Patriks bilder med monumentet över Macarthur fick mig att fundera på en sak.
General Macarthur fick som bekant avgå som befälhavare i Korea när han ville fortsätta in i Kina och störta kommunistregimen.
Om jag förstått det hela rätt ville han även använda kärnvapen i anfallet.
Vad hade hänt om USA hade haft en mer stridslysten president, som gått med på förslaget?
Om Macarthur fått som han ville
Re: Om Macarthur fått som han ville
Nu var det väl inte så att MacArthur ville störta kommunistregimen.
Enligt uppgifter ville han använda mellan 30 och 50 taktiska kärnladdningar för att slå ut logistikcentraler, broar och truppkoncentrationer på den kinesiska sidan av gränsen, och med detta upprätta en radioaktiv zon som skulle isolera Korea från Kina i decennier.
Vad hade detta betytt? Så som jag ser det, hade detta betytt att kärnvapen skulle ha normaliserats, och taktiska kärnvapen hade blivit vapen som skulle ha använts i senare konflikter. Det hade också betytt, att användning av strategiska kärnvapen hade varit mycket närmare än i denna tidslinje.
Bra att jag inte är medveten om de tidlinjer han fick igenom sin plan.
Enligt uppgifter ville han använda mellan 30 och 50 taktiska kärnladdningar för att slå ut logistikcentraler, broar och truppkoncentrationer på den kinesiska sidan av gränsen, och med detta upprätta en radioaktiv zon som skulle isolera Korea från Kina i decennier.
Vad hade detta betytt? Så som jag ser det, hade detta betytt att kärnvapen skulle ha normaliserats, och taktiska kärnvapen hade blivit vapen som skulle ha använts i senare konflikter. Det hade också betytt, att användning av strategiska kärnvapen hade varit mycket närmare än i denna tidslinje.
Bra att jag inte är medveten om de tidlinjer han fick igenom sin plan.