) i Sverige lagts ned.
Jag menar hur gick det till. Tvingades de sälja och vem avgjorde priset?
MVH
Hans
MVH
Hans
Frivillig försäljning. 1939 beslutade riksdagen om allmänt förstatligande på frivillig grund. De allra flesta privata operatörer hade skitdålig ekonomi eftersom de på den tiden inte kunde rida gräddfil på skattebetalarna som dagens operatörer. De behövde nämligen själva underhålla järnvägspåren de körde på.
Vilket gjorde att -49 var bara några procent av järnvägen kvar i privat ägo. Man köpte för strax över marknadspriset + köpte även de olönsamma banorna. Svenska folket gick en massa minus på de affärerna, men det hade man ju tillbaka i form av fungerande trafik fram till mitten av 90-talet då avregleringarna skedde igen.
Vilket gjorde att -49 var bara några procent av järnvägen kvar i privat ägo. Man köpte för strax över marknadspriset + köpte även de olönsamma banorna. Svenska folket gick en massa minus på de affärerna, men det hade man ju tillbaka i form av fungerande trafik fram till mitten av 90-talet då avregleringarna skedde igen.
Tack.
Kanske aningen, eller inte, OT.
Hur har det fungerat med tvångsinlösen av mark för statliga projekt, låt säga 1900-2000, typ t.ex. motorvägar och skjutfält? Det sistnämnda vet jag skedde på sextiotalet. Hur gick det till?
MVH
Hans
Kanske aningen, eller inte, OT.
Hur har det fungerat med tvångsinlösen av mark för statliga projekt, låt säga 1900-2000, typ t.ex. motorvägar och skjutfält? Det sistnämnda vet jag skedde på sextiotalet. Hur gick det till?
MVH
Hans
Som ovan. Lagen hur det har fungerats har varit igång sen 1743. reviderats 1845, 1971 och 2010 typ. Egendomsrätten har vi haft sen 1350 nånting.
Konservativa var betydligt mer positiva till en stark stat som drev företag mm tidigare dvs innan typ 80-talet. Detta att konservativa och liberaler har samma ekonomiska politik är nytt.
Avregleringar inom vissa brancher blir lite tramsiga när det ändå är statliga företag som är utförare. Fast i andra länder.
Nu vill tex spanska statens varv Navantia sälja fregatter till Sverige.
Jag som vill ha spetskompetens där jag bor, tycker vi ska bygga själva.
Avregleringar inom vissa brancher blir lite tramsiga när det ändå är statliga företag som är utförare. Fast i andra länder.
Nu vill tex spanska statens varv Navantia sälja fregatter till Sverige.
Jag som vill ha spetskompetens där jag bor, tycker vi ska bygga själva.
Lite lustigt att Ebba Bush gick ut med sitt utspel om att staten skall återta kontrollen över renbeteslandet igår.
Jag kände inte till det när jag startade tråden.
Jag kände inte till det när jag startade tråden.
Jag är nyfiken på skillnaden mellan med tvång och frivillig inlösen. Frivillig av järnvägar tror jag att jag begriper. Företaget insåg att det var ett bra pris och tvekade inte att sälja. Men med tvång? Bonden som inte ville sälja familjegården fick något mer än marknadspris och blev utkastad, eller hur gick det till?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Typ så, tror jag.
Här utrikes verkar det svårt med tvång. En motorväg var klar men i mitten gick en omväg på vanliga vägar runt om ett område i bra många år. Mitt i centrum byggde de ett stort komplex men mitt i allt står ett gammalt hus kvar.
Under bygget:

https://lequotidien.lu/luxembourg/royal ... -chantier/
Idag, se nedan.
Knappast betraktat som kulturhistoriskt viktigt.
MVH
Hans
Under bygget:

https://lequotidien.lu/luxembourg/royal ... -chantier/
Idag, se nedan.
Knappast betraktat som kulturhistoriskt viktigt.
MVH
Hans