Bensinmackens historia

Skriv svar
havarti
Ny medlem

Re: Bensinmackens historia

Inlägg av havarti » 13 april 2026, 21:24

Stefan Lundgren skrev:
16 juni 2025, 12:10
Jag har inte åkt på 76:an så mycket mellan Öregrundavfarten och Gävle, men har för mig att den ligger ungefär vid byn Snesslinge (där det ligger en motorfirma nu), men osäker på det.

Kanske det har varit en mack i Norrskedika också, men macken vid Öregrunds utkant finns kvar.

Förbi Enköping omkring 1983-84, motorvägen blev dock först vanlig motorled efter avfarten mot Uppsala och sedan byggdes om till motorväg några år senare eftersom det fortsatte att hända olyckor.

Stefan
Macken i Norrskedika var en BP, och är numera en bilverkstad.
Sen fanns det visst några pumpar som servades av kiosken bredvid ICA, eller Landberg's som alla sa. Jag har ett minne av pumpfundamenten där. Vilket bolag det var ska vara osagt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 04:17

havarti skrev:
13 april 2026, 21:24
Stefan Lundgren skrev:
Jag har inte åkt på 76:an så mycket mellan Öregrundavfarten och Gävle, men har för mig att den ligger ungefär vid byn Snesslinge (där det ligger en motorfirma nu), men osäker på det.

Kanske det har varit en mack i Norrskedika också, men macken vid Öregrunds utkant finns kvar.

Förbi Enköping omkring 1983-84, motorvägen blev dock först vanlig motorled efter avfarten mot Uppsala och sedan byggdes om till motorväg några år senare eftersom det fortsatte att hända olyckor.

Stefan
Sen fanns det visst några pumpar som servades av kiosken bredvid ICA, eller Landberg's som alla sa. Jag har ett minne av pumpfundamenten där. Vilket bolag det var ska vara osagt.
Om du återkommer så kan du också besvara hur det var i Snesslingr inte så långt ifrån Öregrundavfarten, har det legat en mack där???

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 17:53

I Högsta längs med gamla E4:an norr om Uppsala (innan Björklinge) finns det numera en obemannad sådan och där kan man även panta flaskor/burkar.

Minns under barnsåren under tidig 1980-talet att bensinen var under tre kronor litern och vi kom norrifrån (minns dock inte var vi hade varit). Det var en lång bilkö som ringlade i ett par kilometer söderifrån.

Längre tillbaka fanns det en gästgivargård i Högsta ungefär där gamla bron är (gamla E4:an går ett par hundra meter därifrån.

Stefan

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 15 april 2026, 02:29

Stefan Lundgren skrev:
14 april 2026, 04:17
...

Om du återkommer så kan du också besvara hur det var i Snesslingr inte så långt ifrån Öregrundavfarten, har det legat en mack där???

Stefan
I väntan på det svaret tittar jag på google maps och det ser ut som att det kunde legat något här med tanke på den sparade asfalts snutten, jag kan inte området:
https://www.google.com/maps/@60.300643 ... FQAw%3D%3D

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 april 2026, 03:02

Området som jag syftade på påminner det som har skrivits tidigare i tråden, nämligen den byggnad som ligger vid Sävsta ungefär en halvmil öster om Litslena. Ungefär fram till 1983 gick E18 där och då var där mack med vägkrog där.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 15 april 2026, 03:45

Stefan Lundgren skrev:
15 april 2026, 03:02
Området som jag syftade på påminner det som har skrivits tidigare i tråden, nämligen den byggnad som ligger vid Sävsta ungefär en halvmil öster om Litslena. Ungefär fram till 1983 gick E18 där och då var där mack med vägkrog där.

Stefan
Ok, ja jag kommer ihåg vägarna drogs om och förstorades. De blev större och snabbare. Överhuvudtaget så fanns det fler bensinmackar. Det finns en del små kvar i landet som hålls vid liv av eldsjälar så att äldre och andra skall kunna tanka lokalt utan att behöva köra extra för att fylla tanken.

/South End Court

havarti
Ny medlem

Inlägg av havarti » 15 april 2026, 08:22

Stefan Lundgren skrev:
14 april 2026, 04:17
havarti skrev:
13 april 2026, 21:24
Stefan Lundgren skrev:

Stefan

Stefan
Sorry, har inget minne av någon mack där. Jag kan återkomma efter att ha frågat en person som gick i skolan där, men det kan dröja ett tag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 april 2026, 16:14

Havarti, det kan du göra!!! Kan hända att jag har bara fått mig av någon anledning att kanske hade varit en mack där eller utgått ifrån.

Stefan

Skriv svar