Lämna landet som krigsplacerad

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Grönis
Medlem

Lämna landet som krigsplacerad

Inlägg av Grönis » 14 april 2026, 21:59

Några funderingar kring detta. Vad hade vi för regler i Sverige när man var krigsplacerad under kalla kriget och hur funkar det idag? Säger totalförsvarsplikten något om att man inte får lämna landet hur som helst i vissa lägen? När jag flyttade utomlands hade jag för mig att jag hörde av mig till försvaret, men jag minns inte.

Jag kan inte minnas att jag hört något om det i Sverie men tyska män behöver nu tillstånd för att lämna landet mer än tre månader.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tysk ... ter-kritik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Lämna landet som krigsplacerad

Inlägg av Hans » 15 april 2026, 09:31

Då, under det glada kalla krigets dagar var jag yrkesofficer och krigsplacerad. På mitten av åttiotalet parade jag sparad semester med tjänstledigt och var i USA dryga tre månader. Jag vet att överlöjtnanten som var säkerhetsansvarig på regementet visste om min resa då jag ställt några frågor om vilka reglementen jag fick ta med mig. Inga problem. Jag tror jag var krigsplacerad som plutonchef. När jag emigrerade 1993 började jag med tjänstledigt det första året och inga problem. Var då krigsplacerad som kompanichef.

Idag, ingen aning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 april 2026, 09:33

Betänkandes att alla var krigsplacerade på den tiden hade det ju inte fungerat att neka utresa.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 15 april 2026, 10:47

Nej exakt, däremot kanske man ändå behövde meddela försvarsmakten. Och hur var det vid beredskapshöjningar och hur fungerade det vid repövningar. T.ex. Jag studerar i USA ett år och blir kallad på repövning. Vad hände då? var det lätt att få uppskov i sådant läge och fanns det andra regler som gällde?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 april 2026, 11:10

Man kunde få uppskov. Vad som krävdes vet jag inte. Värnplikt och repövningar.

Under min uppväxt hade jag en klädeshandlare som slapp värnplikten tack vare sin lilla butik. Han fick istället bli hemvärnsman med skyldighet att tjänstgöra X antal dagar per år. Så systemet var någorlunda flexibelt.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 16 april 2026, 00:04

Ok, detta har jag aldrig hört. Var det själva grundutbildningen han slapp eller var det att hans krigsplacering efter fullgjord värnplikt? Låter som en smart lösning i vissa fall

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 16 april 2026, 00:11

Det finns inget generellt förbud mot att lämna landet i Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt.

Däremot finns det en skyldighet att "i den mån verksamheten kräver det tåla inskränkningar såväl i sin frihet att förflytta sig inom landet och att lämna detta som i sin personliga frihet i övrigt" under pågående tjänstgöring (grund-/repetitionsutbildning, beredskaps-/krigstjänstgöring).

En totalförsvarspliktig är dessutom, över tiden, "skyldig att
1. se till att han eller hon inom rimlig tid kan nås av postförsändelser från Totalförsvarets plikt- och prövningsverk,
2. efter uppmaning bekräfta mottagandet av kallelser till utredning, inkallelser till tjänstgöring och beslut om krigsplacering och ta del av innehållet i sådana handlingar, samt
3. ta emot, väl förvara och efter uppmaning återlämna handlingar och utrustning som rör tjänstgöring inom totalförsvaret.".

Med andra ord, så länge man inte har inställt sig till tjänstgöring är man fri att lämna landet. Men man måste se till att vara nåbar, dvs ha eftersändning av post.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 april 2026, 07:16

Tack Bjernevik.

Grönis, han slapp lumpen. Han skulle inte kunnat vara borta från sin butik så länge, utan konkurs.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
St David
Medlem

Inlägg av St David » 19 april 2026, 11:10

Jag avslutade min värnplikt våren 1995, och flyttade till Storbritannien för studier samma höst (men kvarstod som folkbokförd i Sverige). Tror det var på hösten det kom brev hem med besked om krigsplacering. Jag förmodar att dom ville ha min bekräftelse eller underskrift. Min far tog hand om det och ringde pliktverket och förklarade situationen.
Drygt ett år senare kom en ny krigsplacering från Pliktverket, min far ringde igen. Denna gången kom det brev om att min krigsplacering hade hävts, men jag var skyldig att meddela Pliktverket om jag flyttade tillbaka till Sverige – har aldrig hört från dem sedan dess. (1999 hade jag börjat jobba heltid och skrev mig i Storbritannien)
Intressant i sammanhanget är att jag aldrig behövde styrka att jag bodde utomlands, dom litade helt enkelt på min far ringde dom.

Epilog en 10-15 år efter händelserna ovan, mailade jag Pliktverket och bad om att få ut mina mönstringsresultat, det var förvånandsvärt enkelt – slutsats; dom hade mig kvar i sina arkiv!
(Off toppic: Oroväckande enkelt faktiskt ut integritetssynpunkt, räckte med mitt namn + personnummer. Ingen koll att jag var den jag utgav mig att vara, och då använde jag även en .co.uk domän)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 april 2026, 11:46

St David skrev:
19 april 2026, 11:10
(Off toppic: Oroväckande enkelt faktiskt ut integritetssynpunkt, räckte med mitt namn + personnummer. Ingen koll att jag var den jag utgav mig att vara, och då använde jag även en .co.uk domän)
Allmän handling är allmän handling, behöver finnas särskilda skäl för att den inte också ska vara offentlig.

Skriv svar