Hans skrev: ↑25 april 2024, 10:59
Tack för att ni delar.
Nu ljuger jag (igen) då jag inte börjat läsa än. Men Knutpunkt Stockholm har jag hemma och står på listan, hyfsat högt upp, förbaskade von Adler. Får se om den hamnar före Baltikums Befrielse som jag börjat på:
https://www.nok.se/titlar/a7/baltikums- ... 2709776cc1
Nu har jag läst en bok som Hans har läst:
Befrielsen av Baltikum - Tobias Berglund och Niclas Sennerteg
Upplevde den som oerhört svårläst och var nräa och ge upp halvvägs.
Sedan blev jag sjuk (Nån nyvariant av Covid?) och var tvungen att vara hemma från jobbet ett tag. Efter att ha vilat en dag och känt mig piggare så gick det riktigt bra att läsa och jag fick flyt i texten.
Så lässvårigheterna kanske är mer stressrelaterade och ibland undrar jag om jag borde läsa om första delen för sedan blev det en bladvändare.
Hur som helst en väldigt intressat bok om en händelse som jag vet väldigt lite om.
I början får man ju en historisk återblick över hela regionen och lite mer om tiden under VK1, något som jag inte vetat något om för där har man mest hållit sig på västfronten. Skulle kunnat läst en bok om bara det.
Hittills just om Estlands delen hade jag bara läst "Gandonerna i Narva" i tonåren (bokrea fynd på 80-talet) . (Kondomerna i Narva? Jag som trodde Gandon var en riktig titel, som banderilljär?)
Iallfall, det är ju endå en facinerande historia med alla dessa udda karaktärer som dyker upp. Och tragiskt med de umbäranden som civilbefolkningen får utstå. Och vi med facit han vet ju att det blir värre 20 år senare? Det är ju också just detta som är ett plus i att man får en pusselbit till det som komma skall.
Alla turer med enteten och att den Brittiska flottan var involverad, ja allt sånt här hade jag inte hört om innan. Verkligen en vit fläck på kunskaps kartan.
Och man får en massa svar på undringar man haft som:
Dessa lettiska kommunister, som dykt upp i andra böcker om Sovjetunionen och NKVD, nu fattar man deras plats i historien. Röda finnar dyker upp i striderna i Estland, jag undrade vart de tog vägen efter författarnas förra bok om finska inbördeskriget.
Att det bestod ett konstant krigstillstånd mellan Litauen och Polen under hela efterkrigstiden var nytt för mig.
Till skillnad från Beevors bok om ryska inbördeskriget så tycker jag att författarna endå förklarar varför många sympatiserar med den röda sidan. De blir liksom inte ansiktslösa som i Beevors bok. Jag uppskattar de klimtar av vardagslkiv som kommer med när författarna tar med stycken ur olika memoarer, både från stridande och civila. Särskilt beskriviningarna från den röda terrorn och maktövertagande, som familen som fick lämna över sin lägenhet till en arbetar familj. Dock noterar jag som jag gjort i andra böcker om inbördes krig att det efterföljande vita terron blir snäppet värre. Kommer och tänka på skolgårdens konflikter där man skulle ge igen tio tusen gånger mer än du kan säga.
Mot slutet av boken hur alla dessa frikårer kommer hem och varav många senare kommer på höga psoter i tredje riket, som Alfred Rosenberg, Rudolf Höss mfl. Det blir ju med en rysning man lägger ifrån sig den.
Till sist som en epilog så beskrivs frigörelserna under Sovjets upplösning och hur Balststaterna får sin frihet ännu en gång. Mycket tabeller och personportträtt och annat matnyttigt i slutet.
Sonderling